Jedna z najväčších hviezd elektromobility škrípe: Ciele sa ROZPLÝVAJÚ a konkurencia naberá rýchlosť

Ilustračný obrázok. Zdroj: Getty Images/Yu Sun, Max D
Reklama

Japonský automobilový líder Toyota opäť prehodnocuje svoje plány v oblasti elektromobility. Firma, ktorá si pôvodne stanovila cieľ predať 1,5 milióna čisto elektrických áut do roku 2026, ustupuje od tejto ambície – a dôvodov je viacero. Rastúca neistota na globálnych trhoch, konkurencia z Číny a Európy, ale aj nové americké clá pod vedením administratívy Donalda Trumpa spôsobili, že Toyota svoje plány mení, píše Electrec.

Prezident spoločnosti Koji Sato spolu s výkonným viceprezidentom Yoichim Miyazakim počas zverejnenia výsledkov za fiškálny rok 2025 priznali, že plány v oblasti predaja elektromobilov musia byť flexibilné. Konečné čísla bude určovať záujem zákazníkov v jednotlivých regiónoch, čo je podľa vedenia spoločnosti kľúčové.

 

Aj keď Toyota v minulom roku predala viac ako 10,2 milióna áut vrátane značky Lexus, iba 145 000 z nich boli čisto elektrické. To predstavuje len približne jedno percento z celkového predaja, čo výrazne zaostáva za globálnym trendom – podiel predaja elektromobilov vo svete v roku 2024 dosiahol 14 percent.

Nie je to však žiadne prekvapenie. Toyota bola dlhodobo skeptická voči plne elektrickým pohonom a stavila skôr na hybridné technológie. Trhový tlak a agresívna expanzia konkurencie ju však postupne nútia zmeniť prístup. Už v minulom roku prenikli informácie, že automobilka znížila plán výroby elektromobilov z 1,5 milióna na 1 milión kusov do roku 2026. Pre tento rok sa počíta s produkciou 400 000 elektrických vozidiel.

Situáciu navyše komplikuje aj zavedenie nových ciel v USA, čo môže výrazne ovplyvniť náklady a marže výrobcov. Toyota plánuje už budúci rok začať s výrobou prvého elektrického SUV s tromi radmi sedadiel v závodoch v Kentucky a Indiane, no najnovší vývoj môže tieto plány spomaliť alebo pozmeniť.

 

Napriek výzvam značka pokračuje v uvádzaní nových modelov. Európsky trh obohatila o SUV modely Urban Cruiser a C-HR+, v Číne zas predstavila cenovo dostupný model bZ3X. Do roku 2026 sa očakáva aj uvedenie bZ7 a elektrickej verzie Lexus ES.

Toyota zároveň buduje aj vlastné batériové kapacity – v apríli začala výrobu batérií vo svojom prvom závode mimo Japonska, v Severnej Karolíne. Tento krok by mal pomôcť znížiť závislosť od ázijských dodávateľov a posilniť stabilitu dodávateľského reťazca.

Záblesk nádeje prišiel z Nórska, kde sa model bZ4X stal začiatkom roka najpredávanejším elektromobilom. Ukazuje sa, že ak Toyota trafí správny pomer medzi cenou a výkonom, má potenciál uspieť aj na vyspelých trhoch.

 

Otázkou však zostáva, či aktuálne tempo premeny bude stačiť. Kým konkurenti ako čínske BYD rýchlo expandujú a neboja sa riskovať, Toyota stále pôsobí opatrne. Ak sa japonský gigant nerozhýbe rýchlejšie, môže mu hrozí, že mu unikne vlak budúcnosti.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie