Regulačný úrad sa intenzívne venuje zlepšovaniu kvality mobilného signálu počas vlakových ciest. V uplynulom roku inicioval sériu opatrení na preverenie dostupnosti signálu na najfrekventovanejších železničných tratiach a priamo v interiéroch vlakových vozňov, informuje Živé.sk. Hlavným technickým problémom je použitie okien s kovovou povrchovou úpravou, ktoré výrazne obmedzujú priechod mobilného signálu.
Tieto špeciálne okná, ktoré sa začali masovo inštalovať spolu s klimatizáciou, majú totiž veľmi dobré izolačné vlastnosti z hľadiska tepla, no naopak, nepriaznivo vplývajú na kvalitu signálu vo vlaku. „Spolu s národným dopravcom Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) sme vybrali niekoľko vozňov, ktoré dobre reprezentujú celú flotilu, premávajúcu na hlavných tratiach Slovenska,“ vysvetlil predseda regulačného úradu Ivan Marták.
Podľa jeho slov vybrali spolu so ZSSK konkrétne typy vozňov, ktoré sú reprezentatívne pre železničný vozový park na hlavných tratiach. Následne sa vykonali merania v rôznych frekvenčných pásmach – 700, 800, 900, 1800, 2100, 2600, 3600 a 6200 MHz. Z celkovo siedmich testovaných modelov vozňov spĺňali kritériá len tri, čo zodpovedá 212 vozňom z celkovo 599 skúmaných. Zvyšných 387 vozňov nesplnilo požadované normy týkajúce sa tlmenia signálu a bude potrebné ich riešiť ďalšími opatreniami.
Nedostatok financií brzdí modernizáciu
Technické úpravy, ktoré by umožnili lepšiu priechodnosť signálu, sú možné, no štát zatiaľ nemá vyhradené dostatočné finančné prostriedky na ich realizáciu. Náklady na opravy jedného vozňa sa odhadujú na niekoľko tisíc eur. Momentálne sa preto hľadajú vhodné formy financovania, ktoré by umožnili modernizovať potrebné súpravy.
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa informoval, že už od polovice mája prebieha inštalácia 35 nových Wi-Fi zariadení s podporou 5G siete. „Plánujeme dokončiť inštalácie do konca júla. Wi-Fi tak bude dostupné vo viac než 75 % vozňov vybavených touto technológiou. Súčasne pripravujeme aj nasadenie špeciálnych okien so zníženým útlmom signálu, ktoré ešte viac zlepšia mobilné pripojenie vo vlakoch,“ doplnil Helexa.
Výzvy s pokrytím v tuneloch
Regulačný úrad zároveň upozornil na výrazné rozdiely v kvalite signálu medzi jednotlivými mobilnými operátormi na železničných tratiach. Najvážnejším problémom zostávajú železničné tunely, kde je signál najviac obmedzený a dostupnosť pokrytia značne slabá. Úrad plánuje v priebehu tohto roka pokračovať v monitorovaní a kontrole plnenia záväzkov zo strany operátorov. Zároveň však zváži možnosť posunutia termínu pre zabezpečenie pokrytia tunelov.
„Operátori majú povinnosť zabezpečiť pokrytie železničných tratí vrátane tunelov do 31. decembra 2025. Avšak vzhľadom na objektívne komplikácie spojené s týmto cieľom zvažujeme predĺženie lehoty na pokrytie tunelov až do 31. decembra 2028. Termín na pokrytie tratí mimo tunelov však zostáva nezmenený,“ uzavrel regulátor.