Tento MERCEDES má vyše 1300 koní a TRI MOTORY. Zoznámte sa s brutálnym ELEKTRICKÝM superšportiakom

Zdroj: Mercedes-Benz, Canva
Reklama

Hoci Mercedes-AMG označuje model GT XX ako koncept, v ľavom dolnom rohu čelného skla sa jasne vyníma VIN číslo – presne tak, ako na každom sériovo vyrábanom aute, ktoré nájdete v predajni. Pod dramatickým, nízko položeným karosárskym obalom v žiarivej oranžovej farbe sa skrýva reálny automobil – štvordverový elektrický superšport s výkonom viac než 1340 koní a maximálnou rýchlosťou presahujúcou 350 km/h. Toto nie je len dizajnové cvičenie, ale predzvesť novej vlajkovej lode divízie AMG.

Koncept GT XX ohuruje futuristickými prvkami ako aktívne aerodynamické disky kolies s pohyblivými lopatkami medzi lúčmi, ktoré sa pri vysokých rýchlostiach uzatvárajú kvôli zníženiu odporu a pri potrebe ochladzovania bŕzd sa otvárajú. Bočné prahy dostali podsvietený lak a medzi zadnými svetlami sa tiahne konfigurovateľný svetelný panel. Interiér akoby vypadol priamo z videohry Vision Gran Turismo. Nie všetky tieto prvky sa dostanú do sériovej výroby, no to podstatné – nové elektrické hnacie ústrojenstvo a olejom chladený akumulátor – bude súčasťou novej platformy AMG.EA, ktorá poslúži nielen pre GT XX, ale aj pre ďalšiu generáciu výkonných elektrických modelov AMG. Informuje portál MotorTrend.

Interiér konceptu modelu AMG GT XX je futuristickou kombináciou pretekárskej estetiky a luxusu, Zdroj: Mercedes-Benz
Interiér konceptu modelu AMG GT XX je futuristickou kombináciou pretekárskej estetiky a luxusu. Zdroj: Mercedes-Benz

„Je to dobrý náhľad na to, ako by mohol vyzerať sériový model,“ hovorí šéf Mercedes-AMG Michael Schiebe o koncepte GT XX. Podľa neho bude produkčná verzia disponovať o niečo vyššou strechou – stále však bude o päť centimetrov nižšia ako súčasný benzínový AMG GT 4-Door – a namiesto kufra dostane praktickejší výklopný zadný hatchback. Predný a zadný nárazník sa síce zmenia, no charakteristická konkávna maska s vertikálnymi lamelami a šesť kruhových zadných svetiel zostanú zachované.

Revolučný trojmotorový pohon

Sériová verzia AMG GT XX bude poháňaná trojicou axiálnych elektromotorov vyvinutých britskou dcérskou firmou Yasa Ltd. Tieto motory sa od bežných líšia konštrukciou – namiesto valcového statora používajú diskový, ktorý umožňuje prúdenie magnetického toku rovnobežne s hriadeľom. Výsledok? Až o 67 % menšia a ľahšia konštrukcia s trojnásobnou hustotou výkonu a dvojnásobnou hustotou krútiaceho momentu oproti klasickým motorom.

Vzadu sú dva elektromotory umiestnené v jednom hnacom module s dvojicou planétových prevodoviek, karbidovými meničmi a olejovým i vodným chladením.

Celá jednotka váži iba 140 kg, no produkuje viac než 860 koní. Vpredu je jeden motor s jednoduchšou prevodovkou, ktorý sa pripája len vtedy, keď je potrebná trakcia alebo extra výkon – pri pokojnej jazde sa odpojí, čím znižuje straty.

Vozidlo pôsobí naozaj futuristicky, Zdroj: Mercedes-Benz
Vozidlo pôsobí naozaj futuristicky. Zdroj: Mercedes-Benz

Prečo len tri motory a nie štyri ako v prípade elektrického G580? „Hľadali sme ideálny pomer medzi výkonom, hmotnosťou a efektivitou,“ vysvetľuje Schiebe. A keď naznačil, že sériový model môže prekonať aj 220 míľ za hodinu, zdá sa, že žiadny ďalší motor už netreba.

Tieto výkonné pohonné jednotky už schádzajú z výrobnej linky v berlínskej fabrike Marienfelde. Ich výroba zahŕňa viac než 100 procesov, z toho 65 je úplne nových pre Mercedes-Benz a 35 svetových prvenstiev – vrátane nových laserových technológií, inovatívnych spájacích metód a využitia umelej inteligencie.

