Na Zvolenskom zámku, ktorý spravuje Slovenská národná galéria, došlo k zničeniu výrazného umeleckého diela bez vedomia jeho autorov či kurátorky. Táto udalosť zasiahla nielen umeleckú obec, ale vyvolala aj vášnivé reakcie verejnosti a bývalých zamestnancov galérie.
Na prvom poschodí zámku bola od roku 2019 umiestnená monumentálna nástenná maľba s názvom „VIDIEŤ, VIDIEŤ a VIDIEŤ“. Tvorili ju českí umelci Jiří Franta a David Böhm pri príležitosti 50. výročia otvorenia SNG vo Zvolene. Namiesto archívneho zaznamenania či odborného presunu však bola sadrokartónová stena doslova rozobratá a vyhodená. Píše o tom aj bystricak.sk.
„Táto jedinečná expozičná stena bola rozobratá a vyhodená do kontajnera. Zásah vykonali údržbári na pokyn vedenia zámku. Nevznikol archívny záznam, nezostal ani jeden fragment,“ potvrdila kurátorka diela Eva Kotláriková.
Zásah bez rešpektu a úcty
Autori diela sa o zničení dozvedeli dodatočne a neskrývali sklamanie. David Böhm na sociálnej sieti napísal, že dielo pre neho veľa znamenalo a zároveň ho mrzí, čomu všetkému dnes čelia slovenskí umelci. Jiří Franta bol ešte ostrejší: „Je to absolútne buranstvo a normalizácia,“ napísal. Spočiatku si dokonca myslel, že ide o žart.
Franta sa vyjadril, že celá situácia poukazuje na to, ako je kultúra na Slovensku čoraz častejšie vnímaná ako nepotrebná a prehliadaná: „Tento agresívny spôsob môže byť odrazom smutnej reality, že niečo v spoločnosti nie je v poriadku.“
Reakcia bývalej riaditeľky
Expozícia, ktorá bola výsledkom spolupráce českých umelcov s galériou, sa podľa bývalej riaditeľky Eriky Trnkovej výrazne vymykala bežným výstavám. Pripomenula, že Franta a Böhm čerpali inšpiráciu z prostredia galérie, depozitára aj samotného Zvolena. S kurátorkou vytvorili koncept, ktorý mal zaujať všetky vekové kategórie.
Podľa nej išlo o výnimočnú prezentáciu zbierkových predmetov, doplnenú o 3D objekty, maľby a grafiky. „Bola to úžasná spolupráca, za ktorú boli autori nesmierne vďační,“ doplnila.
Nový riaditeľ odmieta zodpovednosť
Zámok momentálne vedie Peter Gnida, ktorý vo funkcii nahradil práve Trnkovú. Tá spolu s kolegyňami v marci podala výpoveď v rámci hromadného protestu. Gnida tvrdí, že otázky ohľadom likvidácie diela treba smerovať do centrály SNG v Bratislave. Z jeho pohľadu mala byť výstava ukončená už rok predtým.
Podľa Denníka N je Gnida v kultúrnych kruhoch málo známy, v minulosti kandidoval na župného poslanca za Banskobystrický kraj a aktuálne je miestnym poslancom v obci Sielnica.
Expozícia nemusela skončiť takto
Erika Trnková dodáva, že s tímom hľadali možnosti, ako výstavu premiestniť. Dnes už to nie je možné. „Ak chcel nový riaditeľ dielo odstrániť, mal to urobiť v prítomnosti kurátorky, autorov a odborného personálu,“ dodala. O dôvodoch zničenia špekulovať nechce: „Nechcem fabulovať.“