Čínske značky mobilných telefónov rýchlo uvádzajú na trh nové modely. Pre tento rok prinášajú množstvo praktických noviniek, ktoré pravdepodobne ešte nemá ani Samsung, ani Apple.
Čínske značky napredujú
Ako informuje portál iDnes, čínske značky mobilov ako Xiaomi, Oppo, Honor, Vivo, Realme a ďalšie sa vyznačujú rýchlym uvádzaním nových modelov na trh. Často dokážu za jeden rok predstaviť až dve generácie svojich modelových radov. Modely pre rok 2025, či už už boli predstavené alebo ešte nie, prinášajú množstvo praktických noviniek, ktoré pravdepodobne nebudú mať tento rok ani Samsung, ani Apple.
Čo je zaujímavé, tieto dve značky doteraz v značnej miere formovali trendy, ktoré čínske značky masívne prispôsobovali svojim modelom. Niekedy s výrazným oneskorením, inokedy pomerne rýchlo. Stačí sa pozrieť na modelové označenia – v tomto ohľade môže mať Samsung radosť, pretože jeho Noty, Flipy a Foldy majú konkurntov s identickými názvami.
Avšak teraz sa situácia mení a v niektorých oblastiach musia obidve svetovo dominantné značky zvýšiť tempo. To však neplatí vo všetkých aspektoch; napríklad v oblasti integrácie umelej inteligencie má Samsung stále výrazný náskok pred konkurenciou, vrátane Apple.
Odolnosť je kľúčová
Dlhú dobu mali výrobcovia Samsung a Apple výhodu v odolnosti svojich modelov voči prachu a vode. Samsung tieto vlastnosti čiastočne preniesol aj na svoje skladacie telefóny. Dnes však už aj čínske smartfóny dosahujú rovnakú úroveň odolnosti, pričom modely z roku 2025 sú ešte pokročilejšie. V nižších cenových kategóriách sa objavuje aj vojenský štandard MIL-STD-810H, ktorý doteraz používali prevažne len tzv. pancierované telefóny.
Mnohé modely čínskych značiek v strednej a vyššej triede spĺňajú normu IP68, čo znamená, že sú prakticky prachotesné a vodeodolné, vrátane možnosti ponorenia do vody. Okrem toho sa v masovom meradle zvyšuje aj odolnosť podľa normy IP69, čo znamená, že dokážu odolať tlaku vody, vrátane horúcej (ale nie vriacej).
Pre bežného používateľa nie je norma IP69 až taká podstatná, dôležitejšie je, že čínski výrobcovia dokážu telefóny veľmi dobre utesniť. Avšak aj norma IP68 sa stáva pre konkurenciu dôležitou.
Batéria
Tu sa pravdepodobne objavuje najvýraznejší rozdiel. Čínske značky masovo zavádzajú články s kremíko-uhlíkovou anódou (tzv. Si/C Li-Ion články). Vďaka tejto konštrukcii sa podarilo zvýšiť kapacitu batérie o 15 až 20 percent pri zachovaní rovnakej veľkosti. Takže namiesto bežných 5 000 mAh batérií, ktoré boli doteraz štandardom, čínske novinky prichádzajú s batériami s kapacitou od 6 000 mAh.
Znamená to tiež dlhšiu výdrž na jedno nabitie. Hoci kapacita nie je jediným faktorom ovplyvňujúcim dlhšiu výdrž, určite je to výhodné. Okrem toho sa už na trhu objavujú bežné smartfóny s batériami s kapacitou 7 000 mAh, pričom podľa čínskych blogerov by tento rok mohla byť maximálna kapacita až 7 500 mAh.
Podľa neoficiálnych informácií Samsung intenzívne pracuje na vývoji týchto batérií, avšak ich nasadenie sa očakáva až v budúcom roku. Apple sa týmto problémom nemusí zaoberať tak intenzívne, pretože iPhony sú energeticky úsporné, značka by mala byť aj tak obozretná, inak jej môže uniknúť príležitosť.
Nabíjanie
Samsung a Apple ponúkajú maximálny nabíjací výkon 45 W, avšak len pri svojich najvyšších modeloch. V ostatných prípadoch je výkon obmedzený na 25 W alebo menej. V tejto oblasti už čínska konkurencia dávno prekonala tieto značky, pričom ich rekordné nabíjacie výkony presahujú 100 W a nie sú ničím výnimočným.
Bezdrôtové nabíjanie, ktoré predtým chýbalo čínskym smartfónom, už nie je výsadou len najvyšších modelov Samsungu a Applu. Naopak, chýbajúca nabíjačka v balení sa stala bežnou praxou, a preto je potrebné si ju zakúpiť samostatne pre všetky značky. Pri čínskych zariadeniach je dôležité vyberať nabíjačky, ktoré umožňujú využiť vysoký nabíjací výkon. To platí aj pre náhradné káble.
Fotoaparát
V rebríčku DxO Mark už dlhší čas vedú čínske značky, pričom Apple im robí konkurenciu, zatiaľ čo Samsung zaostáva. Dôležitejšie je, čo sa deje v strednej triede. Čínske značky v tejto kategórii čoraz častejšie začínajú vybavovať svoje modely teleobjektívmi.
Taktiež sa objavuje trend, kedy niektoré zostavy nemajú širokouhlý objektív, pričom ho nahrádza hlavný objektív so širším ohniskom a portrétne, ktorý ponúka dvojnásobný zoom. V praxi to predstavuje zaujímavé riešenie. Samsung momentálne nepočíta ani s výhodou optickej stabilizácie, ktorá sa u niektorých čínskych značiek dostáva do telefónov na spodnej hranici strednej triedy. Apple sa v tejto oblasti vôbec neangažuje, zatiaľ čo Samsung, ako prémiová značka, býva zvyčajne drahší ako konkurencia.
Celková konštrukcia
Bude zaujímavé sledovať, ako rýchlo sa čínske značky prispôsobia módnemu trendu tenkých telefónov. Samsung už tento trend predstavil, zatiaľ čo Apple ho plánuje uviesť na jeseň. Očakáva sa, že čínske značky nebudú zaostávať.
Apple a Samsung dlhodobo dominujú trhu s kompaktnými top modelmi, zatiaľ čo čínske značky sa sústredili na výrobu zariadení s čo najväčšími displejmi. Hoci segment kompaktných top modelov nie je najdôležitejší, rozhodne nie je bezvýznamný. Od tohto roku sa čínske značky začínajú aj tomuto segmentu venovať. Hoci zatiaľ pomaly, no Apple a Samsung by mali začať brať túto konkurenciu vážne.