ZSSK chce nakúpiť nové vagóny, ÚHP to však kritizuje a preferuje nákup rušňov

Železničná spoločnosť Slovensko predstavila jeden zo 17 kusov nových osobných vozňov druhej triedy (Bdmpz), ktoré začínajú premávať na tratiach východného Slovenska. Na TK v košickom rušňovom depe sa zúčastnil predseda predstavenstva a generálny riaditeľa ZSSK Roman Koreň a ďalší zástupcovia predstavenstva. Na snímke nový osobný vozeň druhej triedy. V Košiciach 26. októbra 2022. FOTO TASR – Milan Kapusta
Reklama

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje kúpiť 18 lôžkových vozňov, pričom by preferovala nákup ojazdených vozňov za 37,5 milióna eur oproti novým za 75,6 milióna. Zámer zvýšiť kvalitu nočnej dopravy je podľa Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) oprávnený, avšak odporúča radšej investovať do elektrických rušňov, ktoré podľa neho chýbajú viac, pričom nákup lôžkových vozňov je podľa neho stratová investícia. ZSSK však nesúhlasí, projekt podľa nich prispeje k väčšej konkurencieschopnosti voči súkromným dopravcom.

„Keďže ide o verejnú službu, ktorá je dotovaná štátom, zo strany ZSSK nie je možné dosiahnuť pri súčasnej výške cestovného ziskovosť a návratnosť projektu. A keďže ide o dotovanú službu zo strany štátu, z pohľadu dopravcu nie je možné na základe vlastného rozhodnutia meniť výšku cestovného tak, aby bol projekt ziskový,“ uviedol pre TASR hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Projekt podľa ÚHP nevychádza zo žiadneho strategického dokumentu a je výrazne stratový, keďže zvyšuje prevádzkové náklady bez dostatočného zvýšenia tržieb. Bez investície do nových rušňov nebudú podľa Útvaru jazdiť ani nočné vlaky s lôžkovými vozňami. „Pred pokračovaním odporúčame upraviť projekt tak, aby bol finančne návratný. Štúdia nerieši, či bude stratový projekt dotovať Ministerstvo dopravy SR alebo s časťou nákladov pomôžu cestujúci, na čo by bolo nutné výrazne zvýšiť ceny za lôžko,“ uviedol ÚHP na sociálnej sieti.

Zároveň ÚHP odporučil zabezpečiť moderné ležadlové vozne, ktoré sa v zahraničí nasadzujú častejšie ako lôžkové a zvýšiť ich využívanie. „Majú dvojnásobnú kapacitu a polovičné prevádzkové náklady v porovnaní s lôžkovými,“ priblížil Útvar. Medzi jeho odporúčania zaradil aj neriešiť náhradu vozňov na nočnej linke Košice-Zvolen-Bratislava/Praha. Trasa má podľa ÚHP nízke využitie a jej zachovanie je podľa Plánu dopravnej obslužnosti otázne.

Železnice však tvrdia, že ak chce štát zatraktívniť železničnú dopravu, zastarané vozne musia byť nahradené. „Na záver by sme radi zdôraznili, že s viacerými bodmi vydaného stanoviska ÚHP sa ako spoločnosť stotožňujeme a súhlasíme. Je pravdou, že národný dopravca má kritický nedostatok nových elektrických rušňov, ktoré sú doslova ťahúňom železničnej dopravy na Slovensku, preto aj v tejto oblasti pripravujeme projektový zámer nákupu týchto vozidiel, ktorý v krátkom čase predložíme na hodnotenie ÚHP,“ uzavrel Kováč.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis