Kto vládne diaľniciam? Najúspornejší elektromobil vás PREKVAPÍ, najväčší „žrút“ ŠOKUJE!

auto diaľnica motor rýchlosť
Ilustračné fotografie. Zdroj: ISTOCK/wmaster890, ISTOCK/Bhakpong, ISTOCK/igoriss, koláž: istream
Reklama

V teste reálnej diaľničnej jazdy pri rýchlosti 130 km/h sa porovnali elektromobily podľa toho, ako efektívne dokážu narábať s energiou. Výsledky sú prekvapujúce. Na špičke skončilo mestské auto, zatiaľ čo luxusný obor sa prepadol so spotrebou vyše 40 kWh. Ukážeme vám, že kapacita batérie ešte nezaručuje úspech. Skutočný kráľ diaľnice je niekto úplne iný.

Keď príde reč na praktickosť elektromobilov, väčšina pozornosti sa zameriava na dojazd – teda akú veľkú batériu má vozidlo. Zdá sa, že čím viac kilowatthodín, tým lepšie. No v skutočnosti je to len časť pravdy.

Rovnaká rýchlosť, rôzne výsledky

Ako informuje portál autobild.sk, zostavili rebríček 20 najefektívnejších elektromobilov, ktoré absolvovali rovnaký test. Ten zahŕňal jazdu konštantnou rýchlosťou 130 km/h za reálnych podmienok. Test prebiehal na desiatkach kilometrov, aby sa eliminovali vplyvy vetra, nadmorskej výšky či iných vonkajších faktorov.

Elektromobil
Ilustračná fotografia. Zdroj: Pexels/Kindel Media

 

Na to, ako ďaleko sa auto dostane, má zásadný vplyv aj jeho spotreba. Efektivita by preto mala byť dôležitejšia než číre naháňanie kapacít. Obrovské batérie, ktoré vážia aj 700 kg, totiž zvyšujú hmotnosť, a tým aj spotrebu. Odpoveďou nie je väčší akumulátor, ale lepšia účinnosť pohonu a zníženie odporov.

Dôležité je, že všetky údaje pochádzajú z palubného počítača a predstavujú priemernú spotrebu energie z batérie (bez strát pri nabíjaní). A rozdiely boli priepastné: najlepšie vozidlá sa zmestili pod 18 kWh/100 km, tie najhoršie prekročili 30 – a jeden dokonca aj hranicu 40 kWh!

Malý víťaz veľkého testu: Fiat 500 Electric

Prekvapenie na vrchole rebríčka? Fiat 500 Electric. Tento mestský drobec dosiahol najnižšiu spotrebu zo všetkých testovaných modelov. Ako je to možné?

Hoci nemá brilantnú aerodynamiku (koeficient odporu 0,31), pomáha mu malá čelná plocha, nízka hmotnosť (okolo 1,4 tony) a úsporný synchronný elektromotor (PSM), ktorý je účinnejší ako bežné asynchrónne motory. Navyše používa užšie pneumatiky a nevyžaduje toľko energie na zrýchlenia.

Do top 20 sa však dostali aj ťažšie a väčšie autá – napríklad Škoda Enyaq, Tesla Model Y, BMW i4 či Genesis G80. Napriek svojej veľkosti a hmotnosti dokázali udržať spotrebu pod priemerom, ktorý vychádzal na 24 kWh na 100 km. To len dokazuje, že efektivita závisí nielen od rozmerov, ale aj od technológie pohonu a aerodynamiky.

Diaľničný extrém: Mercedes G 580 EQ

Na opačnom konci rebríčka sa umiestnil Mercedes G 580 EQ. Luxusné SUV s hmotnosťou cez 3 tony si pri ustálenej rýchlosti 130 km/h vypýta až 41,7 kWh na 100 km.

A hoci má jeho batéria viac než trojnásobnú kapacitu oproti Fiatu, v praxi mu to veľkú výhodu neprináša – pri tejto rýchlosti dôjde zhruba rovnako ďaleko. Tento test ukazuje, že výkon a veľkosť nie vždy znamenajú praktickosť, a že menšie autá môžu byť na diaľnici rovnako – alebo ešte viac – efektívne.

Menej je niekedy viac

Výsledky testu jasne ukazujú, že v dojazde na diaľnici nerozhoduje len veľkosť batérie, ale hlavne účinnosť pohonu, aerodynamika a hmotnosť vozidla. Elektromobily ako Fiat 500 Electric prekvapujú, zatiaľ čo niektoré veľké SUV doslova šokujú svojou spotrebou.

Budúcnosť elektromobility by sa preto nemala točiť okolo väčších batérií, ale okolo inteligentnejšieho využívania energie. A to môže začať už pri výbere ďalšieho auta.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac