Talianska vláda sa háda s mestami o obmedzení rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu

Ilustračné foto. Zdroj: X/Local Knowledge Platform LLC, FREEPIK
Reklama

Taliansky minister dopravy a šéf krajne pravicovej strany La Liga Matteo Salvini ostro kritizoval obmedzenie rýchlosti na 30 kilometrov za hodinu, ktoré zavádza talianska radnica. Salvini to považuje za krok proti motoristom a sľubuje zásah ministerstva. Reagoval na plošné zníženie povolenej rýchlosti, ktoré zaviedlo mesto Bologna, kde vládne ľavica. Krok chvália ekológovia, píše talianska tlačová správa.

Siedme najväčšie talianske mesto sa rozhodlo, že od polovice januára zníži na väčšine svojho územia maximálnu povolenú rýchlosť z 50 na 30 kilometrov za hodinu. Podľa radnice je hlavným cieľom tohto kroku znížiť počet dopravných nehôd s mŕtvymi alebo zranenými, podporiť alternatívne spôsoby dopravy a znížiť znečistenie.

Proti opatreniu sa však vymedzil minister dopravy a vicepremiér Salvini. Podľa neho sa jedná o krok namierený proti motoristom a ľuďom, ktorí využívajú auto na dopravu do práce, a dopravnú bezpečnosť nezlepší. „Prekvapuje ma, že radnica v Bologni odôvodňuje opatrenia aj potrebou, aby ruch automobilov neprekrýval spev vtáčikov,“ uviedol vicepremiér. Sľúbil, že jeho ministerstvo vypracuje smernicu, ktorá bude na situáciu reagovať.

Talianske cestné zákony stanovujú maximálnu rýchlosť pre motorové vozidlá v mestách na 50 kilometrov za hodinu. Vlastníkom a správcom komunikácií však zákon tiež umožňuje obmedzenie rýchlosti upraviť. Túto možnosť bude ministerstvo dopravy zrejme chcieť obmedziť novou smernicou. Ministerstvo chce, aby bolo možné znížiť limit rýchlosti iba v niektorých oblastiach, napríklad tam, kde viac hrozia nehody, a nie na väčšine mestského územia.

Za projektom, ktorý rozšíril rýchlostné obmedzenie na 30 kilometrov za hodinu, si však stojí starosta Bologni Matteo Lepore zo stredoľavicovej Demokratickej strany. Podľa neho sa proti opatreniu „rozbehol pravicový mediálny cirkus“ spolu s falošnými správami. Lepore však uviedol, že je ochotný rokovať s ministerstvom dopravy, ktoré podľa neho radnici so zavedením zníženého limitu rýchlosti pomáhalo.

Opatrenia tiež podporili v spoločnom vyhlásení ekologickej organizácie a združenia cyklistov. Podľa nich je zníženie povolenej rýchlosti „najinovatívnejším a najefektívnejším spôsobom zníženia nehodovosti v mestských uliciach“. Podľa organizácií sa tiež zlepší kvalita života v mestách a zníži znečistenie.

Úmysel ministra dopravy obmedziť právomoci miest v tejto oblasti vyvolal kritiku medzi komunálnymi politiky. Proti je aj starosta mesta Olbia Settimo Nizzi, ktoré ako prvé „limit 30“ zaviedlo. Tento pravicový politik opatrenie obhajuje. „Ide to správnym smerom a naši spoluobčania oceňujú kvalitu života, ktorá vzrástla,“ povedal Nizzi. Podľa neho by tieto opatrenia nemal regulovať centrálne Rím.

O zavedení zníženého limitu rýchlosti na väčšine územia debatujú aj vedenie Ríma, Milána a ďalších talianskych miest. Podobný krok podnikol vlani aj Paríž.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia