Platiť podľa HMOTNOSTI vozidla? Európske krajiny zvažujú TIETO opatrenia, Nórsko a Francúzsko už dania

Vážite viac, platíte viac? Zdroj: Unsplash/Ben Grant, Iszac Bale
Reklama

Platiť podľa hmotnosti vozidla? Takto by sa dal označiť návrh britského odborníka na motorizmus Nicka Moldena, ktorý reaguje na rastúcu priemernú hmotnosť nových áut v EÚ. V roku 2022 dosiahla priemerná váha 1 518 kilogramov, čo predstavuje nárast o 19 % oproti roku 2001. Molden navrhuje, aby bola práve hmotnosť vozidiel kľúčovým faktorom pri výpočte nových daní.

Prečo je váha taká dôležitá? Molden tvrdí, že hmotnosť auta priamo ovplyvňuje ekologickú záťaž – od produkcie CO2, cez opotrebovanie pneumatík a bŕzd až po poškodzovanie ciest. Dokonca ani elektromobily, často považované za ekologickejšiu alternatívu, nie sú výnimkou. Podľa štúdie sú elektromobily v niektorých prípadoch až o 40 % ťažšie ako ich spaľovacie náprotivky, čím ešte viac zaťažujú infraštruktúru aj životné prostredie. O novom návrhu informoval portál Autoviny.

Nórsko a Francúzsko už dania podľa hmotnosti

Zavedenie „hmotnostnej dane“ už nie je len teoretickým konceptom. V Nórsku platí od januára 2023 pravidlo, podľa ktorého každý kilogram nad 500 kg pri kúpe nového auta stojí 1,04 eura. Vo Francúzsku sú podmienky miernejšie – za spaľovacie vozidlá presahujúce 1 800 kg zaplatia majitelia jednorazovú daň vo výške 10 až 30 eur za každý kilogram nad limit.

Nick Molden poukazuje na nejasnosti, ktoré majú ľudia ohľadom toho, čo je skutočne ekologické. Veľké elektrické SUV, ako Tesla Cybertruck, môžu mať podľa neho väčšiu uhlíkovú stopu než malé benzínové autá. Navrhuje preto jednoduchšie riešenie: zdaňovať vozidlá na základe ich hmotnosti násobenej prejdenými kilometrami. Tento model by podľa Moldena mohol nahradiť súčasné zložité systémy a priniesť väčšiu spravodlivosť.

Zaujímavý príklad nárastu hmotnosti áut ilustruje Volkswagen Golf. Tento populárny model vážil pri svojom uvedení na trh v roku 1974 len 775 kg, zatiaľ čo dnes jeho hmotnosť takmer dvojnásobne vzrástla. Elektrické autá nie sú výnimkou. Napríklad Tesla Model Y dosahuje približne 2 000 kg, čo je o tretinu viac ako benzínové vozidlá podobnej veľkosti.

Nick Molden však nie je jediným, kto upozorňuje na riziko tzv. „zeleného paradoxu“. Hoci elektromobily propagujú nulové výfukové emisie, ich vyššia hmotnosť vedie k intenzívnejšiemu opotrebovaniu pneumatík, brzdových doštičiek a ciest. Tieto faktory prispievajú k znečisteniu životného prostredia inými spôsobmi, ktoré nie sú na prvý pohľad zjavné.

Nový návrh zdaňovania vozidiel na základe ich hmotnosti sa na prvý pohľad javí ako logický krok, avšak otvára dôležitú otázku: Aká je hranica ochoty vodičov platiť za „zelené“ technológie, ktoré svojou rastúcou hmotnosťou paradoxne prinášajú ďalšie environmentálne výzvy?

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zaujímavosti