Elektromobilom k emóciam podobným „spaľovákom“

AMG GT XX však nie je len o číslach. „Naši zákazníci si nekupujú autá len kvôli špecifikáciám, ale pre emócie,“ hovorí Schiebe. „A tie sa AMG.EA platforme podarí doručiť všetkými zmyslami.“

Patrí sem aj zvuk. Vozidlo ponúka digitálny zvukový prejav, ktorý napodobňuje osemvalec, a to presne podľa toho, ako stlačíte pedál alebo akou rýchlosťou sa točia kolesá. Novinári, ktorí mali možnosť ho počuť, prirovnali zvuk k NASCAR monopostu na ovále v Daytone. „Som si absolútne istý, že presvedčíme aj najväčších benzínových nadšencov,“ hovorí Schiebe. Dokonca vraj jeden člen predstavenstva po testovacej jazde vyhlásil: „Toto je najlepší V8, aký sme kedy vyvinuli!“

Aerodynamika s koeficientom odporu len 0,198 je ďalším tromfom. Produkčný model ponúkne aktívny zadný difúzor podobný tomu z konceptu EQXX a bude jazdiť na 21-palcových diskoch s rozmermi pneumatík 275/35 vpredu a 315/35 vzadu.

Kolesá sa "otvárajú" a "zatváraju" v závislosti na podmienkach pre lepšiu aerodynamiku, Zdroj: Mercedes-Benz
Kolesá sa „otvárajú“ a „zatváraju“ v závislosti na podmienkach pre lepšiu aerodynamiku. Zdroj: Mercedes-Benz

Platforma AMG.EA využíva lepené hliníkové prvky a je natoľko flexibilná, že okrem GT XX na nej vznikne aj elektrické SUV. A tým to nekončí. „Som si celkom istý, že na tejto platforme uvidíme viac modelov,“ dodáva Schiebe s úsmevom. „A nielen s rôznymi elektromotormi, ale aj batériovými systémami pre rozličné typy karosérií.“ Takže elektrické AMG kupé? Môžeme ho pokojne očakávať.

Batéria z Formuly 1

Mercedes predstavuje aj úplne novú batériu vyvinutú v spolupráci s inžiniermi z Mercedes-AMG High Performance Powertrains v anglickom Brixworthe, kde vznikajú aj pohonné jednotky pre monoposty F1. Obsahuje viac než 3000 článkov so špeciálnym chemickým zložením NCMA (nikel, kobalt, mangán, hliník) a anódou s obsahom kremíka. Tenký, vysoký tvar článkov zlepšuje chladenie olejom, ktorý články obklopuje.

Podľa vývojára Denisa Blanusu ide o batériu s vysokým výkonom nielen na ceste, ale aj pri nabíjaní. Vďaka viac než 800-voltovej architektúre a výkonnému chladeniu zvláda nabíjací výkon cez 850 kW.

V spolupráci s firmou Alpitronic, európskym lídrom v oblasti vysokovýkonných nabíjačiek, Mercedes vyvíja nový typ nabíjacej stanice, ktorá umožní doplniť dojazd 400 km za päť minút. Sieť týchto supernabíjačiek sa má čoskoro rozšíriť po celej Európe. A aj pri súčasných 350 kW nabíjačkách sľubuje AMG najrýchlejšie nabíjanie spomedzi všetkých elektromobilov.

Zadná časť nevyčnieva od dizajnu auta a nesie sa v sci-fi podaní, Zdroj: Mercedes-Benz
Zadná časť nevyčnieva od dizajnu auta a nesie sa v sci-fi podaní. Zdroj: Mercedes-Benz

Schiebe navyše tvrdí, že AMG GT XX nebude ohurovať len šprintom z 0 na 100 km/h, ako Taycan Turbo GT či Xiaomi SU7 Ultra, ale najmä trvalým výkonom. Očakáva sa, že auto zvládne tri ostré kolá na Nürburgringu bez straty výkonu – čo je hranica, pri ktorej kapitulujú aj benzínové superautá. „Existuje mýtus, že spaľovací športiak zvládne neobmedzený počet kôl. V skutočnosti sú po troch hotlapoch hotové – či už kvôli pneumatikám alebo palivu. A to je naše cieľové meradlo,“ hovorí Schiebe.

Elektrická budúcnosť superšportov

Mercedes-AMG GT XX koncept je viac než len výstavný kúsok – je predzvesťou novej éry elektrických superšportov. S trojmotorovým pohonom, revolučnou batériou a dizajnom, ktorý spája emócie s technológiou, AMG GT XX nastavuje latku pre výkon, efektivitu a nabíjanie. Sériová verzia sľubuje priniesť väčšinu týchto inovácií na cesty, čím upevní pozíciu Mercedes-AMG ako lídra vo svete vysokovýkonnej elektromobility.

Zároveň je to dôkaz, že elektrický pohon nemusí znamenať kompromis medzi výkonom a pôžitkom z jazdy. Vďaka novým technológiám, ktoré vznikli v spolupráci s motoršportovým tímom F1, sa AMG podarilo vytvoriť vozidlo, ktoré nielen ohromuje parametrami, ale zároveň ponúka autentický a zábavný zážitok za volantom. V čase, keď mnohí automobiloví nadšenci stále vnímajú elektromobily ako chladné a sterilné, GT XX ukazuje, že aj budúcnosť môže byť vášnivá, hlučná (aspoň synteticky) a poriadne rýchla. Tento koncept nie je len technologickým manifestom, ale aj jasným odkazom: AMG ostáva verné svojej DNA – aj v elektrickej ére.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto