Fatih Birol, šéf Medzinárodnej agentúry pre energetiku (IEA), vyzval štáty, aby zakročili proti šíreniu športovo-úžitkových vozidiel. Tvrdí, že práve tieto sú autá nebezpečné a neekologické.
„Je nevyhnutné riešiť problémy, ktoré spôsobujú,“ vyjadril sa Birol, podľa ktorého by štáty mali odrádzať ľudí od kúpy vozidiel SUV a čeliť trendu ich šírenia. Dosiahnuť by sa to malo prostredníctvom regulačných nástrojov napríklad v podobe vyššieho zdanenia.
V roku 2023 predstavovali vozidlá SUV takmer polovicu (48 percent) celosvetového predaja nových automobilov. V Európe dokonca prekročili hranicu 50 percent. Tieto vozidlá vypúšťajú priemerne o 20 percent viac emisií CO2 ako sedany.
Stále sú väčšie
V Európe sa autá zväčšujú priemerne o jeden centimeter. Tento trend bude pokračovať, keďže predaj SUV áut narastá. Vo všeobecnosti to znamená, že takmer polovica nových áut je pre parkovanie a bežnú premávku priširokých. Priemerná šírka nových áut sa v prvej polovici roku 2023 rozšírila na 180,3 cm. V roku 2018 bola priemerná šírka áut 177,8 cm, píše portál startitup.sk.
Luxusné SUV majú približnú šírku 200 centimetrov, a tak pri parkovaní prekážajú chodcom, ale aj narušujú chod premávky.
Prvým európskym mestom, ktoré by mohlo tento problém riešiť, je Paríž. Občania však musia vo februárovom referende schváliť vyššie poplatky za parkovanie pre SUV.
Ako uvádza štatistika Zväzu automobilového priemyslu, minulý rok v decembri bolo na Slovensku registrovaných 5 328 nových vozidiel. V osobných vozidlách bol najobľúbenšjší segment SUV s podielom 52 percent.
Počet veľkých áut sa na slovenských cestách znižuje. Napríklad oproti roku 2022 sa popularita SUV znížila. Toto vozidlo vlastní iba 9,4 percent obyvateľov Slovenska.