Slovenské železnice by mali v budúcnosti umožniť vyššie rýchlosti, ale s menším počtom kilometrov. Analytici z Útvaru hodnoty za peniaze sa sústredili na plánované modernizácie železničnej infraštruktúry.
Železnice sa nachádzajú v obrovskej investičnej nerovnováhe, ktorá dosahuje miliardy eur, čo spôsobuje spomalenie dopravy a oneskorenia vlakov. To by sa malo zmeniť, no Ministerstvo financií chce zabezpečiť, že modernizácia bude efektívna a premyslená, informujú tvnoviny.sk.
Niektoré úseky by mali prispieť k lepšej dostupnosti pre regióny, pričom zrýchlenie na niektorých trasách je aj ekonomicky výhodné. Príkladom sú trasy z Bratislavy do Dunajskej Stredy, kde sa plánuje zvýšiť rýchlosť z 80 na 160 km/h, a trasa medzi Košicami a Slivníkom, kde sa rýchlosť zvýši z 80 na 120 km/h.
Analytici však navrhujú ešte odvážnejšie zlepšenia na niektorých úsekoch, ako je medzi Šaľou a Novými Zámkami, alebo medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou. Zrýchlenie na určitých trasách bude však vyžadovať vyššie náklady.
„Momentálne je priemerná rýchlosť na slovenských tratiach 88 km/h. Po modernizácii by sme mohli zvýšiť rýchlosť na 113 km/h na niektorých trasách, ktoré sú ekonomicky výhodné,“ uviedol Rastislav Farkaš z Útvaru hodnoty za peniaze.
„Ak budeme modernizovať trate na rýchlosť 80 alebo 120 km/h, náklady sa veľmi nezvýšia, možno len o niekoľko percent. Je dôležité, aby sa táto rýchlosť dosiahla na všetkých regionálnych tratiach. Avšak, ak plánujeme dosiahnuť rýchlosť 160 km/h, bude potrebné vybudovať mimoúrovňové priecestia, čo zvýši náklady o približne 20 percent,“ vysvetlil dopravný analytik Ondrej Matej.