Novinka pri cestovných lístkoch: Železnice zavedú nový poplatok. Za TOTO si zaplatíte viac

Ilustračná fotografia. Zdroj: FOTO TASR/Roman Hanc, INSTAGRAM/zssk_official
Reklama

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) oznámila, že od 15. marca 2025 začne zavádzať nové poplatky za nákup cestovných lístkov na kamenných predajných miestach aj vo vlaku. Ceny lístkov zostanú nezmenené, ale cestujúci, ktorí si zakúpia lístok pri okienku, zaplatia o euro viac. Tí, ktorí sa rozhodnú kúpiť lístok priamo vo vlaku, zaplatia o tri eurá viac.

Nové pravidlá budú platiť od 15. marca 2025. To znamená, že tí, ktorí preferujú osobný kontakt pri okienku, budú musieť prirátať k cene lístka jedno euro navyše. Ak cestujúci kúpi lístok až po nástupe do vlaku, poplatok bude tri eurá.

Tento krok je prezentovaný ako snaha motivovať cestujúcich k väčšiemu využívaniu online nákupu lístkov. Dopravca zároveň na svojej webovej stránke upozorňuje, že pre tých, ktorí nemajú prístup k internetu, je k dispozícii možnosť rýchleho zakúpenia lístka v automatoch na staniciach, cez mobilnú aplikáciu alebo na webovej stránke.

Digitalizácia a zvýšený komfort

Ako informuje ZSSK, v súčasnosti viac ako 45 % zákazníkov uprednostňuje nákup lístkov online. Zavedením poplatkov sa tento podiel má ďalej zvýšiť, čo povedie k menším davom pri okienkach a zjednodušeniu administratívy pre zamestnancov. Spoločnosť tvrdí, že prechod na digitálny spôsob nákupu podporuje intuitívne rozhranie pre rezervácie a dostupnosť aplikácie pre rôzne typy smartfónov.

Podľa zástupcov železníc tento trend potvrdzuje, že čoraz viac cestujúcich si pohodlne kupuje lístky online. Dodatočné príjmy z poplatkov majú tiež pomôcť pri zlepšovaní technického zázemia, pričom železnice naznačujú, že by sa mohli investovať do modernizácie systémov alebo zlepšenia prepravných služieb.

Existujú aj výnimky od poplatku

Bez príplatku budú môcť cestovať seniori nad 62 rokov a osoby so zdravotným postihnutím, ktoré majú nárok na 100 % zľavu na cestovné. Príplatok sa nebude vzťahovať ani na lístky typu miestenka alebo medzinárodné cestovné doklady.

Nový prístup má zabrániť tomu, aby sa finančná záťaž preniesla na najzraniteľnejšie skupiny, ktoré často nemajú prístup k digitálnym nástrojom alebo majú obmedzené možnosti cestovania. ZSSK verí, že pre tieto osoby zostanú podmienky spravodlivé a že sa neobjavia žiadne nežiaduce poplatky.

Aj keď sa môže zdať, že toto opatrenie diskriminuje tých, ktorí nemôžu využiť internet, železnice tvrdia, že väčšina staníc ponúka prístup k automatizovaným kioskom. Navyše, očakávajú, že s rozšírením online možností sa zníži počet nákupov lístkov na poslednú chvíľu vo vlaku.

Novinka vyvolala obavy

Zavedenie príplatkov za nákup lístkov v kamenných predajniach vzbudilo obavy u niektorých zákazníkov, ktorí sa obávajú straty tradičného spôsobu obsluhy a osobného kontaktu. Iní to vítajú ako prirodzený krok k modernizácii a skráteniu čakacích dôb na staniciach.

ZSSK však uisťuje, že aj keď bude uprednostňovať digitálny predaj, sieť predajných okien bude naďalej zachovaná, len si ľudia postupne priplatia za nový komfort. Tí, ktorí ešte neskúsili nakupovať online alebo cez mobilnú aplikáciu, môžu túto zmenu vnímať ako podnet na vyskúšanie. Kúpa lístka v elektronickej forme bude dostupná kedykoľvek, bez nutnosti návštevy stanice.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Z domova