Japonský automobilový líder Toyota opäť prehodnocuje svoje plány v oblasti elektromobility. Firma, ktorá si pôvodne stanovila cieľ predať 1,5 milióna čisto elektrických áut do roku 2026, ustupuje od tejto ambície – a dôvodov je viacero. Rastúca neistota na globálnych trhoch, konkurencia z Číny a Európy, ale aj nové americké clá pod vedením administratívy Donalda Trumpa spôsobili, že Toyota svoje plány mení, píše Electrec.
Prezident spoločnosti Koji Sato spolu s výkonným viceprezidentom Yoichim Miyazakim počas zverejnenia výsledkov za fiškálny rok 2025 priznali, že plány v oblasti predaja elektromobilov musia byť flexibilné. Konečné čísla bude určovať záujem zákazníkov v jednotlivých regiónoch, čo je podľa vedenia spoločnosti kľúčové.
Aj keď Toyota v minulom roku predala viac ako 10,2 milióna áut vrátane značky Lexus, iba 145 000 z nich boli čisto elektrické. To predstavuje len približne jedno percento z celkového predaja, čo výrazne zaostáva za globálnym trendom – podiel predaja elektromobilov vo svete v roku 2024 dosiahol 14 percent.
Nie je to však žiadne prekvapenie. Toyota bola dlhodobo skeptická voči plne elektrickým pohonom a stavila skôr na hybridné technológie. Trhový tlak a agresívna expanzia konkurencie ju však postupne nútia zmeniť prístup. Už v minulom roku prenikli informácie, že automobilka znížila plán výroby elektromobilov z 1,5 milióna na 1 milión kusov do roku 2026. Pre tento rok sa počíta s produkciou 400 000 elektrických vozidiel.
Situáciu navyše komplikuje aj zavedenie nových ciel v USA, čo môže výrazne ovplyvniť náklady a marže výrobcov. Toyota plánuje už budúci rok začať s výrobou prvého elektrického SUV s tromi radmi sedadiel v závodoch v Kentucky a Indiane, no najnovší vývoj môže tieto plány spomaliť alebo pozmeniť.
Napriek výzvam značka pokračuje v uvádzaní nových modelov. Európsky trh obohatila o SUV modely Urban Cruiser a C-HR+, v Číne zas predstavila cenovo dostupný model bZ3X. Do roku 2026 sa očakáva aj uvedenie bZ7 a elektrickej verzie Lexus ES.
Toyota zároveň buduje aj vlastné batériové kapacity – v apríli začala výrobu batérií vo svojom prvom závode mimo Japonska, v Severnej Karolíne. Tento krok by mal pomôcť znížiť závislosť od ázijských dodávateľov a posilniť stabilitu dodávateľského reťazca.
Záblesk nádeje prišiel z Nórska, kde sa model bZ4X stal začiatkom roka najpredávanejším elektromobilom. Ukazuje sa, že ak Toyota trafí správny pomer medzi cenou a výkonom, má potenciál uspieť aj na vyspelých trhoch.
Otázkou však zostáva, či aktuálne tempo premeny bude stačiť. Kým konkurenti ako čínske BYD rýchlo expandujú a neboja sa riskovať, Toyota stále pôsobí opatrne. Ak sa japonský gigant nerozhýbe rýchlejšie, môže mu hrozí, že mu unikne vlak budúcnosti.