TOTO je 6 zlozvykov, ktoré spojku ničia skôr, než čakáte. VYHNITE sa im a UŠETRITE si náklady na opravy

porucha-auto-servis
Ilustračné foto. Zdroj: Freepik/dusanpetkovic, freepik
Reklama

Spojka patrí k najzaťažovanejším súčiastkam auta a pritom si jej poškodenie často spôsobujeme sami, bez toho, aby sme si to uvedomovali. Zatiaľ čo niektorí motoristi najazdia stovky tisíc kilometrov bez výmeny, iní sa s drahou opravou stretnú už po pár rokoch. Pozrite sa, ktoré chyby robí väčšina vodičov a ako sa im dá jednoducho vyhnúť.

Spojka je tichým hrdinom každého auta, pretože pracuje neustále, no pri nesprávnom zaobchádzaní sa rýchlo mení na jednu z najdrahších položiek v servise. Mnohé zlozvyky, ktoré vodiči robia automaticky, výrazne skracujú jej životnosť.

Od nesprávneho stláčania pedála cez státie na križovatkách až po nešetrné rozbiehanie v kopci. Ide o chyby, ktoré ju ničia a stávajú sa častejšie, než si myslíme. V článku sa pozrieme na najčastejšie prehrešky, ktorým sa môžete jednoducho vyhnúť a výrazne tak predĺžiť život vašej spojky aj peňaženky, píše portál autobild.pluska.sk.

Neúplné stlačenie a unáhlené púšťanie spojky

Spojkový pedál je určený na to, aby sa stlačil poriadne. Inak nedochádza k úplnému odpojeniu motora od prevodovky. Ak ho zošliapnete len napoly alebo ho pustíte príliš rýchlo, trpí nielen spojka, ale aj synchronizačné krúžky v prevodovke. Dôsledky? Rýchlejšie opotrebovanie a drahý servis.

Dlhé státie na spojke pri semaforoch

Zvyk stáť na spojke počas čakania na zelenú sa môže zdať pohodlný, no spojka to vníma ako extrémnu záťaž. Systém zostáva pod tlakom, čo vedie k jeho nadmernému opotrebovaniu. Lepšie je zaradiť neutrál a nohu z pedála dať preč. Pritom si oddýchne aj vaša noha.

Noha stále v kontakte so spojkou

Mnohí vodiči majú tendenciu nechať nohu len „ľahko položenú“ na spojke, najmä pri dlhších trasách. Tento neustály tlak však vedie k tomu, že spojka je stále čiastočne zapojená a to jej neprospieva. Stačí pár stoviek kilometrov s týmto zlozvykom a spojka sa môže porúčať.

Dlhé držanie spojky pri rozbiehaní

Rev motora a pomaly sa rozbiehajúce auto sú znakom toho, že vodič nedostatočne púšťa spojku. Vysoké otáčky a zároveň trenie medzi spojkovými časťami spôsobujú nadmerné prehrievanie systému. Dlhodobým opakovaním tejto chyby hrozí až spálenie spojky.

Hrabanie na mieste – istá cesta ku katastrofe

Zapadnutie v snehu či blate je nepríjemné. No ešte horšie je, keď sa snažíte vyhrabať s plynom na podlahe. Spojka sa prehrieva, stráca schopnosť prenášať výkon a v najhorších prípadoch sa jej komponenty zablokujú. Výsledkom môže byť úplná deštrukcia za pár minút.

Špecifiká pri dvojhmotnom zotrvačníku

Ak vaše auto disponuje dvojhmotným zotrvačníkom, mali by ste sa držať istých pravidiel. Pri parkovaní v kopci najskôr zatiahnite ručnú brzdu, až potom zaradíte rýchlosť. Neodporúča sa jazdiť v príliš nízkych otáčkach. Práve vtedy totiž vznikajú vibrácie, ktoré môže zotrvačník len ťažko tlmiť.

Správne návyky za volantom dokážu výrazne predĺžiť životnosť vašej spojky a ušetriť stovky až tisíce eur za opravy. Stačí byť pozornejší a nepodceňovať malé detaily, ktoré majú veľký dopad.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto