Ako vyzeral NÁKUPNÝ KOŠÍK v rokoch 1985 – 2005 – 2025? Takáto bola DOSTUPNOSŤ a CENY

nakupovanie retro obchod
Ilustračná fotografia. Zdroj: TASR/Ladislav Vallach, Jozef Iurník, AP
Reklama

Slováci počas štyroch desaťročí radikálne zmenili svoje nákupné zvyky – od prázdnych regálov k nadbytku. Dnes si síce môžeme vybrať z tisícov výrobkov, no čoraz častejšie riešime, čo si vlastne ešte môžeme dovoliť.

Nákupný košík Slovákov sa za štyri desaťročia výrazne zmenil. V roku 1985 ľudia kupovali základné potraviny za nízke ceny, no museli ich zháňať. O dvadsať rokov neskôr, v roku 2005, si už vyberali z plných regálov a nových značiek. V roku 2025 môžu kúpiť všetko – ak na to majú. Sortiment narástol, ale kvalitné potraviny a rozumné ceny opäť ustupujú do úzadia.

Rok 1985: Lacné, ale nedostatkové

Za socializmu boli ceny potravín regulované. Mlieko, chlieb či maslo stáli len pár korún. Ľudia si mohli dovoliť kúpiť základné veci aj z nízkeho platu. Ale problémom bola dostupnosť – niektoré potraviny jednoducho neboli. Výroba bola orientovaná na sebestačnosť, takže v regáloch dominovali domáce výrobky.

Napríklad liter polotučného mlieka, rožok či chlieb stáli len zlomok priemerného platu. Avšak, mnohé výrobky sme si nemohli bežne kúpiť v obchode. Mäso sa často kupovalo podpultovo, citrusy a káva boli luxusom obmedzeným na sviatky a toaletný papier alebo dámske hygienické potreby patrili medzi nedostatkové tovary.

Bratislava je hlavným mestom Slovenska s bohatou históriou slobodného kráľovského korunovačného mesta, v čase keď sa nazývala Prešporkom (Pozsony, Pressburg). Je situovaná na oboch brehoch Dunaja. Na snímke panoráma Bratislavy z terasy VÚB. V Bratislave 17. júla 1996. Zdroj: TASR – Magda Borodáčová

Značiek bolo málo a dominovali domáce produkty vyrábané pod štátnymi podnikmi. Kvalita bola často stabilná a produkty ako jogurt, mlieko alebo maslo boli základom. Výber bol však limitovaný, chýbali exotické a zahraničné produkty.

Rok 2005: Široký výber a rastúce ceny

Po vstupe Slovenska do Európskej únie a rozmachu obchodných reťazcov sa sortiment výrazne rozšíril. Obchody zaplnili zahraničné značky, nové chute a biopotraviny. Ľudia si konečne mohli vyberať. Mnohí objavili exotické ovocie, syr z Holandska aj polotovary. K tomu rástli aj platy.
Základné potraviny síce zdraželi, ale stále ich vedeli zaplatiť. Obchodné reťazce začali robiť akcie a ponúkli vlastné značky. Nákup sa stal zvykom aj zážitkom. Slovenský zákazník si zvykol, že má na výber.

Týždeň pred začiatkom školského roka 2004/2005 zažívajú obchodné domy a papiernictvá návaly školákov a ich rodičov nakupujúcich školské potreby. Podľa viacerých rodičov len na nákup tých najnevyhnutejších školských potrieb pre žiaka ZŠ je potrebných minimálne tisíc korún. Na snímke nákup školských potrieb v jednom z obchodných domov v Žiline. Zdroj: TASR – Pavol Iureo

Rok 2025: Kvalita verzus cena

Dnešné obchody ponúkajú všetko – od bio banánov po rastlinné syry. No rastúce ceny menia správanie ľudí. Kupujúci viac plánujú, sledujú akcie, porovnávajú a premýšľajú. Značka už nestačí – rozhoduje pôvod, cena a dôvera.

Kto chce kvalitu, často musí zaplatiť viac. Lokálna produkcia síce získava obľubu, no nestačí dopytu. Mnohí zákazníci siahajú po základných potravinách a nakupujú skromnejšie. V obchodoch sa opäť viac rozmýšľa ako míňa.

