Lidl v TEJTO krajine ZAKROČIL voči plytvaniu. Mikroténové vrecká SPOPLATNIL, zákazníci sa však vynašli

Lidl, vrecká, spoplatnenie
Lidl v Nemecku začal so spoplatňovaním vreciek na ovocie a zeleninu. Zdroj: TASR/Pavol Zachar; Wikimedia Commons/DMCGN
Reklama

Spoločnosť Lidl v Nemecku nedávno zaviedla poplatok vo výške jedného centu za jednorazové mikroténové vrecká na ovocie a zeleninu. To sa zákazníkom nepáči a časť z nich sa snaží novému opatreniu vyhnúť a namiesto spoplatnených vrecúšok používajú vrecká určené na pečivo, ktoré sú zatiaľ zadarmo.

Jeden zo zamestnancov reťazca sa na toto správanie posťažoval vo virálnom videu na TikToku. „Sú veci, ktoré jednoducho nedokážem pochopiť,“ hovorí. „Vrecko na ovocie teraz stojí jeden cent. Čo je to cent? Nič. Ale vy namiesto toho beriete vrecká z oddelenia pečiva, pretože ste príliš lakomí na to, aby ste minuli jeden cent,“ upozornil portál iDnes.cz.

Vo videu ďalej počíta, aký nízky je finančný dopad spoplatnenia: „Aj keby ste si vrecko kupovali každý deň, vrátane nedele, za rok zaplatíte len o 3,65 eura viac. Šetríte naozaj na zlých miestach,“ hovorí.

V komentároch pod videom sa ale objavilo množstvo nesúhlasných reakcií. Niektorí zákazníci upozorňujú, že nejde o výšku čiastky, ale o princíp. Poplatok je novinkou za službu, ktorá bola dlho zadarmo. „Nemusíme sa zmieriť úplne so všetkým,“ napísal jeden z diskutujúcich.

Zdroj: TikTok/lidldanny

Objavili sa tiež obavy, že zavedenie drobného poplatku je len prvým krokom a cena plastových vrecúšok môže rýchlo rásť. Ako príklad spomína Rakúsko, kde rovnaký typ vrecka aktuálne stojí už tri centy.

Spoplatnené vrecká sú zlým signálom

Zavedenie poplatku za plastové vrecká v nemeckých obchodoch kritizujú aj ekologické organizácie. Podľa Kathariny Istelovej z najstaršieho a najväčšieho nemeckého ekologického združenia NABU ide o zlý signál – väčší problém je podľa nej množstvo predbaleného ovocia a zeleniny v obchodoch. „Skutočnou motiváciou by mal byť nákup voľne uložených produktov,“ uviedla. Predbalený tovar je podľa nej až osemkrát materiálovo náročnejší ako jednorazové vrecká, a teda aj výrazne škodlivejší pre životné prostredie.

Lidl nie je jediný, kto sa uchýlil k spoplatneniu plastových vreciek. Rovnaké opatrenia zaviedli aj ďalšie diskontné reťazce, napríklad Kaufland, ktorý spolu s Lidlom patrí do skupiny Schwarz, alebo Aldi. Očakáva sa, že tento trend postupne prevezmú aj ďalší obchodníci. V nemeckých reťazcoch REWE a Edeka sú ale vrecká na ovocie a zeleninu zatiaľ stále zadarmo.

Namiesto riešenia marketing

Podľa ekológov ide pri spoplatnení plastových vrecúšok skôr o symbolické gesto než skutočne účinné ekologické riešenie. „V ideálnom prípade by sa všetko, čo je možné predávať voľne, malo predávať bez zbytočných obalov – stačí jednoduché označenie nálepkou,“ dodáva Istelová z NABU. Za nelogické považuje, že vrecká na pečivo zostávajú zadarmo, hoci majú vyššiu klimatickú stopu ako tie plastové na ovocie. Poplatok jedného centu podľa nej nemá výrazný význam. Namiesto toho by podľa Istelovej dávalo zmysel zákazníkov motivovať pozitívne, napríklad zľavou za opakovane použiteľné tašky.

Rovnakého rozčarovania sa nedávno dočkali aj Chorváti. Od začiatku roka im totiž niektoré obchody začali účtovať poplatok za mikroténové vrecká na ovocie, zeleninu či pečivo. Spoplatnené sú aj plastové obaly v mäsiarstvach a údeninách. Pri nákupe PET fliaš a plechoviek Chorváti zaplatia navyše po novom vyššiu zálohu. V našich končinách sa zatiaľ spoplatnenie mikroténových vrecúšok nechystá.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia