Vyšetrovanie nehody lietadla Dreamliner odhaľuje DESIVÉ zistenia: Šlo o SABOTÁŽ? TOTO priznali úrady

air-india-lietadlo
Pád lietadla spoločnosti Air India zo dňa 12. júna 2025. Foto: TASR/AP, X/@RahulCh02375976, X/@GallopingMo
Reklama

Let Air India 171 sa 12. júna skončil tragicky krátko po štarte z Ahmedabádu, keď sa Boeing 787 Dreamliner zrútil priamo do budovy lekárskej fakulty. Zo 242 ľudí na palube prežil iba jeden cestujúci. Okrem obetí na palube si nehoda vyžiadala aj desiatky zranených na zemi.

Vyšetrovanie príčin nehody letu spoločnosti Air India naďalej prebieha a objavujú sa čoraz šokujúcejšie informácie. Ako sme v nedávnom článku písali, Mary Schiavo, skúsená expertka na letecké nehody a bývalá kontrolórka amerického ministerstva dopravy, predložila odvážnu hypotézu.

Podľa nej by mohla haváriu spôsobiť chyba v softvéri, ktorá poslala nesprávne signály motorom lietadla. „Existuje niekoľko komponentov v Boeingu 787, ktoré závisia od počítačového kódu určujúceho, či je lietadlo vo vzduchu alebo na zemi,“ vysvetľuje Schiavo. „Ak dôjde k poruche, motory môžu automaticky znížiť ťah, hoci lietadlo letí.“

India havária lietadla
Časti lietadla spoločnosti Air India, ktoré sa zrútilo vo štvrtok, sú viditeľné na streche budovy v meste Ahmadábád, India, v piatok 13. júna 2025. Zdroj: TASR/(AP Photo/Rafiq Maqbool)

Tento jav bol podľa nej zaznamenaný už v roku 2019 pri lete All Nippon Airways (ANA) 787, ktorý zažil dvojitý výpadok motorov počas pristávania. Schiavo sa obáva, že podobný problém mohol stáť za nehodou Air India AI171. Na jej hypotézu upozornil denník Mirror.

Nasadenie malej vrtule

Ďalší expert, skúsený pilot a analytik Steve Schreiber, uviedol podľa Daily Mail inú možnú príčinu – významný elektrický alebo hydraulický problém, ktorý spôsobil výpadok oboch motorov. Podľa neho o tom svedčí aj nasadenie Ram Air Turbine (RAT) – malej vrtule, ktorá sa automaticky vysúva z podvozku lietadla ako záložný generátor pri strate hlavného zdroja energie.

„Aktivácia RAT naznačuje závažný výpadok elektrickej alebo hydraulickej energie na palube,“ dodal Schreiber.

Zdroj: X/@Turbinetraveler

Jediný preživší, Vishwash Ramesh, z nemocničného lôžka opísal dramatický moment nehody: „Po štarte, za päť až desať sekúnd, lietadlo akoby zostalo visieť vo vzduchu. Svetlá začali blikať – zelené a biele – a potom sme narazili do budovy.“

Nehodu posudzujú zo všetkých uhlov pohľadu

Vyšetrovatelia spoločnosti Air India ale prišli s ďalšou teóriou. Začali prešetrovať možnosť, či tragickú leteckú haváriu mohla spôsobiť sabotáž. Indická vláda najnovšie oznámila, že vyšetrovatelia skúmajú sabotáž ako možnú príčinu, píše Mirror.

„Úrad pre vyšetrovanie leteckých nehôd (AAIB) začal dôkladné vyšetrovanie. Posudzuje sa zo všetkých uhlov pohľadu vrátane akejkoľvek možnej sabotáže,“ tvrdí Murlidhar Mohol, indický štátny minister pre civilné letectvo.

Už predtým sa špekulovalo o možnej sabotáži, ale toto je prvýkrát, čo úradníci formálne priznali, že ju skúmajú ako možnú príčinu havárie. Vo štvrtok indické ministerstvo civilného letectva uviedlo, že vyšetrovatelia začali analyzovať údaje získané z čiernych skriniek lietadla. Tieto údaje sú kľúčové, pretože pomôžu objasniť príčinu havárie.

„Cieľom tohto úsilia je rekonštruovať sled udalostí vedúcich k nehode a identifikovať faktory, ktoré prispejú k zvýšeniu bezpečnosti letectva a predchádzaniu budúcim incidentom,“ uviedlo ministerstvo. Vyšetrovanie vykonáva indický Úrad pre vyšetrovanie leteckých nehôd (AAIB) s podporou Národnej rady pre bezpečnosť dopravy USA.

Na snímke preživší muž havárie lietadla v Indii. Zdroj: X/ The IV Pilar News

Kľúčový dôkaz – čierne skrinky

Indickí vyšetrovatelia našli čierne skrinky z miesta havárie niekoľko dní po havárii. Tieto skrinky – ktoré sú zvyčajne oranžové, nie čierne – sa považujú za najdôležitejšie forenzné dôkazy po leteckej havárii. Zvyčajne sa v nich nachádzajú dve robustné zariadenia, záznamník hlasu z kokpitu a záznamník letových údajov.

Čierne skrinky boli minulý týždeň prepravené z Ahmedabadu do hlavného mesta Nového Dillí lietadlom indického letectva za prísnych bezpečnostných opatrení. Vyšetrovanie by mohlo trvať celé týždne alebo mesiace. Okrem vyšetrovania indická vláda zriadila aj samostatný výbor, ktorý bude skúmať príčiny havárie a formulovať postupy na predchádzanie a riešenie núdzových situácií v lietadlách do budúcnosti.

Očakáva sa, že výbor predloží predbežnú správu do troch mesiacov. Po havárii indické úrady nariadili dôkladnejšie kontroly celej flotily lietadiel Boeing 787 Dreamliner spoločnosti Air India, aby sa predišlo incidentom. Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 33 lietadiel Dreamliner.

Inšpekcia bola dokončená na najmenej 26 lietadlách, pričom štyri prechádzali dlhodobou údržbou. Je predpoklad, že zvyšné lietadlá čoskoro dokončia bezpečnostné kontroly.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia