Európa zvyšuje rýchlosti na diaľniciach. V tejto časti sa obyvatelia tešia z limitu až 150 km/h

zdroj: pixabay/Schwoaze, Pexels
Reklama

Viaceré krajiny uvoľňujú pravidlá na svojich diaľniciach. V čase, keď Európska únia tlačí na znižovanie emisií, niektoré štáty paradoxne povoľujú vyššie rýchlosti.

Nový trend: vyššie rýchlosti naprieč Európou

Ako informuje portál auto.pravda.sk, po rokoch ustálených maximálnych rýchlostí na diaľniciach sa v Európe začína čoraz častejšie hovoriť o ich zvyšovaní. Krajiny ako Česko, Rakúsko, Taliansko a najnovšie aj Španielsko zvažujú alebo už zavádzajú vyššie limity. Česko napríklad umožnilo jazdu rýchlosťou 150 km/h na diaľnici D3, pričom ďalšie úseky sa pripravujú.

Rakúsko a Taliansko plánujú zmeny

V Rakúsku sa očakáva, že nová vládna koalícia strán FPÖ a ÖVP zavedie limit 150 km/h. Zatiaľ nie je jasné, či sa opatrenie bude týkať len vybraných častí diaľnic alebo celej siete. Podobne aj Taliansko plánuje zvýšiť rýchlosť na trojprúdových úsekoch diaľnic.

Katalánsko ide príkladom

Najvýraznejšiu zmenu však zaviedlo Španielsko, konkrétne autonómny región Katalánsko, kde bol na diaľnici AP-7 povolený limit 150 km/h – čo je o 30 km/h viac než doterajší celoštátny štandard. Tento nový režim je však viazaný na tzv. inteligentné dopravné značenie, ktoré dokáže flexibilne upravovať povolenú rýchlosť podľa aktuálnych podmienok, ako je počasie či hustota premávky.

Ekologický paradox

Zvyšovanie rýchlostných limitov však vyvoláva otázky, najmä vzhľadom na tlak Európskej únie na znižovanie emisií. EÚ pritom súčasne požaduje, aby automobilky vyrábali úspornejšie vozidlá a penalizuje každý gram CO₂ nad limit pokutou 95 eur. Vyššia rýchlosť však znamená aj vyššiu spotrebu – rozdiel medzi jazdou pri 120 km/h a 150 km/h môže byť až 25 %.

Vyššia spotreba, vyššie emisie

Príklad uvádza, že auto, ktoré pri 120 km/h spotrebuje 6,5 litra benzínu na 100 km, môže pri 150 km/h potrebovať až 9 litrov. A týka sa to nielen spaľovacích motorov – aj elektromobily pri vyššej rýchlosti spotrebujú viac energie, čo pri nezelených zdrojoch výroby elektriny neprispieva k udržateľnosti.

Otázniky nad logikou opatrení

Paradoxnosť situácie zvýrazňuje aj fakt, že EÚ zároveň presadzuje prísnejšie technické kontroly pre staršie vozidlá, pričom ako dôvod uvádza práve obavy z emisií. Uvoľňovanie rýchlostných limitov preto v tomto kontexte pôsobí ako protichodné opatrenie.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia