Aj keď sa môže zdať prirodzené vysvetliť dôvod meškania, pri pracovnom pohovore platí zásada: stručne, slušne a bez zbytočných detailov. Ak totiž začnete rozprávať o tom, že ste nemali kam dať dieťa, potenciálny zamestnávateľ si môže pomyslieť, že sa u vás pracovné povinnosti miešajú so súkromnými. Navyše to budí dojem nespoľahlivosti. Ak už dôjde k nevyhnutnému zdržaniu, úplne postačí povedať: „Ospravedlňujem sa za meškanie, ďakujem za trpezlivosť.“ Nič viac nie je potrebné a rozhodne nie osobné príbehy.
Práve ste sa posadili a padne otázka, kedy by ste mohli nastúpiť. Ak v tom momente poviete, že o mesiac odchádzate na dovolenku, môže to vyznieť, že ste na pohovor prišli len zo zvedavosti. Naplánované voľno nie je problém, ak sa o ňom hovorí správne. Oveľa vhodnejšie je dať najavo flexibilitu, napríklad slovami: „Mám naplánovaný výlet, ktorý už nemôžem presunúť, ale veľmi rád by som to skombinoval tak, aby to nenarušilo nástup.“ Ukážete tak, že sa viete dohodnúť a že vám na práci záleží.
Politika a náboženstvo nechajte doma
Nie každý názor patrí do pracovného rozhovoru. Otvorená kritika politických strán, ideológií či náboženstiev je jedným z najrýchlejších spôsobov, ako si zatvoriť dvere do firmy. Zamestnávateľ hľadá tímového hráča, nie osobu, ktorá môže spôsobiť napätie alebo kontroverzie. Neutrálne témy sú v tomto prípade najlepšou voľbou. Pohovor nie je miesto na vyjadrovanie svetonázorov.
Nesnívajte nahlas o inej práci
Ak počas pohovoru poviete, že vaším snom je pracovať na výletnej lodi, hoci sa uchádzate o pozíciu v kancelárii, vyznie to, že táto práca je len dočasná záplata. Aj keď máte iné ambície, sústreďte sa na výhody aktuálnej pozície. Môžete spomenúť, čo vás na nej zaujalo, aké zručnosti v nej viete využiť alebo čo by ste sa radi naučili. Dajte najavo, že o dané miesto máte skutočný záujem.
Osobné témy nechajte na neskôr
Aj keď je prirodzené byť úprimný, nie všetko je vhodné povedať hneď. Napríklad informácia o tehotenstve nie je niečo, čo by ste mali zdieľať počas prvého pohovoru. Hoci by vás za to zamestnávateľ nemal diskriminovať, v praxi to môže ovplyvniť jeho rozhodnutie. Ak už túto tému otvoríte, doplňte ju hneď návrhom riešenia – napríklad, ako plánujete zvládnuť nástup alebo či viete pracovať aj na diaľku.
Nevyjadrujte sa negatívne o predchádzajúcej práci
Povedať, že váš posledný šéf bol blázon, nikdy nepôsobí profesionálne. Zamestnávateľ si skôr pomyslí, že ste konfliktný typ alebo že budete hovoriť podobne aj o ňom, ak sa niečo pokazí. Skúste opísať situáciu diplomatickejšie: „Nie vždy sme mali rovnaký pohľad na veci, ale naučilo ma to flexibilite.“ Takto ukážete zrelosť a schopnosť poučiť sa aj z náročných skúseností.
Lichôtky nemajú na pohovore miesto
Poznámka o tom, ako dobre vyzerá asistentka alebo personalista, je absolútny prešľap. Takéto vyjadrenia môžu byť vnímané ako neprípustné správanie a môžu okamžite ukončiť pohovor. Držte sa profesionálnych tém, hovorte o práci, tímovej spolupráci alebo svojich skúsenostiach. Nezabúdajte, že pracovné prostredie má svoje pravidlá a hranice.
Ukážete záujem
Na konci pohovoru príde otázka, či máte nejaké doplňujúce otázky. Ak odpoviete „nie“, môžete pôsobiť, že ste nepripravení alebo vás pozícia vlastne vôbec nezaujíma. Pritom otázky sú skvelý nástroj, ako zistiť viac a zároveň zaujať. Zamerajte sa na každodennú realitu práce – spýtajte sa, ako vyzerá bežný deň, aké sú očakávania od nového člena tímu alebo aký typ podpory dostanete počas zaúčania. Dáte tým najavo, že premýšľate dopredu a záleží vám na tom, kam nastúpite.