Nové pravidlá pre taxikárov na Slovensku: Povinné slovenské značky a boj za prísnejšie požiadavky

Slovenskí taxikári volajú po prísnejšej regulácii
Slovenskí taxikári volajú po prísnejšej regulácii. Zdroj: Pexels/cottonbro studio, Unsplash/Waldemar, TASR/AP Photo/Petros Giannakouris
Reklama

Od januára 2025 vstúpili do platnosti nové pravidlá pre prevádzku taxislužieb na Slovensku. Jednou z kľúčových zmien je požiadavka, aby všetky vozidlá taxislužby používané na Slovensku boli registrované so slovenskými evidenčnými číslami. Všetci taxikári, ktorí doteraz jazdili na vozidlách so zahraničnými značkami, musia svoje autá preregistrovať.

Asociácia taxikárov ATX SR (ATX) však považuje tieto zmeny za nedostatočné a spustila petíciu adresovanú Ministerstvu dopravy SR. Petícia obsahuje tri hlavné požiadavky, ktoré majú za cieľ zvýšiť bezpečnosť a kvalitu taxislužieb na Slovensku. ATX zdôrazňuje, že ich požiadavky nesúvisia s pôvodom vodičov. Informuje portál Pravda.

Prvou a pre ATX kľúčovou požiadavkou je povinnosť vlastniť slovenský vodičský preukaz pre všetkých vodičov taxislužby. Asociácia konkrétne žiada, aby zákon jasne stanovil, že vodič musí absolvovať skúšky na Slovensku alebo v inej členskej krajine Európskej únie. Tento krok je podľa ATX nevyhnutný pre zaistenie bezpečnosti cestujúcich, predovšetkým v súvislosti s vodičmi, ktorí pochádzajú z krajín mimo EÚ.

Druhá požiadavka sa týka technického stavu a veku vozidiel taxislužby. Taxikári požadujú, aby vozidlá spĺňali minimálne ekologické štandardy, konkrétne emisnú normu EURO-5, s výhľadom na normu EURO-6 od roku 2030. Zároveň navrhujú, aby žiadne vozidlo v taxislužbe nebolo staršie ako 12 rokov, čím by sa zabezpečila vyššia kvalita vozového parku.

Zdroj: Pexels/Tim Samuel

Treťou požiadavkou je presun niektorých kompetencií v regulácii taxislužby z ministerstva na samosprávy, teda mestá a obce. ATX verí, že miestne orgány by mali mať možnosť regulovať taxislužbu na svojom území podľa špecifických potrieb a podmienok, podobne ako je to pri iných druhoch dopravy. Asociácia apeluje na ministerstvo, aby predložilo legislatívny návrh do vlády najneskôr do konca júla. V opačnom prípade avizuje spustenie komunikačnej kampane na podporu svojich požiadaviek.

Štátna regulácia a nárast zahraničných taxikárov

Petícia ATX prichádza v čase, keď štát už sám pristupuje k regulácii taxislužieb. Po vypuknutí vojny na Ukrajine zaznamenali slovenské mestá výrazný nárast vozidiel s ukrajinskými evidenčnými číslami. Proces registrácie za vodiča taxislužby bol pre nich zjednodušený, často postačoval len vodičský preukaz a mobilná aplikácia.

Minister dopravy Jozef Ráž však upozornil na problém, že vozidlá so zahraničnými evidenčnými číslami nemusia prechádzať každoročnými technickými a emisnými kontrolami, čo je pre slovenské vozidlá povinné.

Zdroj: Pexels/Ron Lach

Práve preto vstúpilo od januára do platnosti obmedzenie, ktoré stanovuje, že zahraničné vozidlá (s EČV z krajín EÚ) môžu tvoriť najviac 25 % firemnej flotily a môžu byť používané maximálne šesť mesiacov.

Dopravný analytik Jozef Drahovský už v apríli minulého roka zdôrazňoval, že taxík poskytujúci služby na Slovensku musí spĺňať slovenské predpisy. Spomenul technické kontroly, emisné limity, poistenie a dokonca aj detaily ako tmavé fólie na predných sklách, ktoré sú na Slovensku zakázané. Poukázal aj na to, že podobné pravidlá platia aj v Rakúsku, kde všetci taxikári musia mať rakúsku registráciu.

Nezhody v údajoch o zahraničných vozidlách a reakcie aplikácií

Ministerstvo dopravy uvádza, že ku koncu roka 2023 evidovalo 12 871 vozidiel taxislužby, z čoho iba 188 malo zahraničné evidenčné čísla. Predseda Asociácie taxikárov na Slovensku, Branislav Masár, však tvrdí, že tieto čísla nezodpovedajú realite. Podľa neho len v Bratislave jazdí približne tisíc taxíkov so zahraničnými evidenčnými číslami.

Masár tvrdí, že štát nedisponuje spoľahlivou databázou a úrady im na žiadosť o tieto údaje odpovedali, že takúto databázu nemajú a museli by ju vytvárať odznova.

Prevádzkovatelia taxi aplikácií, ako sú Hopin a Bolt, potvrdili, že zahraničné značky sú v ich flotilách skôr výnimočné. Obaja prevádzkovatelia zároveň avizovali, že od januára 2025 budú blokovať prístup do aplikácií vodičom, ktorí nespĺňajú nové podmienky.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Z domova