Objavil sa vám v schránke známy žltý lístok? Neznamená to automaticky, že si musíte ísť hneď vystáť rad na pošte.
Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Vladislav Kupka upozorňuje, že dôvodov, prečo zásielka nebola doručená priamo, je viacero – a často vznikajú na strane prijímateľa. Píše o tom aj Pravda.
Najčastejšie chyby, ktoré doručenie komplikujú, sú napríklad nesprávne PSČ, zlá alebo neúplná adresa, chýbajúce číslo domu, neoznačená schránka či zvonček. Problémom môže byť aj nedostupnosť schránky, napríklad v uzavretých areáloch, alebo fakt, že adresát odmietne potvrdiť identitu či zásielku jednoducho neprevezme. Svoju úlohu zohrávajú aj voľne pustené psy alebo zdravotná absencia doručovateľa.
Riešenie máte v mobile
Moderné technológie umožňujú pohodlne spravovať doručovanie priamo cez telefón. „Mobilná aplikácia Slovenskej pošty umožňuje sledovať zásielku v reálnom čase, presmerovať ju na inú adresu, pri balíkoch je možné zmeniť aj deň doručenia,“ vysvetlil Kupka.
Ak vám poštár nedoručí zásielku a nechá vám oznámenie, cez aplikáciu, web či zákaznícku linku môžete požiadať o nové doručenie, zmenu adresy (napr. do práce) alebo presmerovanie na inú pobočku, ktorá vám vyhovuje viac.
Zákon vyžaduje podpis
Mnohí zákazníci si neuvedomujú, že odporúčané alebo úradné zásielky vyžadujú identifikáciu a podpis. „Vyžaduje to legislatíva. Nie je to náš výmysel. Avšak nezastavili sme sa v čase, máme aplikáciu. Pomocou nej sa dozviete o žltom lístku a aké máte možnosti, napr. požiadať o termín či presun na inú pobočku pošty, možností je veľa,“ vysvetlil Kupka.
Dodal, že časť kritiky smerujúcej na poštu vzniká z mylných predstáv – reálne však ide o systém, ktorý sa neustále modernizuje.
Pol milióna zásielok denne
Ročne Slovenská pošta vybaví viac než 131 miliónov listov, 17 miliónov balíkov a obslúži 55 miliónov ľudí. Denne doručí priemerne 523-tisíc zásielok, pričom jeden doručovateľ ich zvládne aj 200 a v teréne prejde okolo 20-tisíc krokov.
„Slovenská pošta je jednou z mála poštových organizácií v Európe, ktorá doručuje každý deň. Tak ako iné odvetvia, aj my čelíme výzvam na pracovnom trhu, a to najmä v Bratislave. Napriek týmto skutočnostiam dokážeme denne obslúžiť viac ako pol milióna zákazníkov a zabezpečiť vysokú kvalitu doručovania s minimálnou chybovosťou, ktorá sa pohybuje na úrovni len 0,03 %. Audit tiež preukázal, že lehotu doručenia balíkov dodržiavame na 95 %, čo je medziročné zlepšenie o takmer 2 %,“ uviedol Kupka.
Zároveň pripomenul, že bez spolupráce so zákazníkmi sa nedá predchádzať všetkým problémom. „Meškaniu zásielok a neúspešným pokusom o doručenie môžeme predchádzať iba spoločne, s plnou súčinnosťou zákazníkov,“ zdôraznil.