Vodiči, pripravte sa na viac POKÚT. Mestská polícia dostane NOVÚ právomoc

Zdroj: TASR/Pavol Zachar, Canva
Reklama

Slovenských vodičov čakajú časy, kedy budú musieť ešte pozornejšie sledovať rýchlomery. Doteraz bol dohľad nad rýchlosťou v rukách štátnych policajtov, no už čoskoro by sa to mohlo zmeniť. Mestská a obecná polícia, ktorá mala donedávna právomoc riešiť najmä nesprávne parkovanie, by mohla po novom kontrolovať aj prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Táto legislatívna novinka by mohla zásadne ovplyvniť každodenné správanie šoférov nielen v mestách, ale aj v menších obciach.

Krok smerom k bezpečnejším cestám

Ministerstvo vnútra pod vedením Matúša Šutaja Eštoka plánuje presunúť časť kompetencií štátnej poriadkovej polície priamo na mestské samosprávy. Ako uviedlo dnes24.sk, cieľom je podľa ministra zefektívniť dohľad nad cestnou premávkou a zároveň posilniť bezpečnosť v obciach a mestách. V praxi to znamená, že mestská polícia bude môcť okrem riešenia parkovania aktívne sledovať aj rýchlosť prechádzajúcich vozidiel pomocou radarov.

Viac radarov, ale nie hocikde

Zástupcovia miest a obcí upozorňujú, že nové právomoci si vyžiadajú aj technologické investície. Radary, ktoré budú využívané na meranie rýchlosti, budú musieť byť certifikované a presne umiestnené. Primátor hlavného mesta Matúš Vallo upozornil, že keď ide o zariadenie, ktoré rozhoduje o vine vodiča, jeho poloha nemôže byť náhodná. Mestá sa dohodli, že radary bude možné umiestniť aj na cesty I. triedy – avšak len v rámci zastavaných oblastí, teda intravilánov.

Motivácia cez financie

Zaujímavosťou je, že peniaze z vybraných pokút by nemali skončiť v štátnom rozpočte, ale priamo v pokladniciach obcí a miest. Zatiaľ však nie je jasné, na čo konkrétne budú môcť samosprávy tieto prostriedky použiť. Predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Jozef Božík naznačil, že sa stále rokuje o tom, či budú financie viazané výhradne na zlepšovanie dopravnej infraštruktúry a bezpečnosti, alebo aj na iné oblasti verejného života.

Inšpirácia spoza hraníc

Slovenskí samosprávni predstavitelia sa netaja tým, že ich inšpiruje fungovanie podobného systému v susednej Českej republike. Tam majú mestskí policajti možnosť merať rýchlosť už niekoľko rokov. Práve český model ukazuje, že decentralizovaná kontrola nad dodržiavaním rýchlosti môže priniesť pozitívne výsledky v oblasti bezpečnosti cestnej premávky.

Potrebné financovanie a legislatíva

Primátori slovenských miest vítajú plánovanú zmenu, no zároveň upozorňujú, že na plné zavedenie kompetencií potrebujú pomoc štátu, najmä čo sa týka nákupu radarov a školenia personálu. Ministerstvo vnútra však podľa ZMOS-u prejavilo záujem zaradiť návrh zákona do legislatívneho procesu už v máji 2025. To by znamenalo, že po viac ako dvoch rokoch rokovaní sa reforma môže konečne dostať do praxe.

Pravidlá sa sprísnia, aj keď ešte nie definitívne

Hoci je návrh stále len vo fáze vnútrorezortného pripomienkového konania, záujem o jeho prijatie je značný – nielen zo strany štátu, ale aj zo strany samotných miest a obcí. Ak legislatíva prejde vládou a parlamentom, vodiči sa budú musieť pripraviť na realitu, kde prekročenie rýchlosti nebude možné prehliadnuť ani na menej frekventovaných úsekoch v obciach.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis