Slováci patria medzi národy s najväčšou chuťou cestovať do zahraničia. Napriek ekonomickej situácii plánujú 3/4 mladých Slovákov a Sloveniek 2 a viac zahraničných dovoleniek. Zároveň prejavujú vyššiu citlivosť na ceny a letenky si najčastejšie kupujú v práci alebo po ťažkom dni.
Slováci (vo veku 18 až 37 rokov) sa v najnovšom globálnom prieskume online predajcu leteniek Kiwi.com ukázali ako národ s čoraz väčšou tendenciou cestovať aj v čase rastúcich ekonomických tlakov.
Vycestujeme častejšie ako susedia
Zber dát prebehol na Slovensku, v Česku, Maďarsku, Poľsku, Rumunsku a Španielsku, v porovnaní s priemerom ostatných zúčastnených krajín je aktivita Slovákov najvyššia.
Z prieskumu vyplýva, že prekvapivých 74 % Slovákov plánuje v roku 2025 absolvovať viac ako jednu cestu do zahraničia, pričom ich cieľové destinácie zahŕňajú ako európske krajiny, tak aj vzdialenejšie lokality.
Trenduje Bulharsko, Malta či Cyprus
Podľa rezervácií leteniek na leto sa Slováci okrem tradičných TOP 3 krajín, ktorými sú Taliansko, Španielsko a Grécko, chystajú aj do iných zaujímavých destinácií.
Letné rezervácie na Kiwi.com potvrdzujú, že Slováci chcú cestovať viac ako predtým – v súčasnosti evidujeme 2-násobný počet rezervácií.
Najväčší skok v rebríčku TOP destinácií spravilo Chorvátsko, Bulharsko, Malta alebo Cyprus, a tým sa stávajú trendovými krajinami na leto 2025.
Hľadáme lacnejšie verzie
Zaujímavým globálnym zistením je, že takmer tretina cestovateľov neplánuje meniť svoje zvyklosti pri bookovaní dovoleniek napriek aktuálnej inflácii.
Naopak, mladí Slováci a Slovenky prejavujú vyššiu citlivosť na rastúce ceny, pričom až 69 % z nich aktívne hľadá lacnejšie alternatívy alebo zvažuje úspory v iných oblastiach, aby si mohli dovoliť cestovať.
Toto číslo predstavuje nárast oproti minulému roku, kedy podobné správanie vykazovalo iba 61 % slovenských respondentov.
Vieme, ako ušetriť
Pri hľadaní cenovo najvýhodnejších leteniek Slováci využívajú rôzne stratégie. Takmer polovica (48 %) respondentov preferuje rezerváciu leteniek s predstihom.
Významnú úlohu zohrávajú aj moderné technológie, keďže 44 % Slovákov využíva aplikácie na porovnávanie cien letov.
Pre štvrtinu (25 %) respondentov je kľúčová flexibilita dátumov cesty, pričom sú ochotní cestovať v termínoch s nižšími cenami leteniek.