Ako spoznáte zlú DENTÁLNU HYGIENU? Nemôže trvať kratšie ako tento čas + návod na reklamáciu

Foto: unsplash.com
Reklama

Poisťovne opäť spustili preplácanie dentálnej hygieny. Málokto však vie, že ak s ošetrením nie ste spokojní, máte zo zákona právo na reklamáciu. A nie je to žiadna rarita – nekvalitné výkony sa vyskytujú čoraz častejšie.

Nájdu sa ambulancie, ktoré tento zákrok uskutočnia narýchlo, povrchne alebo ho vykoná osoba, ktorá na to nemá oprávnenie, upozorňuje Mgr. Bc. Michaela Klein, hlavná dentálna hygienička zubnej kliniky Dr. Martin a vedúca Katedry dentálnej hygieny Slovenskej zdravotníckej univerzity.

Vzrástol záujem, ale aj riziko

Ako ukázal reprezentatívny výskum známej kliniky, až 51 % ľudí absolvuje dentálnu hygienu aspoň raz ročne, no nie vždy výkon vykonáva oprávnená osoba. „Zákon jasne stanovuje, že dentálnu hygienu môže robiť iba zubný lekár alebo certifikovaný dentálny hygienik. Určite nie sestrička alebo preventista,“ zdôrazňuje odborníčka.

Pozor na rýchlosť ošetrenia

Odborníčka varuje najmä pred „expresne rýchlymi“ hygienami. Ak celý výkon trval menej ako 30 minút, je takmer isté, že nebol vykonaný dôkladne. A to nie je len dojem – prieskum ukázal, že až 23 % Slovákov má takúto skúsenosť.

Profesionálna dentálna hygiena si vyžaduje minimálne 45 až 60 minút, vysvetľuje Klein. „Hygienik má najprv vyšetriť ústnu dutinu, zhodnotiť stav ďasien, povlaku, až potom odstrániť zubný kameň a pigmentáciu. Nasleduje aplikácia ochranných látok a podrobná inštruktáž pre domácu starostlivosť.“

Ako spoznať chybný výkon?

Najčastejším dôvodom reklamácií je podľa Klein nedostatočné odstránenie pigmentácií – teda škvŕn v línii úsmevu. Nie všetky sa však dajú odstrániť hygienou. „Niektoré škvrny sú súčasťou štruktúry zuba a bežným čistením ich nemožno odstrániť,“ vysvetľuje odborníčka.

Ďalšou častou chybou je nesprávne vyhodnotenie stavu pacienta. „Ak má pacient parodontitídu, nestačí povrchové odstránenie nánosov. Potrebuje špecializovanú liečbu alebo aspoň odporúčanie k parodontológovi,“ dodáva.

Reklamovať sa dá, tu je návod

Reklamácia je opodstatnená v prípade, že bola služba vykonaná nedostatočne, bol porušený odborný postup, vznikli zdravotné ťažkosti alebo bola porušená dohoda o rozsahu služieb.

Ako teda postupovať?

  • Kontaktujte priamo ambulanciu a požiadajte o opravu alebo náhradu,
  • ak neuspejete, obráťte sa na Slovenskú komoru medicínsko-technických pracovníkov, Asociáciu dentálnych hygienikov, príslušný VÚC alebo Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.

Máte na to právo.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zdravie