Na Slovensku pôsobia rodinné podniky, ktoré úspešne fungujú už tri desaťročia. Ich príbehy dokazujú, že kombinácia tradície, inovácií a pevnej rodinnej väzby vedie k dlhodobému úspechu.
Rodinné firmy na Slovensku sa dokážu presadiť aj v náročnom podnikateľskom prostredí. Už viac ako 30 rokov prekonávajú výzvy transformácie, rastu a generačných zmien. Ich príbehy často začínajú v malých dielňach či pivniciach a postupne sa rozvíjajú na silné spoločnosti s významným postavením na trhu. Ukazujú, že rodinná tradícia a inovatívny prístup môžu ísť ruka v ruke.
Moy Toy – tradícia drevených hračiek
Peter Hudák, bývalý pedagóg a metodik základných škôl, sa počas bývalého režimu rozhodol pomôcť deťom rozvíjať jemnú motoriku. Navrhol a konštruoval drevené stavebnice, ktoré rodina na východnom Slovensku spoločne vyrábala a deti Petra Hudáka ich zároveň aj testovali. Hoci pôvodný plán ponúkať hračky do materských škôl nevyšiel po páde režimu, Hudákovci sa nevzdali. Presťahovali sa od Bratislavy a ich stavebnice získali striebornú cenu na súťaži Etudy z dreva. V roku 2016 sa k Petrovi pridal syn Martin a spolu obnovili výrobu. Dnes predávajú ručne vyrábané drevené stavebnice z bukového dreva a lipových kolíkov, ktoré podporujú jemnú motoriku, technické myslenie a sociálne interakcie.

Mäspoma – kráľovstvo korenín
Ján Kolesár starší založil firmu Mäspoma v roku 1991 spolu s kolegami zo zvolenského mäsokombinátu. Keď banka odmietla ich pôžičku bez založenia domov, rozhodli sa financovať podnikanie z vlastných zdrojov. Názov Mäspoma znamená „mäsiarsky pomocný materiál“, čo vystihuje ich pôvodné zameranie. Mäspoma začala ako obchodná firma s malým tímom, no postupne rozšírila výrobu a odkúpila časť závodu v Dvoroch nad Žitavou. Zaviedli mletie a sterilizáciu pod vlastnou strechou, pridali priemyselné obaly, koreniace zmesi a doplnky pre mäsiarov. Dnes zamestnávajú okolo 250 ľudí, prevádzkujú štyri fabriky a siedmich odbytových centier na Slovensku a v Česku, pričom plánujú expanziu do Maďarska. Mäspoma vedie trh sypkých korenín na Slovensku a predstavuje stabilný pilier potravinárskeho sektora s dôrazom na kvalitu a inováciu.
Mäspoma je silným príkladom slovenskej rodinnej firmy, ktorá odolala výzvam transformácie po roku 1989, prekonala rast, generačný prechod, technologickú modernizáciu a zostáva lídrom v potravinárskom segmente.

Minit Slovakia – pekárenský rodinný príbeh
V roku 1991 založili bratia František a Juraj Ambrovicsovci v tunajšej pivnici rodinného domu na Hlavnej ulici v Dunajskej Strede malú pekáreň. Prvé úspechy získali s francúzskymi bagetami, ktoré osobne distribuovali do okolitých predajní. Neskôr oslovil Františka nápad z Maďarska – predaj malých pečív rovnako ako koncept známych Fornetti, ktorý vzali ako svoj model a priniesli na Slovensko.
Minit Slovakia je živým príkladom rodinnej firmy, ktorej sa podarilo z pivnice v Dunajskej Strede prerásť na regionálneho lídra v mrazenom pečive. Silná rodinná identita, inovatívny rebranding, schopnosť zvládať krízy a systematické investície do technológií a nových segmentov im umožnili držať si vedúce postavenie. Dnes sú známi nielen na Slovensku, ale aj v širšom stredoeurópskom priestore – a stále stavajú na myšlienke rodinnej kvality aj v dobách zmeny.

Labaš – veľkoobchod a maloobchod s potravinami
Miroslav Labaš založil spoločnosť Labaš, s.r.o. v roku 1993 v Košiciach ako malý veľkoobchod, ktorý fungoval dokonca v garáži. Postupne rozšírili činnosť a dnes zásobujú viac ako 3 500 zákazníkov po celom Slovensku, ale aj v EÚ a USA.
V 90. rokoch vybudovali veľkoobchodné zásobovanie maloobchodných predajní a v roku 2000 rozbehli vlastnú maloobchodnú sieť FRESH so zameraním na čerstvé a regionálne produkty. Počas nasledujúcich rokov firma rástla, modernizovala logistiku a digitalizovala procesy riadenia zásobovania. V roku 2017 dosiahli obrat 243 miliónov eur a zamestnávali viac ako 1400 ľudí, čím sa zaradili medzi najväčších hráčov v potravinárstve na východnom Slovensku.

Vinárstvo Mrva & Stanko – z pivnice k medzinárodnému úspechu
Vladimír Mrva a Peter Stanko založili vinárstvo v roku 1997 v malej pivnici v Zelenči. Počiatočne vyrobili okolo 12 000 fliaš ročne, ale postupne rozširovali kapacity – prenajali volks-pivnice a v roku 2004 postavili moderný areál pri Trnave s výrobňou, degustačnými pivnicami, reštauráciou a penziónom. Produkcia sa dostala na približne 400 000 fliaš ročne, pričom si stanovili hranicu pre zachovanie kvality. Získali štyrikrát titul „Vinárstvo roka“ a ich vína ochutnali významné osobnosti vrátane kráľovských rodín a prezidentov. Dodržiavajú filozofiu výroby ľahkých, ovocných vín s dôrazom na harmóniu a moderný dizajn. Potvrdzujú tak, že rodinná firma môže získať medzinárodné uznanie. Ich vína ochutnávali významné osobnosti – napríklad britská, švédska a španielska kráľovská rodina, prezidenti George Bush a Vladimir Putin či Kofi Annan.

Silné rodinné príbehy, ktoré formujú tvár slovenského podnikania
Tieto rodinné podniky na Slovensku dokazujú, že pevné hodnoty, vytrvalosť a schopnosť adaptácie sú kľúčom k dlhodobému úspechu. Každý z nich prešiel náročnými obdobiami transformácie, modernizácie a generačných zmien, no zachoval si svoju rodinnú identitu a kvalitu. Ich príbehy môžu byť inšpiratívne pre ďalšie generácie podnikateľov. Ukazujú totiž, že je možné budovať silné a trvalo udržateľné firmy aj v menšom ekonomickom prostredí. Takéto príklady sú dôležitým pilierom slovenskej ekonomiky a spoločnosti.