Reklama plná nevhodných stereotypov o arabskom svete nemá podľa politológa a moslima Jozefa Lenča miesto v modernej spoločnosti. Kaufland svojou kontroverznou reklamou na „dubajskú čokoládu“ vyvolal kritiku.
Vo štvrtok spôsobilo v moslimskej komunite na Slovensku pobúrenie reklamné video, v ktorom Kaufland angažoval Dušana Berkyho, známeho pod umeleckým menom Šorty. Vo videu sa pohyboval po predajni a podľa Islamskej nadácie na Slovensku zosmiešňoval arabskú kultúru, uvádzajú Aktuality.
Ostré slová zazneli aj od marketingových odborníkov. Český mentor Filip Novák sa na sociálnej sieti vyjadril: „Kaufland si zahráva, keď vykresľuje Arabov ako karikatúry.“ Islamská nadácia označila video za nevhodné a rasistické: „Slovenský komik sa v ňom prezlieka za Araba, pohybuje sa po predajni Kaufland a používa ponižujúce stereotypy a nepravdivé prirovnania.“
Moslimská komunita upozornila, že obsah videa prispieva k šíreniu negatívnych predsudkov voči arabskému svetu. Islamská nadácia vyzvala Kaufland, aby objasnil dôvody vydania tejto reklamy. Následne moslimovia žiadali verejné ospravedlnenie a stiahnutie videa.
Kaufland reagoval odstránením videa
„Dobrý deň, ďakujeme za vaše pripomienky a podnety. Ubezpečujeme vás, že naším cieľom nebolo nikoho uraziť. V reklame sme využili jednu z postáv, ktorú dlhodobo stvárňuje známy komik, a spojili ju s našou ponukou. Mrzí nás, ak došlo k nedorozumeniu. Video sme stiahli a úprimne sa ospravedlňujeme, ak sme niekoho urazili,“ uviedol Kaufland v piatok na sociálnych sieťach.
K situácii sa vyjadril aj politológ Jozef Lenč, ktorý reklamu považuje za nevhodnú: „Kaufland vytvoril tzv. vtipnú reklamu na dubajskú čokoládu, no jej obsah je plný urážlivých stereotypov o Araboch. Takýto prístup nemá miesto v 21. storočí a v spoločnosti, ktorá rešpektuje rozmanitosť a demokraciu.“
Dodal tiež, že ak niekto považuje reklamu za neškodnú, mal by si predstaviť podobné video so Židom alebo Rómom vystaveným rovnakým predsudkom, ktoré sú často základom nenávisti.