Maloobchodné tržby na Slovensku v marci 2025 medziročne klesli o 2,5 %, čo znamená druhý mesiac poklesu za sebou. Po sezónnom očistení sa znížili aj v porovnaní s februárom – o 1 %.
Najhoršie sú na tom supermarkety
Z 9 sledovaných zložiek maloobchodného predaja zaznamenalo medziročný pokles až 6, informoval Štatistický úrad SR.
Najväčší vplyv mal prepad tržieb v hyper- a supermarketoch, ktoré majú najväčší podiel na celkovom predaji (40 %). Ich tržby boli medziročne nižšie o 4,5 %.
Rastú len špecializované predajne
Naopak, špecializované predajne s textilom, obuvou, drogériou a lekárenským sortimentom zaznamenali nárast tržieb o 6,4 %.
Ide o 18. mesiac po sebe, čo tieto prevádzky rástli v stálych cenách.
Pokles v rekreačnom tovare aj e-shopoch
Pokles o 9 % evidovali hobymarkety, predajne nábytku a elektrotovaru. Internetový a zásielkový predaj zaznamenal zníženie tržieb o 3,2 %.
Viac ako 9 %-tný prepad zaznamenali aj menšie zložky maloobchodu – špecializované predajne potravín a tabaku, predajne športových potrieb, kníh, hračiek, ako aj predaj cez stánky a trhy.
Pomohli IT tržby a pohonné látky
Výsledok celého sektora zmiernili vyššie tržby v predajniach s informačnými a komunikačnými technológiami a mierne zvýšenie predaja pohonných látok.
Vývoj v ostatných oblastiach obchodu
Predaj a opravy motorových vozidiel medziročne vzrástli o 10,6 %, veľkoobchod o 12,1 % a reštaurácie a pohostinstvá o 5,3 %. Jediným sektorom s poklesom bolo ubytovanie, kde sa tržby znížili o 0,4 %.
Porovnanie s februárom 2025:
- predaj motorových vozidiel a ich opravy: +6 %
- reštaurácie a pohostinstvá: +2,2 %
- veľkoobchod: –0,3 %
- ubytovanie: –5,2 %
Súhrn za prvý štvrťrok 2025:
- veľkoobchod: +8,2 %
- ubytovanie: +0,3 %
- reštaurácie a pohostinstvá: +2,6 %
- predaj a opravy vozidiel: –1,9 %