V Európskej únii sa pripravuje zásadná reforma pravidiel pre vydávanie vodičských preukazov, ktorá sa dotkne aj Slovenska. Nová smernica má za cieľ zlepšiť bezpečnosť na cestách, znížiť administratívnu záťaž a zaviesť jednotnejšie podmienky v celej EÚ.
Jednou z hlavných noviniek bude možnosť mať vodičský preukaz v digitálnej forme v telefóne alebo inom smart zariadení. Tento doklad bude súčasťou tzv. európskej digitálnej identity. Píše o tom openiazoch.zoznam.sk.
Digitálne vodičské preukazy budú po novom dostupné priamo v smartfónoch alebo iných elektronických zariadeniach. Digitálny vodičák zjednoduší vybavovanie rôznych úkonov a výrazne uľahčí život pri cestovaní medzi členskými štátmi.
Tí, ktorí preferujú klasickú plastovú verziu, o ňu neprídu. Bude naďalej dostupná – najmä pre osoby bez smartfónu alebo tých, ktorí cestujú mimo EÚ, kde digitálne doklady nemusia byť uznávané.
Systém jazdy so sprievodom pre mladých
Pre 17-ročných šoférov sa má zaviesť celoeurópsky systém jazdy v sprievode dospelej osoby, čím sa má zvýšiť ich bezpečnosť na cestách.
„Okrem toho sa pre 17-ročných vodičov zavedie celoeurópsky systém jazdy so sprievodom – opatrenie, ktoré preukázateľne zlepšuje bezpečnosť cestnej premávky. Tento systém možno za určitých podmienok rozšíriť aj na 17-ročných vodičov nákladných vozidiel,“ uvádza EK.
Cieľom je zmenšiť rozdiel medzi výučbou v autoškole a reálnym šoférovaním, čo by mohlo motivovať mladých ľudí k povolaniu profesionálneho vodiča.
Dvojročná skúšobná lehota pre nováčikov
Začiatočníci za volantom budú musieť počas prvých dvoch rokov jazdiť opatrnejšie a dodržiavať prísnejšie pravidlá. Táto zmena reaguje na alarmujúcu štatistiku – dve z piatich smrteľných nehôd spôsobia vodiči mladší ako 30 rokov.
Začínajúci vodiči budú po prijatí novej smernice povinne prechádzať minimálne dvojročným skúšobným obdobím, počas ktorého sa na nich budú vzťahovať prísnejšie podmienky a postihy platné v celej Európskej únii.
Viac ochrany pre zraniteľných účastníkov ciest
Pravidlá pre šoférov sa zamerajú aj na ochranu tých najzraniteľnejších – chodcov, cyklistov či užívateľov kolobežiek.
„Vodiči budú musieť pri teoretických a praktických skúškach preukázať, že si uvedomujú riziko spojené s týmito zraniteľnými účastníkmi cestnej premávky,“ dodáva Komisia.
Kontroly fyzickej a psychickej spôsobilosti
Šoféri budú musieť preukázať, že sú stále zdravotne schopní viesť motorové vozidlo. Pred vydaním alebo obnovením vodičského preukazu budú musieť vyplniť sebahodnotiace dotazníky alebo absolvovať hodnotenie podľa národných pravidiel.
Jazyk už nebude prekážkou
Komisia chce odstrániť jazykové bariéry. Preto umožní uchádzačom získať vodičský preukaz v inom štáte EÚ, aj keď skúška nie je dostupná v ich rodnom jazyku.
„Nové pravidlá preto umožnia občanom získať vodičský preukaz v členskom štáte, ktorého sú štátnymi príslušníkmi, v prípade, že krajina ich pobytu neposkytuje preklady alebo tlmočenie do ich rodného (úradného) jazyka EÚ pri skúške na skupinu B (osobné vozidlá),“ vysvetľuje EK.
Kedy sa zmeny stanú realitou?
Smernicu musí ešte oficiálne schváliť Európsky parlament a Rada EÚ. Účinnosť nadobudne 20 dní po zverejnení v Úradnom vestníku EÚ. Členské štáty budú mať štyri roky na jej implementáciu.