Radšej sa im vyhnite. TIETO modely áut sú najviac PORUCHOVÉ, odborníkov nemilo zaskočil favorit medzi značkami

porucha-auto-servis
Ilustračné foto. Zdroj: Freepik/dusanpetkovic, freepik
Reklama

Štatistiky porúch poskytujú odpovede na otázky, ktoré sú dôležité pre kupujúcich ojazdených áut, a to, ktoré modely sú obzvlášť spoľahlivé a ktoré nie.

Nemecká organizácia ADAC vydala pre spotrebiteľov zoznam, v ktorom sa pozrela na všetky typy vozidiel a vybrala tie najspoľahlivejšie.

Stúpa množstvo hlásení pri elektromobiloch

Širšia databáza umožní urobiť porovnanie elektromobilov s vozidlami so spaľovacím motorov. Tím opravárov pravidelne vyráža k poruchám áut. Takzvaní „žltí anjeli“ mali v roku 2023 zhruba 3,5 milióna výjazdov, vlani počet výrazne stúpol. Najvyššie číslo zaznamenali v januári, kedy mali až 377-tisíc výjazdov.

Vzhľadom na stúpajúci trend s kúpou elektromobilov ako alternatívnych vozidiel oproti „spaľovákom“ však vzrastá aj množstvo hlásení o poruchách. Minulý rok vyšli takmer 43.700-krát, čo oproti roku 2023 znamená 46-percentný nárast.

Na jednej strane môže tento údaj znieť hrozivo, avšak s rozširujúcim sa vozovým parkom elektromobilov úmerne pribúda aj počet poruchových hlásení. Štatistici ADAC sú za tieto situácie radi, pretože vedia relevantne zodpovedať otázku, či sú elektromobily viac spoľahlivé ako spaľovacie motory, alebo dochádza k ich častejšiemu kazeniu.

Batéria je zabijakom vozidiel

Štatistiky porúch ADAC vo všeobecnosti poskytujú odpovede na otázky, ktoré sú dôležité pre kupujúcich ojazdených áut, a to, ktoré modely sú obzvlášť spoľahlivé a ktoré nie? Mnohí sa zamýšľajú, či sa zvyšuje riziko poruchy s pribúdajúcim vekom vozidla?

Najviac problémov už roky spôsobuje štartovacia batéria. Napríklad v roku 2015 zapríčinilo 35,7 percenta porúch 12-voltová batéria. Na vrchole pandémie koronavírusu v roku 2020 vyskočila frekvencia porúch batérie na 46,3 percenta, pretože autá často nejazdili vôbec alebo boli využívané pomenej. Batéria sa menej opotrebováva počas prevádzky ako keď sa nepoužíva.

V aktuálne hodnotenom roku 2024 bolo 44,9 percenta porúch spôsobených vybitou batériou. To znamená, že slabá alebo chybná palubná batéria je stále najčastejšou príčinou porúch v porovnaní so všetkými skupinami komponentov.

Ďalšie problémy s vozidlom:

  • problémy s motorom alebo problémy s elektronikou motora (22,1 percenta). V spaľovacom motore sú to vstrekovanie a zapaľovanie; v elektromobile je to vysokonapäťový systém.
  • poruchy súvisiace so štartérom, generátorom, elektrickým systémom či osvetlením (10,6 percenta).
  • defekty pneumatík (8,8 percenta)
  • problémy uzamykacích systémov (6,9 percenta).

Aktuálna štatistika ADAC overila 159 sérií vozidiel a zhruba 20 značiek áut. Do štatistiky evidovali poruchy za vlaňajší rok pri vozidlách, ktoré boli staré dva až deväť rokov, čiže šlo o ich prvú registráciu medzi rokmi 2015 a 2022.

Najviac zarážajúca informácia pre spotrebiteľov bolo odhalenie, že automobily Toyota sa v hodnotení za uplynulé dva roky umiestnili na najhorší priečkach. Vzťahuje sa to na modely ročníkov Toyota C-HR a RAV4, ale aj novších typov Yaris a Yaris Cross. Zistenie zaskočilo aj analytikov, keďže Toyotu doteraz považovali za spoľahlivú spoločnosť.

Najviac poruchové vozidlá:

Kategória malých automobilov

Za najviac rizikové vyhodnotili vozidlá Toyota Yaris, Opel Meriva, Renault Clio/Captur alebo Opel Mokka. Poruchy sa najčastejšie vyskytli pri modeloch, ktoré boli vyrobené medzi rokmi 2015 až 2022. Podľa portálu auto.pravda.sk sa navyše vyskytli problémy aj pri novších ročníkov Toyota Yaris Cross alebo Hyundai i20.

  • Citroën C3/DS3 – 2015
  • Ford Tourneo/Transit Courier – 2018
  • Hyundai i20 – 2022
  • Mitsubishi Space Star – 2016
  • Opel Meriva – 2016, 2017
  • Opel Mokka – 2018, 2019
  • Renault Clio/Captur – 2015, 2016
  • Toyota Yaris – 2015, 2016, 2020, 2021, 2022
  • Toyota Yaris Cross – 2022

Kategória strednej triedy vozidiel

V tejto kategórii boli štatisticky za najviac poruchové vyhlásené vozidlá Ford Mondeo, Ford S-Max, Hyundai Ioniq 5, Opel Insignia, Toyota RAV4 a VW Sharan.

Vozidlá mali problémy v niekoľkých modelových ročníkoch, dokonca vo vybraných prípadoch šlo až o extrémne rizikové poruchy.

  • Ford Mondeo – 2015, 2016, 2017, 2019
  • Ford S-Max – 2016, 2017, 2018
  • Hyundai Ioniq 5 – 2021, 2022
  • Opel Insignia – 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2022
  • Toyota RAV4 – 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022
  • VW Sharan – 2015, 2016, 2018

Kategória veľkých vozidiel

Rizikové vozidlá veľkých rozmerov sú podľa vyhodnotení údajov expertov modely Peugeot Expert, Opel Zafira Life, Fiat Scudo a Renault Trafic.

Aj keď nevykázali extrémne rizikové problémy, stále sa vyskytli prípady, kedy bola nutná asistencia z dôvodu technických porúch.

  • Peugeot Expert – 2019
  • Opel Zafira Life – 2019
  • Fiat Scudo – 2019
  • Renault Trafic – 2019
Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto