Švédska automobilka Volvo Cars zruší približne 3000 pracovných miest. Spoločnosť v pondelok oznámila, že tento krok sa dotkne predovšetkým kancelárskych pozícií vo Švédsku, ktoré tvoria približne 15 % jej globálnej pracovnej sily v administratíve. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.
Spoločnosť koncom apríla predstavila program znižovania nákladov v objeme 18 miliárd švédskych korún (1,66 miliardy eur) a oznámila, že zabrzdí investície, pričom varovala, že prepúšťanie bude nevyhnutné. Automobilka, ktorá patrí čínskemu koncernu Geely, zápasí s vysokými nákladmi, so spomalením dopytu po elektrických vozidlách a s neistotou súvisiacou s obchodnou politikou USA. V prvom štvrťroku mala spoločnosť 43.500 zamestnancov na plný úväzok a 3000 agentúrnych pracovníkov.
„Automobilový priemysel sa nachádza uprostred náročného obdobia. Aby sme to zvládli, musíme zlepšiť tvorbu peňažných tokov a štrukturálne znížiť naše náklady,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Hakan Samuelsson. V piatok (23. 5.) americký prezident Donald Trump pohrozil, že od 1. júna zavedie clo vo výške 50 % na dovoz z Európskej únie. V nedeľu (25. 5.) po telefonáte s predsedníčkou Európskej komisie Ursulou von der Leyenovou oznámil, že zvýšenie ciel odkladá do 9. júla, aby umožnil rokovania o novej obchodnej dohode medzi Washingtonom a Bruselom.
Slovensko sa báť nemusí
Aj napriek sprísňovaniu úsporných politík ostáva projekt Volva na Slovensku nezmenený a stabilný. Spoločnosť v roku 2023 odštartovala výstavbu nového závodu zameraného na výrobu elektromobilov v priemyselnej zóne Valaliky neďaleko Košíc, uvádzajú Topky. Ide o investíciu v hodnote približne 1,2 miliardy eur, ktorá je podporená štátnou pomocou vo výške 267 miliónov eur a patrí k najvýznamnejším zahraničným investičným projektom na Slovensku za posledné obdobie.

Sériová výroba by sa mala rozbehnúť v roku 2026 a očakáva sa, že východoslovenský región získa tisíce nových pracovných miest. Podľa analytikov by súčasné reštrukturalizačné kroky Volva nemali ohroziť tento projekt, keďže závod má kľúčové postavenie v rámci plánovanej expanzie značky v Európe a jeho orientácia výlučne na elektromobily ho radí medzi strategické piliere budúceho rozvoja firmy.