Nové poplatky za kúpu lístka do vlaku vyvolali pobúrenie, cestujúci spisujú petíciu. ZSSK problém nevidí

zssk vlak
Ilustračné foto. Zdroj: TASR/Ján Krošlák
Reklama

Ceny lístkov síce zostanú nezmenené, ale cestujúci, ktorí si zakúpia lístok pri okienku, zaplatia o euro viac. Tí, ktorí sa rozhodnú kúpiť lístok priamo vo vlaku, zaplatia o tri eurá viac.

Ako sme vás pred mesiacom informovali, Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) začne od 15. marca 2025 zavádzať nové poplatky za nákup cestovných lístkov na kamenných predajných miestach aj vo vlaku.

Ceny lístkov síce zostanú nezmenené, ale cestujúci, ktorí si zakúpia lístok pri okienku, zaplatia o euro viac. Tí, ktorí sa rozhodnú kúpiť lístok priamo vo vlaku, zaplatia o tri eurá viac.

Drahšie cestovné pre viaceré skupiny

Tento krok je prezentovaný ako snaha motivovať cestujúcich k väčšiemu využívaniu online nákupu lístkov. Dopravca zároveň na svojej webovej stránke upozorňuje, že pre tých, ktorí nemajú prístup k internetu, je k dispozícii možnosť rýchleho zakúpenia lístka v automatoch na staniciach, cez mobilnú aplikáciu alebo na webovej stránke.

Plán so zavedením poplatkov, ktoré predražia kúpu lístka, kritizujú cestujúci. Na známej platforme vznikla petícia, ktorej cieľom je upozorniť na negatívne dopady predovšetkým na sociálne slabšie skupiny.

„Nás trápi, akým spôsobom to ovplyvní ľudí, ktorých aj vidíme denne vo vlaku a vieme, že nemajú smartfóny, nemajú možno prístup k internetu a na staniciach absentuje wifi,” vysvetlila spoluorganizátorka petície Barbora Andor Tóthová.

Od poplatkov sú oslobodení cestujúci nad 62 rokov, avšak ďalšie skupiny sú nútené si za lístok priplatiť. „Je viacero iných skupín, pre ktoré by tieto poplatky znamenali automaticky drahšie cestovné, ktoré by si v niektorých prípadoch ani nemohli dovoliť. Ako príklad môžeme uviesť osoby bez prístupu k internetovému pripojeniu, osoby v hmotnej núdzi, či osoby z vylúčených komunít. Diskriminačné je to aj pre turistov alebo cudzincov, ktorí sú na Slovensku len na krátkodobom pobyte a aplikáciu stiahnutú nemajú,“ píše sa v texte petície.

Autorom petície chýba informačná kampaň

Iniciátori predostreli ZSSK dva návrhy, ktoré by spoločnosť mala pred zavedením servisného poplatku splniť. „Žiadame aj inú možnosť nákupu lístka bez poplatku ako len prostredníctvom aplikácie. Riešení môže byť viacero, napríklad na staniciach, prípadne vo vlakoch, môžu byť zriadené predajné automaty na lístky alebo je možné zaviesť karty, na ktoré si obyvatelia vložia peniaze a kúpia si lístky prostredníctvom terminálov.“

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Cestovanie