Americkí technologickí giganti Apple a Meta Platforms porušili pravidlá na ochranu úniového trhu, pre ktorý im Európska komisia vyrubila stámiliónové pokuty.
V prípade Apple dostane od Komisie pokutu 500 miliónov eur, u Mety pôjde o 200 miliónov eur, informuje iDnes.cz.
Podľa informácií EK ide o prvé pokuty, ktoré súvisia s nariadením Európskej únie o digitálnych trhoch (DMA). „Európska komisia zistila, že Apple porušil povinnosť vyplývajúcu z nariadenia o digitálnych trhoch a že spoločnosť Meta porušila povinnosť podľa DMA dať zákazníkom na výber službu, ktorá využíva menej ich osobných údajov,“ uviedla EK v tlačovej správe.
Apple bráni vývojárom
Obe rozhodnutia podľa nej prišli po tom, čo komisia viedla s oboma spoločnosťami rozsiahly dialóg a umožnila im podrobne prezentovať svoje argumenty aj názory na vec.
V rámci nariadenia DMA by vývojári aplikácií mali mať možnosť bezplatne informovať užívateľov o alternatívnych ponukách mimo virtuálneho obchodu s aplikáciami App Store spoločnosti Apple. Európska komisia ale zistila, že Apple túto povinnosť neplní.
„Kvôli mnohým obmedzeniam zo strany spoločnosti Apple nemôžu vývojári aplikácií plne využívať výhody alternatívnych distribučných kanálov mimo App Store. Rovnako tak spotrebitelia nemôžu plne využívať alternatívne a lacnejšie ponuky, pretože Apple bráni vývojárom aplikácií v priamom informovaní spotrebiteľov o takých ponukách,“ uviedla komisia.
Spoločnosť Apple podľa Komisie nepreukázala, že sú tieto obmedzenia objektívne nevyhnutné a primerané. Rozhodnutie americkej firme zároveň nariaďuje, aby odstránila všetky technické a obchodné obmedzenia a zdržala sa do budúcnosti ďalšieho postupu v rozpore s predpismi.
Problémy s personalizovanou reklamou
V spoločnosti Meta sa porušenie týkalo využívania osobných údajov zákazníkov. Podľa DMA by používatelia mali mať možnosť dostávať menej personalizovanú reklamu. Na jeseň roku 2023 Meta predstavila model „pay or consent“ (zaplať, alebo vyjadrite súhlas).
Podľa tohto modelu mali používatelia sietí Facebook a Instagram v EÚ na výber medzi súhlasom s kombináciou osobných údajov pre personalizovanú reklamu a platbou mesačného predplatného za službu bez reklám. Komisia však zistila, že tento model nie je v súlade s predpisom DMA, spoločnosť Meta by ho preto mala zmeniť.
Apple a Meta sú povinné splniť rozhodnutie EK do 60 dní, inak im hrozia pravidelné penále.