Vymiesť ich preč. Ursulu a jej bandu. To sú jednoducho boľševici, tvrdí zakladateľ najväčšieho pivovaru v Česku

Stanislav Bernard
Stanislav Bernard. Zdroj: X/Markéta Šichtařová ,Jan Neubauer, Unsplash
Reklama

Stanislav Bernard, podnikateľ a zakladateľ pivovaru Bernard, je príkladom úspešného selfmade mana, ktorý dokázal vybudovať jeden z najväčších pivovarov v Česku. Napriek tomu, že sa jeho biznisu darí a dosahuje rekordné výkony, Bernard nie je spokojný so súčasnou politickou situáciou. Stal sa kritikou vlády Petra Fialu, byrokracie a politiky Európskej únie, a nešetri kritikou na adresu tzv. Green Deal a regulácií z Bruselu.

Pivovar Bernard, ktorý je známy svojou kvalitnou výrobou piva, stále žije podľa svojich hodnôt, ktoré sú pevne zakorenené v firemnej kultúre. Tento prístup sa mu aj v turbulentných časoch vypláca, aj keď nie všetko je bez problémov. Vo svete, ktorý sa podľa jeho zakladateľa Standa Bernarda „zbláznil“, sa firmám ako táto darí, vďaka pevnej vízii, kvalitnej práci a zameraniu na značku, nie iba na konkrétny produkt, prezradil v rozhovore pre portál idnes.cz.

Reklama a kvalitné pivo ako základ úspechu

Základným pilierom úspechu pivovaru Bernard je kvalitné pivo a dlhodobá práca na budovaní značky. Bernard sa nikdy nezameriaval len na predaj konkrétneho piva, ale vždy staval na budovaní silnej a rozpoznateľnej značky. Kvalita je u nich na prvom mieste a každý člen tímu má jasne definované hodnoty, ktoré riadia výrobu a obchodné rozhodnutia.

Zamestnanci a ich motivácia

Firma stavia na nezávislosti svojich obchodníkov, ktorí majú veľkú mieru autonómie a motivácie k rastu. Tým, že sa obchodníci riadia notami, ktoré im pomáhajú pri podpore predaja, sú schopní dosahovať výborné výsledky. Títo zamestnanci majú platový základ a zároveň sú motivovaní dosahovať rast a zisk, čo prispieva k ich osobnej angažovanosti a celkovému úspechu firmy.

Podpora pre krčmárov v turbulentných časoch

V rozhovore sa Bernard venuje aj problémom, ktorým čelí gastropriemysel. Pivovary dnes poskytujú krčmám veľké sumy peňazí, aby si zabezpečili ich podporu, čo vedie k niekedy neúmernému rozdeľovaniu reklamy a marketingových materiálov. Zároveň sa zdá, že krčmári sa nachádzajú v ťažkej situácii, keďže okrem pandémie a inflácie musia čeliť aj poklesu záujmu o alkohol, najmä medzi mladými ľuďmi.

Zdá sa, že situácia v tomto prípade ukazuje na veľmi konkurenčný a vysoce podporovaný trh, kde sú obchodné vzťahy medzi pivovarmi a krčmami založené na veľkých finančných podporách, ktoré sa dávajú krčmárom. V skutočnosti sa na niektorých miestach s takými peniazmi dajú robiť veľké životné zmeny, ako dovolenky alebo nákup auta, čo môže viesť k veľmi zaujímavým, ba až neprimeraným rozhodnutiam zo strany prevádzkovateľov podnikov. V tomto prípade sa zdá, že niektorí krčmári prijímajú takéto podpory, ale po čase sa rozhodnú presunúť k iným pivovarom, ak dostanú lepšiu ponuku.

Ak sa niekto rozhodne vymeniť svojho dodávateľa piva za vyššiu sumu, môže to byť z ekonomických dôvodov, aj keď to môže mať negatívny vplyv na ich podnikanie (ako napríklad obmedzená prevádzková doba). Tento trend môže ukazovať na väčšiu orientáciu na okamžitý finančný zisk, čo môže byť v niektorých prípadoch pre podniky a ich dlhodobú udržateľnosť neudržateľné.

Nealkoholické pivo a budúcnosť trhu

Bernard reaguje aj na trendy v spotrebe alkoholu, a to aj v súvislosti s rastúcim dopytom po nealkoholických nápojoch. Tieto trendy nie sú pre pivovar novinkou a už teraz ponúka niekoľko variantov nealkoholického piva.

Zdroj: X/Kateřina z Brna

Ďalšou odpoveďou na meniace sa návyky spotrebiteľov je rozširovanie sortimentu pivovaru o sezónne špeciály a nové druhy piva, ktoré lákajú rôzne cieľové skupiny.

Ale my napríklad máme 16 druhov piva vrátane nealka, robíme sezónne špeciály. Máme na kopci nad naším mestom vlastnú chmeľnicu a na jeseň sme varili ležiak s chmeľom z Vysočiny. Robíme jarný ležiak, čo je limitovaná edícia, 1 200 hektolitrov. Chutí ako IPA. Varíme pivo typu ALE, vrchne kvasené pivo, pre ktoré sme v podstate špeciálne vybudovali pivovar v pivovare,“ hovorí Bernard.

Pivovar Bernard ponúka širokú paletu pív, ktoré sa vyznačujú rôznymi chuťovými profilmi a výrobnými postupmi. Medzi najobľúbenejšie produkty patrí ich ležiak jedenástka, ktorý je považovaný za najpredávanejší kúsok v ponuke. Toto pivo sa vyznačuje veľmi príjemnou a vyváženou chuťou, ktorá si získala verných fanúšikov. Vďaka tomu sa stalo najžiadanejším produktom, ktorý pivo milovníci vyhľadávajú.

Kritika Green Dealu a budúcnosť Európy

Bernard sa vyjadruje aj k politike Európskej únie, ktorá podľa jeho názoru vedie k nezmyselným reguláciám a môže mať negatívny dopad na podnikateľské prostredie. Zároveň kritizuje politikov za ich nedostatok riešení pre budúcnosť Európy a pretrvávajúcu byrokraciu. S ohľadom na problémy ako pokles výroby v automobilkách a hutníctve vyjadruje obavy o ekonomickú budúcnosť.

Bernard tiež otvorene hovorí o nespokojnosti s politikou Ursula von der Leyenovej a širšou politikou EÚ, ktorú označuje za neudržateľnú a porovnáva ju s boľševizmom, pričom tvrdí, že súčasné vedenie EÚ nezohľadňuje praktické a realistické riešenia problémov, ktoré čelí hospodárstvo.

Petr Fiala a Ursula von der Leyen. Zdroj: X/ 🇺🇦🇨🇿 @rsntman

Podľa jeho názoru, ak sa tieto trendy nepretrhnú, môžeme sa ocitnúť v zložitej ekonomickej situácii, kde budú krajiny závislé od dovozu tovarov z krajín ako Čína a India, čo bude mať ďalekosiahle následky pre domáci priemysel.

„Panebože, Fialova vláda je zodpovedná za podobu Green Dealu, ako teraz platí. Mám na mysli dobu nášho európskeho predsedníctva. Zaviedli emisné prirážky na dopravu a na bývanie. A pretože sa blížia voľby a zistili, že tadiaľto cesta nevedie, tak sa tvária, že sú proti. Pozrite sa, kto v Bruseli vládne. Stále je tam šialená Ursula,“ hovorí Bernard.

Investície do ekológie a vlastnej chmeľnice

Bernard sa aktívne zapája do ekologických iniciatív a, ako priznáva, je za zavedenie záloh na plechovky a PET fľaše. V pivovare sa starajú aj o svoju vlastnú chmeľnicu, kde pestujú chmeľ priamo na úpätí miestneho kopca, čo im umožňuje vyrábať pivo z vlastného, lokálneho chmeľu. Tento prístup zdôrazňuje snahu o zachovanie kvality a udržateľnosti v rámci produkcie piva.

Fľaše s patentným uzáverom

Používanie fliaš s patentným uzáverom je rozhodnutie, ktoré pivovar Bernard robí aj napriek vyšším nákladom. Hoci je to naozaj drahšia voľba, ide o výber, ktorý bol urobený z presvedčenia.

Patentný uzáver je považovaný za kvalitnejšiu možnosť, ktorá pridáva na exkluzivite a tradícii produktu. Tento typ uzáveru môže evokovať určitý retro pocit a dodáva produktu špecifický charakter. Pre pivovar Bernard ide o zámery poskytnúť zákazníkom zážitok spojený s vyššou hodnotou, ktorý sa odlišuje od bežných fliaš, a týmto spôsobom tiež reflektuje svoj záväzok k tradícii a kvalite.

„My sme kvôli tomu museli prerobiť fľaškovňu. Stálo to vtedy osem miliónov. Bol to risk. Keby to nešlo, tak by sme tvrdo narazili. Fľaša s patentným uzáverom má obstarávaciu cenu cez 10 korún a záloha je sedem korún. Začínali sme so zálohou 15 korún. Tým, že nám ľudia tie fľaše nevracali, tak sme na tom vlastne zarábali. Viac sme zarábali na fľašiach ako na pive. Ľudia si ich schovávali doma, napríklad na pálenku,“ hovorí Bernard.

Výhľad do budúcnosti a nástupníctvo v rodinnom biznise

Pivovar Bernard je rodinným podnikom, kde sa prípravy na odovzdávanie štafety ďalšej generácii už začali. Stanislav Bernard spomína na svoju skúsenosť s vlastným synom, ktorý už pracuje v pivovare a jeho sedemnásťročný vnuk sa chystá do Dánska, aby sa zlepšil v angličtine. Pivovar sa neponáhľa s formálnym plánom nástupníctva, ale prirodzene sa pripravuje na ďalší vývoj.

(Článok pokračuje na ďalšej strane)

1 2
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zaujímavosti