Slovenské školstvo má v oblasti výučby financií vážny problém. Napriek tomu, že až 80 % žiakov základných škôl by si prialo viac hodín venovaných finančnej gramotnosti, prieskumy ukazujú presný opak.
Až 72 % škôl túto tému len okrajovo spomína, a viac ako polovica detí sa s ňou v školách nestretne vôbec. Tento rozpor medzi očakávaniami žiakov a praxou poukazuje na jeden z hlavných dôvodov, prečo väčšine Slovákov hrozí v dospelosti finančný kolaps.
Povinné, ale nie dostatočné
Finančná gramotnosť síce formálne figuruje v školských osnovách ako súčasť Národného štandardu finančnej gramotnosti. No v skutočnosti ju každá škola interpretuje po svojom. Ako píše Finreport.sk len 14 % škôl má samostatný predmet venovaný financiám, a ďalších 39 % sa jej venuje naprieč rôznymi predmetmi.
To však nestačí. Učitelia často nemajú potrebné znalosti a sú odkázaní na nejasné metodiky alebo drahé a málo zrozumiteľné učebnice. Tie ich demotivujú rovnako ako ich žiakov.
Učitelia bez podpory a materiálov
Nedostatočné vzdelanie pedagógov v oblasti financií je jednou z hlavných prekážok efektívnej výučby. Mnohí učitelia sa musia spoliehať na vlastné zdroje, čo vedie k nejednotnosti a nekvalite.
K tomu sa pridáva problém drahých komerčných učebníc. Cena jednej sa pohybuje od 6 do 8 eur, čo nie je zanedbateľná suma najmä pre školy v chudobnejších regiónoch. A ak aj škola chce zmenu, naráža na legislatívne a organizačné prekážky.
Potrebné riešenia: plán, školenia aj testovanie
Jedným z konkrétnych krokov, ktorý by mohol situáciu zlepšiť, je vytvorenie jednotných učebných plánov pre školy, kde by bola finančná gramotnosť pevnou súčasťou osnov. Učitelia by potrebovali odborné školenia, ktoré by im dali istotu pri výučbe.
Veľkým impulzom by tiež bolo zavedenie testovania z tejto oblasti na konci 9. ročníka. Ak by sa stala súčasťou hodnotenia, školy aj učitelia by jej venovali väčšiu pozornosť a žiaci by získali neoceniteľné zručnosti pred nástupom na strednú školu.
Inšpirujme sa od severanov
Fínsko, Švédsko či Dánsko patria medzi krajiny, kde je finančná gramotnosť neoddeliteľnou súčasťou výučby. Vo Fínsku a Švédsku sú peniaze súčasťou diskusií už od mladého veku. V Dánsku študenti dostávajú štátnu podporu, ktorú musia vedieť samostatne spravovať. Tento systém ich učí finančnej zodpovednosti a podporuje samostatnosť i podnikavosť. Výsledky týchto krajín potvrdzujú, že systematická práca na finančnom vzdelávaní prináša dlhodobý úspech.
Prečo na tom vlastne záleží?
Vedieť si spraviť rozpočet, pochopiť rozdiel medzi šetrením a investovaním, ale aj správne sa rozhodovať pri kúpe – to sú kľúčové zručnosti, ktoré by mal ovládať každý dospelý človek. Bez nich sa ľudia rýchlo dostávajú do dlhov, nevedia reagovať na krízové situácie, ani plánovať do budúcnosti.
Ak sa tieto schopnosti neučia už deti, potom niet divu, že veľká časť populácie žije z výplaty do výplaty – a to často úplne zbytočne.
Finančná gramotnosť je základnou výbavou do života. Nie je to len o počítaní peňazí, ale o schopnosti robiť múdre rozhodnutia, ktoré ovplyvňujú kvalitu života. Bez nej zostáva veľká časť Slovákov zraniteľná voči ekonomickým otrasom, podvodom či zlým rozhodnutiam. A pritom by stačilo tak málo – kvalitné vzdelanie už od základnej školy.