Na snímke zákazníci nakupujú počas otvorenia prvého obchodu reťazca Biedronka na Slovensku v obci Miloslavov v okrese Senec v stredu 5. marca 2025. Reťazec Biedronka, súčasť spoločnosti Jerónimo Martins, oficiálne vstúpil na slovenský maloobchodný trh. Pred otvorením prvej predajne v Miloslavove neďaleko Bratislavy spoločnosť pripravila nové distribučné centrum vo Voderadoch pri Trnave, kde bude logistiku reťazca Biedronka podporovať tím 66 ľudí. V Poľsku je Biedronka najväčším diskontným reťazcom s potravinami v krajine, ktorý v roku 2025 oslávi 30. výročie svojho vzniku. Zdroj: TASR – Jaroslav Novák

Porovnanie v číslach 1989 vs. 2024 (cez priemerný plat)

Tovar1989 (začiatok roka) ceny v Kčs / odpracovaný čas2024 cena EUR /odpracovaný čas
Chlieb tmavý (1 kg)2,80 (9 min.)2,50 (18 min.)
Bravčové karé (1kg)46,00 (2 hod. 35 min.)5,25 (37 min.)
Kurča (1 kg)30,00 (1 hod. 41 min.)2,65 (19 min.)
Trvanlivá saláma (1 kg)60,00 (3 hod. 22 min.)10,96 (1 hod. 18 min.)
Polotučné mlieko (1 l)2,00 (7 min.)0,65 (5 min)
Syr Eidamská tehla (1 kg)23,00 (1 hod. 17 min.)8,56 (1 hod. 1 min)
Vajcia slepačie čerstvé (10 ks)13,00 (44 min.)2,11 (15 min)
Jablká (1 kg)6,00 (20 min.)1,25 (9 min.)
Zemiaky konzumné (1 kg)1,60 (5 min.)1,06 (7,5 min.)
Cukor kryštálový (1 kg)7,30 (25 min.)1,03 (7 min.)
Čokoláda mliečna (100 g)11,00 (37 min.)1,21 (9 min.)
Pánska košeľa131 (7 hod.)33,3 (4 hod.)
Dámska kožená obuv vychádzková – lodičky270 (15 hod.)56,6 (7 hod.)
Detská obuv vychádzková115 (6 hod.)33,8 (4 hod.)
Kombinovaná chladnička s mrazničkou5 780 (40 dní)480 (7 dní)
Televízor (farebný televízor v 1989, LCD v 2022)13 000 (4 mes.)573 (8,5 dní)
Osobný automobil (Favorit v 1989, Fabia v 2022)84 600 (27 mes.)16 850 (11 mes.)
Benzín automobilový 95 oktánový (1 l)9,00 (30 min.)1,60 (11 min.)
Cena nehnuteľnosti určenej na bývanie za 1 m2650 (5 dní)2443 (36 dní)

„Slováci začali reálne (teda po očistení o infláciu) zarábať viac ako v roku 1989 až v rokoch 2007 – 2008. Takmer celý prepad reálnych miezd bol zaznamenaný najmä v porevolučných rokoch a to v dôsledku viacerých devalvácií koruny, striktných ekonomických reforiem a súvisiaceho prudkého rastu cien,“ vysvetlila pre tvnoviny.sk analytička Eva Sadovská.

Oproti roku 1989 tak aktuálne zarábame v priemere o 35 až 40 percent viac.

Značky, ktoré prišli a odišli

Mnohé značky neprežili zmenu režimu. Ľudia si ich pamätajú, no v obchodoch ich už nenájdu. Niektoré skončili po privatizácii, iné nahradili silnejší hráči.

Obchodný dom Coop Supermarket sídliskového typu, ktorého prevádzkovateľ je S.D. Jednota Nové Zámky, otvorili 4.novembra 1998 na sídlisku Juh v Nových Zámkoch. Obchodný dom s bezbariérovými vchodmi a parkoviskom pre 120 vozidiel zamestná 50 pracovníkov a na jeho pultoch bude zákazníkom ponúknutých 10 tisíc druhov tovaru, najmä potraviny, ovocie, zelenina, mäsové výrobky, drogistický tovar, potreby do domácnosti a iné. Zdroj: Ladislav Vallach – TASR

Zanikli alebo ustúpili:

  • Milex (mliečne výrobky), Figaro (dnes pod značkou Mondelēz), Corgoň (výroba pozastavená), Topvar (už nie pod pôvodnou výrobou), Slovenské konzervárne a liehovary (Sokol, Otma), Palma (značka funguje, ale prešla privatizáciou), Východoslovenské mliekarne (skrachovali).

Nahradili ich nové:

  • Danone, Milka, Müller, Tesco, Lidl, Kaufland, Rajo (dnes v rukách zahraničného vlastníka), Zott, Coca-Cola, Hellmann’s, Nutella.

Niektoré značky zmenili majiteľa alebo identitu, iné úplne zmizli. Na ich miesta nastúpili medzinárodní giganti. Časť domácich výrobcov prežila, ale často museli bojovať o miesto na pultoch zahraničných reťazcov.

Nákupný košík odráža zmeny v spoločnosti a ekonomike. V roku 1985 sme síce nakupovali lacnejšie, ale vyberať sme si mohli z úzkeho sortimentu. V roku 2005 sme si užívali bohatý sortiment a nové značky. Dnes, v roku 2025, si čoraz viac uvedomujeme hodnotu toho, čo jeme, a často vážime cenu s kvalitou. Diskusia o potravinovej sebestačnosti a podpore domácich výrobcov tak nadobúda nový význam.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Ekonomika a biznis