V januári došlo na palube lietadla Airbus A321 k požiaru spôsobenému poruchou powerbanky. Požiar síce vypukol ešte pred štartom a všetkých 176 cestujúcich sa podarilo evakuovať, no lietadlo bolo úplne zničené. V dôsledku tohto incidentu začali niektoré letecké spoločnosti sprísňovať predpisy týkajúce sa prepravy populárnych powerbaniek a batériových balíkov.
Incident, ktorý spustil vlnu zmien
Podľa informácií portálu iDNES.cz sa incident v juhokórejskom Pusane stal silne medializovanou udalosťou. Hoci išlo o výnimočný prípad s veľkým rozsahom škôd, nešlo o ojedinelý jav. Federálny úrad pre letectvo USA (FAA) eviduje od marca 2006 do marca 2025 až 579 incidentov priamo súvisiacich s lítiovými batériami, medzi ktoré patria požiare, výskyt dymu či nadmerné prehrievanie zariadení.
Najčastejšie problémy spôsobujú powerbanky
Zo spomínaného počtu incidentov bolo 211 prípadov spojených s powerbankami alebo batériovými balíkmi, 107 súviselo s elektronickými cigaretami a 74 prípadov sa týkalo mobilných telefónov. Aj keď mobilov je v lietadlách oveľa viac, práve lacné a často neoverené powerbanky predstavujú vyššie riziko.
Nízka cena powerbaniek môže byť vykúpená nekvalitnými súčiastkami. Hoci je na mnohých výrobkoch nápis „Made in China“, neznamená to automaticky problém. Riziko spočíva najmä v no-name produktoch pochybného pôvodu, ktoré často nemajú dostatočné bezpečnostné mechanizmy.
Keď šetrenie znamená nebezpečenstvo
Niektoré lacné powerbanky môžu mať nižšiu kapacitu, než uvádzajú výrobcovia, čo je v princípe iba podvod. Väčším problémom však je, keď výrobcovia šetria na bezpečnostnej elektronike. Ak chýba tzv. battery management system, ktorý zabraňuje preťaženiu, nadmernému vybitiu či prehrievaniu, hrozí vznik dymu, ohňa alebo dokonca explózie.
Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA) preto odporúča pri preprave batérií a powerbaniek zalepiť kontakty nevodivou páskou a uložiť zariadenia do puzdier, ktoré zabránia skratom.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)