U mnohých ľudí vzniká odpor k matematike už v ranom veku, pričom často ide o dôsledok nepríjemných zážitkov zo základnej školy. Docentka Viveka Vaughnová upozorňuje, že v týchto prípadoch môže ísť o tzv. matematickú traumu – psychologické zranenie spôsobené hanbou alebo zosmiešnením počas vyučovania. Tento problém sa ešte viac prehĺbil počas pandemického obdobia.
V spomienkach na školské časy sa mnohým ako prvé vybavia predmety, ktoré im neboli blízke. Matematika patrí medzi tie, ktoré u väčšiny ľudí vyvolávajú nepríjemné emócie. Viveka Vaughnová, vysokoškolská pedagogička zo Spelman College v štáte Georgia, sa venuje výskumu rovnosti v matematickom vzdelávaní a v rozhovore pre portál Education Week priblížila, prečo majú mnohí dospelí k tomuto predmetu negatívny postoj a zároveň v ňom pociťujú nedostatky.
Podľa nej veľa ľudí zažilo počas hodín situácie, ktoré v nich zanechali nepríjemné spomienky. Keď im Vaughnová prezradí, že učí matematiku, často si podľa nej okamžite vybavia svoje vlastné frustrujúce skúsenosti. Rozprávajú jej o momentoch, keď ich učitelia verejne karhali alebo sa im posmievali za chyby. Takéto momenty podľa odborníčky zanechávajú stopu a vytvárajú averziu voči matematike ako takej. Táto emocionálna reakcia má vplyv najmä na to, ako sa deti, ale aj dospelí, v matematike vedia uplatniť.
Odborníčka definuje matematickú traumu ako súhrn situácií, keď pedagogická autorita reaguje negatívne – napríklad kritizovaním alebo zosmiešňovaním – namiesto toho, aby ocenila snahu žiakov skúšať nové veci a nebáť sa chýb. Tí, ktorí takýto prístup zažili, majú často problém s matematikou počas celého štúdia a vyhýbajú sa jej aj v bežnom živote. Praktické činnosti ako spravovanie peňazí, počítanie v obchode či plánovanie rozpočtu vnímajú ako niečo úplne iné, aj keď ide o matematiku v praxi.
Vaughnová zároveň zdôraznila, že pandémia Covid-19 ukázala slabiny vo vzdelávacom systéme. Mnohé deti počas dištančnej výučby nedostávali dostatočnú podporu na to, aby mohli napredovať v náročnejších predmetoch, ako je práve matematika.
Na záver odborníčka apeluje, aby sme ako spoločnosť neprispievali k tomu, že sa žiaci budú cítiť demotivovaní či dokonca zranení len preto, že sa im v matematike nedarí. Namiesto toho by sme mali hľadať ich silné stránky a podporovať ich pri každej príležitosti.