Slovensko sa otriasa po šokujúcej udalosti v Levoči – z múzea náhle zmizla vzácna renesančná busta z 15. storočia. Zarážajúci zásah viedol generálny tajomník služobného úradu ministerstva kultúry Lukáš Machala, ktorý do inštitúcie vtrhol spolu s ozbrojenými kukláčmi. Ide o jedinečné dielo, ktoré môže byť prácou samotného Donatella!
Obyvatelia Levoče a zamestnanci miestneho múzea zostali v šoku. Dnes (29. mája) sa odohrala scéna ako z filmu. Do múzea vtrhol generálny tajomník služobného úradu ministerstva kultúry Lukáš Machala, sprevádzaný ozbrojenými policajtmi. Z budovy si odniesli bustu Cecilie Gonzagovej z 15. storočia, pravdepodobne vzácne dielo legendárneho talianskeho sochára Donatella, píše Denník N.
Celá akcia sa odohrala pod prísnym dohľadom, no o dôvodoch zásahu sa mlčí. Riaditeľ múzea Ján Pavlov, ktorý je nominantom ministerky Martiny Šimkovičovej, odmietol čokoľvek komentovať. Na otázky nereagoval, telefonáty nezdvíhal a iba odkázal, že vysvetlenie treba hľadať na ministerstve kultúry.
Múzejníci bijú na poplach: Kto bude strážiť dedičstvo, ak nie múzeum?
Odborníci na umenie a múzejná komunita sú znepokojení. Platforma slobodného múzejníctva už zverejnila vyhlásenie, v ktorom varuje pred rizikom, že vzácna busta skončí mimo odbornej starostlivosti a chráneného prostredia.
„Platforma slobodného múzejníctva vyjadruje znepokojenie zo situácie a artikuluje obavy z ďalšieho osudu tohto významného umeleckého diela, ktoré sa ocitá mimo chráneného prostredia a v rukách ľudí bez akejkoľvek odbornej kompetencie,“ uvádza sa vo vyhlásení v príspevku na sociálnej sieti.
Klenot, ktorý prepísal dejiny
Busta Cecilie Gonzagovej je podľa výskumu historičky Marty Herucovej pravdepodobne unikátnym dielom Donatella – jedného z najväčších umelcov ranej renesancie. Tento nález je významný nielen pre Slovensko, ale aj pre svetovú umeleckú scénu.

Cecilia Gonzagová bola dcérou mocnej rodiny z Mantovy. Odmietla dohodnutý sobáš a v 19 rokoch vstúpila do kláštora, čo bolo na jej dobu výnimočné rozhodnutie. Jej portrétnu bustu označenú nápisom „OPVS DONATELLI“ skúmala Herucová od roku 2019 a výsledky publikovala v prestížnom francúzskom časopise Revue de l’Art.