Štát pripravuje sériu opatrení zameraných na zvýšenie bezpečnosti na cestách, pričom dôraz sa kladie najmä na ochranu chodcov, prísnejšie postihy pre nezodpovedných vodičov a nové pravidlá pre elektrické kolobežky. Návrh legislatívnych zmien je momentálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Najvýraznejšou úpravou je posilnenie práv chodcov na priechodoch. Po novom bude mať chodec prednosť už v momente, keď je zrejmé, že sa chystá vstúpiť na priechod, spomína portál tvnoviny.sk. Stále však platí, že nesmie vstúpiť na priechod náhle. Vodič bude musieť pred priechodom znížiť rýchlosť natoľko, aby mohol v prípade potreby bezpečne zastaviť.
Prísnejšie postihy za rýchlosť
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok plánuje sprísniť postihy za prekročenie rýchlosti. Za závažné porušenie pravidiel sa bude považovať prekročenie rýchlosti v obci o viac ako 30 km/h a mimo obce o viac ako 40 km/h. Hoci výška pokút zostáva rovnaká, mení sa rozpätie prekročenia rýchlosti, pri ktorom pokuta platí. Vodič zaplatí sankciu už pri nižšom prekročení rýchlosti, než tomu bolo doteraz.

Zároveň sa rozšíri zoznam priestupkov, ktoré bude možné riešiť cez objektívnu zodpovednosť, teda bez potreby zastavenia vodiča na mieste. Po novom sem pribudne napríklad jazda v protismere, nezapnutý bezpečnostný pás či používanie mobilného telefónu počas šoférovania.
Zmeny pre kolobežkárov
Pravidlá sa sprísnia aj pre používateľov elektrických kolobežiek. Tie by už nemali jazdiť po chodníkoch, s výnimkou detí v sprievode dospelej osoby. Kolobežkári budú musieť dodržiavať podobné pravidlá ako cyklisti, čo má zvýšiť bezpečnosť chodcov. Zároveň sa zavedie nová kategória pre tento typ vozidiel a povinnosť označenia výrobného štítku, ktorý uľahčí kontrolu zo strany polície.
Zmeny sa budú týkať aj taxikárov, ktorí prídu o možnosť jazdiť v BUS pruhoch, pokiaľ to nebude výslovne povolené dopravnou značkou. Asociácia Taxi Slovenskej republiky tento návrh kritizuje a plánuje k nemu podať pripomienky, pričom argumentuje, že zmena spôsobí zdržanie nielen pre taxikárov, ale aj pre ostatných vodičov v dopravných špičkách.

Aj autoškoly čaká reforma, konkrétne pri výcviku. Vodičský kurz sa rozdelí na teoretickú a praktickú časť. Praktické jazdy budú môcť absolvovať len tí žiaci, ktorí najskôr úspešne zvládnu teóriu. Inštruktori si od tejto zmeny sľubujú, že žiaci budú lepšie pripravení na reálnu premávku, keďže budú ovládať dopravné značky aj pravidlá bezpečnej jazdy.
Pôvodne sa zvažovalo aj uvoľnenie nulovej tolerancie alkoholu za volantom, no táto úprava sa do návrhu napokon nedostala. Ak vláda a parlament tieto zmeny schvália, účinnosť sa predpokladá od decembra, pričom niektoré opatrenia, napríklad tie týkajúce sa chodcov a autoškôl, by mohli začať platiť v priebehu budúceho roka.