Na diaľnici sú pravidlá jasné, no realita na cestách často vyzerá úplne inak. Vodiči zbytočne brzdia premávku v ľavom pruhu, nedodržiavajú bezpečný odstup, nesprávne predchádzajú alebo ignorujú pravidlá o zaraďovaní do pruhov. Nie je to len otázka nevedomosti – ide o návyky, ktoré sa časom zhoršujú a stávajú sa rutinou. Následky však môžu byť vážne: od pokút cez konflikty až po vážne nehody.
Hoci diaľnica vyzerá na prvý pohľad jednoducho – dlhá rovná cesta bez križovatiek a semaforov – skrýva množstvo pravidiel, ktorých nedodržiavanie spôsobuje nielen zdržania, ale aj nebezpečné situácie. Mnohí vodiči si neuvedomujú, že na diaľnici sa očakáva vyššia miera sústredenia, predvídania a najmä rešpektu k ostatným. Práve preto je dôležité poznať základné zásady, ktoré zabezpečia hladkú a bezpečnú jazdu – či už ste za volantom skúsený šofér, alebo len občasný diaľničný návštevník.
Bezpečný odstup: 2 sekundy môžu zachrániť život
Jazdiť „nalepený“ za niekým je na diaľnici jednou z najnebezpečnejších praktík, uviedla Pravda. Zákon preto prikazuje vodičovi dodržiavať takú vzdialenosť, aby sa medzi vozidlá mohli bezpečne zaradiť ďalší účastníci premávky. Takisto zákon určuje bezpečnú vzdialenosť, t.j. vzdialenosť ktorú vozidlo prejde za 2 sekundy v závislosti od typu motorového vozidla.
Osobné vozidlá: minimálne 2 sekundy za autom pred nimi
Nákladné vozidlá a autobusy (kategórie M3, N2, N3): minimálne 3 sekundy
Tento odstup poskytuje čas na reakciu v prípade náhleho brzdenia alebo nečakanej prekážky.
Rýchlosť: nielen maximum, ale aj minimum
Ak kvôli technickej chybe nie je možné dosiahnuť aspoň minimálnu rýchlosť, je vodič povinný opustiť diaľnicu pri najbližšom výjazde alebo zastaviť na parkovisku, ak sa nachádza pred výjazdom.
Na slovenských diaľniciach platia tieto rýchlostné limity:
Maximálna rýchlosť: 130 km/h aj v prípade, ak prechádza diaľnica obcou (ak značka nehovorí inak)
Minimálna rýchlosť: 80 km/h
Výnimkou sú prípady, keď vodič:
- vchádza alebo vychádza z diaľnice,
- jazdí súbežne v kolóne,
- musí znížiť rýchlosť z bezpečnostných dôvodov.
Jazda v pruhoch: pravý pruh nie je hanba
Zbytočné jazdenie v ľavom pruhu je častým zlozvykom. Okrem toho, že zdržuje ostatných, môže vás stáť pokutu až 60 eur. Pri hustej premávke je súbežná jazda povolená – vtedy sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá v jednom pruhu idú rýchlejšie ako v druhom.
Jazda mimo obce a používanie jazdných pruhov:
Mimo obce, na cestách s dvoma alebo viacerými pruhmi v jednom smere, musia vodiči jazdiť v pravom jazdnom pruhu. Ľavé pruhy sa môžu využívať len na obchádzanie, predchádzanie, odbočovanie alebo otáčanie. Vodič je povinný držať sa čo najviac vpravo, pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu. Táto povinnosť platí aj na diaľniciach – jazda v ľavom pruhu bez dôvodu nie je dovolená.
Súbežná jazda a hustá premávka:
Ak je premávka hustá a vytvoria sa súvislé prúdy vozidiel, kde vodiči môžu jazdiť len rýchlosťou kolóny, môžu autá jazdiť vedľa seba vo viacerých pruhoch. V takom prípade sa nepovažuje za predchádzanie, ak niektoré vozidlá idú v inom pruhu rýchlejšie.
Prekážky a zbiehajúce sa pruhy:
Ak sa v jednom pruhu nachádza prekážka, vodič v susednom voľnom pruhu musí umožniť jej obídenie vodičovi, ktorý dáva znamenie o zmene smeru jazdy.
Na trojpruhovej ceste v jednom smere má pri prechádzaní do stredného pruhu prednosť ten, kto prichádza sprava (z pravého pruhu), pred vodičom z ľavého pruhu.
Ak sa dva pruhy zbiehajú do jedného a nie je zrejmé, ktorý je hlavný, prednosť má vodič v pravom pruhu. Výnimkou je situácia, keď je použité dopravné značenie pre striedavé radenie – tzv. „zipsovanie“.
Predchádzanie
Vo všeobecnosti sa predchádza zľava. Z pravej strany je možné predchádzať iba vtedy, ak vozidlo pred vami odbočuje doľava a už je jasné, kam mieri. Na diaľnici sa v pravom pruhu nesmie predchádzať, výnimkou je len situácia, keď vodič v ľavom pruhu zdržuje premávku – vtedy nejde o oficiálne predchádzanie, ale o pokračovanie v jazde.
Vodič, ktorý predchádza, nesmie ohroziť ostatných účastníkov premávky, a po zaradení späť do pruhu nesmie obmedziť vozidlo, ktoré predbehol. Počas predchádzania je potrebné dodržať bezpečný bočný odstup.
Predchádzaný vodič nesmie zrýchľovať ani inak brániť v predchádzaní. Vodič motorového vozidla nesmie začať predchádzať iné motorové vozidlo na diaľnici, ak by tým kvôli nízkej rýchlosti obmedzil ostatných. Taktiež nesmie blokovať vozidlo v ľavom pruhu, ani vtedy, keď ide rýchlejšie, než je povolené. Vždy treba umožniť, aby predchádzajúce vozidlo mohlo bezpečne dokončiť manéver.
Zaujímavosťou je, že za jazdu bez dôvodu v ľavom pruhu mimo obce hrozí pokuta 60 eur, no za blokovanie iného vozidla až 100 eur. Mýtus, že ak niekto ide po diaľnici maximálnou povolenou rýchlosťou 130 km/h, nemusí uhnúť rýchlejšiemu vozidlu, teda neplatí.
V obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom. V pripájacom alebo odbočovacom pruhu sa smie predísť vozidlo idúce v priebežnom pruhu aj sprava.
Byť ohľaduplným vodičom je znakom vyspelosti
Diaľnica nie je závodná dráha, ale priestor, kde sa očakáva disciplína, predvídavosť a rešpekt. Vodič, ktorý pozná pravidlá a správa sa podľa nich, prispieva nielen k bezpečnosti, ale aj k plynulosti celej premávky. Niekedy stačí len uhnúť rýchlejšiemu, zachovať odstup alebo zaradiť sa podľa pravidla zipsu – a jazda je pre všetkých komfortnejšia a menej stresujúca.
Ak by sa každý vodič riadil zásadou: „Správam sa tak, ako by som chcel, aby sa správali ku mne ostatní,“ slovenské diaľnice by vyzerali úplne inak. A možno by sme o ich (ne)kultúre prestali hovoriť ako o probléme.