Aj keď nákupy cez internet ponúkajú veľa výhod, existujú aj nástrahy, na ktoré by si spotrebitelia mali dávať pozor.
Online nakupovanie sa stáva neoddeliteľnou súčasťou každodenného života a s určitosťou sa bude naďalej vyvíjať, pričom technologické inovácie a zmeny v správaní spotrebiteľov zohrajú kľúčovú úlohu.
Mnoho zákazníkov preferuje nákup v e-shopoch, jednak pre nižšie ceny oproti kamenných predajniam, ale aj pohodlný prístup k rozmanitej škále sortimentu.
Aj keď nákupy cez internet ponúkajú veľa výhod, existujú aj nástrahy, na ktoré by si spotrebitelia mali dávať pozor. Jedným z nich je riziko podvodov a falošných webových stránok, ktoré sa môžu snažiť ukradnúť osobné údaje, informácie z platobnej karty alebo zasielať nekvalitné produkty.
O tom sa nedávno presvedčil muž, ktorého oslovil prepychový doplnok za prijateľnú cenu. Ako píšu novinky.cz, 46-ročný zákazník z okolia Brna si chcel splniť svoj sen o nákupe luxusných hodinkách.
Objednal si prostredníctvom internetu, a to na špecializovanom portáli, ktorý sa venuje podobnému luxusného tovaru. Cez aplikáciu potom sledoval, ako k nemu cez celú Európu putuje balíček s vyhliadnutými hodinkami. Jeho dôvera v obchod bola natoľko veľká, že za balík zaplatil vopred.
Po otvorení v krabici nenašiel vysnívané hodinky, ale obyčajné tri sviečky, ktoré by vyšli na pár eur. „Celkom týmto podvodom prišiel o bezmála 100 000 korún (4-tisíc eur),“ povedal hovorca juhomoravskej polície Bohumil Malášek.
Muž si pôvodne objednávku veľmi pochvaľoval, pretože hodinky snov našiel na špecializovanom portáli za veľmi výhodnú cenu. Hneď ako ich na internete zbadal, nadviazal online komunikáciu s ich predajcom. K hodinkám získal všetky podrobnosti a ich výhodná predajná cena ho prinútila uhradiť platbu za vysnívané hodinky vopred.
„Keď zásielka dorazila a rozbalil ju, tak od prekvapenia len pozeral,“ dodal hovorca.
Pri nájdení výhodnej ponuky alebo akéhokoľvek produktu cez internet je dôležité si overovať dôveryhodnosť obchodu (napríklad skontrolovaním hodnotení, certifikátov bezpečnosti alebo záruk).
V súčasnosti sa uchyľujeme k nákupom aj na menších či neznámych platformách, ktoré môžu mať nižšiu úroveň ochrany a služby. Môže to viesť k problémom s vrátením tovaru, nedodržaním sľúbených termínov alebo nejasnými reklamačnými podmienkami. A v neposlednom rade doručeniu odlišného tovaru oproti objednávke.