Etikety na fľašiach s alkoholom v Spojených štátoch by mali niesť varovanie pred rizikom rakoviny podobne ako pri tabakových výrobkoch. Návrh prišiel od šéfa amerického úradu pre verejné zdravie Viveka Murthyho. Zmeniť by sa mohli aj zdravotnícke odporúčania ohľadom konzumácie alkoholických nápojov. V reakcii na správu koncom týždňa poklesli akcie amerických aj európskych výrobcov alkoholu.
Doteraz pristupovali americké úrady k alkoholu s tým, že by muži nemali konzumovať viac ako dva poháre denne a ženy iba jeden, píše portál ČT 24. Na fľašiach je tiež uvádzané varovanie pre tehotné a všeobecné frázy „môže spôsobiť zdravotné problémy“.
Etikety na fľašiach by sa však mohli zmeniť, šéf amerického úradu pre verejné zdravie Murthy odporúča, aby pribudlo varovanie pred smrteľnými ochoreniami. Niektoré krajiny, ako Írsko a Južná Kórea, už na etikety alkoholických nápojov varovania o riziku rakoviny v minulosti pridali.
Alkohol ako príčina rakoviny
„Alkohol je dobre známa príčina rakoviny, ktorej sa dá zabrániť prevenciou a ktorá v Spojených štátoch vedie ročne asi k stotisíc prípadom rakoviny a dvadsiatim tisícom úmrtí na rakovinu. To je viac ako trinásť a pol tisíc smrteľných dopravných nehôd spojených s alkoholom, ku ktorým dôjde v USA každý rok,“ uviedol Murthy.
Konzumácia alkoholu zvyšuje podľa štúdií riziko najmenej siedmich typov rakoviny. Konkrétne ide o nádorové ochorenia prsníka, konečníka, pečene, pažeráka, úst, hrtana a krku. Väčšina ľudí pritom o spojení s alkoholom podľa Murthyho nevie.
Podoba varovania je zatiaľ nejasná
Ako by varovanie mohlo vyzerať, zatiaľ nie je jasné. V prípade cigariet došlo k revolučnej zmene. U alkoholu sa zatiaľ hovorí iba o nápise, ktorý je rovnaký už od roku 1988 – prepísať ho vyžaduje súhlas Kongresu. Podľa Murthyho je ale okrem etikiet zastaraná aj poučka o dvoch pohároch alkoholu pre mužov a jednej pre ženy.
„Myslím, že to sa teraz zmenilo. Ja to svojim pacientom nehovorím. Hovorím im, že umiernené pitie je jeden až dva poháre týždenne,“ uviedol americký lekár David Greenberg.
To zodpovedá aj trendu medzi mladými. Podľa prieskumu z minulého roka nemala alkohol za posledný mesiac asi polovica všetkých Američanov od 18 do 25 rokov. A mnoho výrobcov a predajcov sa vo veľkom začína orientovať na nealkoholické nápoje.
Pokles akcií výrobcov alkoholu
V reakcii na Murthyho návrh tiež koncom týždňa výrazne poklesli akcie amerických aj európskych výrobcov alkoholu. Cenné papiere spoločnosti Rémy Cointreau, výrobca napríklad francúzskeho koňaku alebo gréckeho destilátu Metaxa, zaznamenali pokles o viac ako päť percent. Akcie skupiny Diageo, ktorá vznikla fúziou britského výrobcu destilátov Grand Metropolitan a írskej pivovarníckej spoločnosti Guiness, klesli takmer o štyri percentá.
Akcie kanadsko-amerického pivovarníckeho koncernu Molson Coors, do ktorého spadá aj česká skupina Staropramen, odpísali takmer 3,4 percenta. Oslabili aj akcie ďalších výrobcov alkoholických nápojov v USA aj Európe, čo podľa denníka Financial Times odráža obavy investorov z možného poklesu spotreby.