Chcete ochrániť MOTOR v aute? Toto sú KROKY, vďaka ktorým predídete KATASTROFE

Zdroj: Canva
Reklama

Chcete, aby vám auto vydržalo čo najdlhšie? Podľa skúseného amerického automechanika Scottyho Kilmera, ktorý opravuje vozidlá už vyše polstoročie, to vôbec nemusí stáť veľa – stačí dodržiavať zopár základných pravidiel údržby.

Na svojom populárnom YouTube kanáli, kde má milióny sledovateľov, zverejnil tri osvedčené tipy, ktoré podľa neho dokážu predĺžiť životnosť motora aj na viac než 640-tisíc kilometrov. Väčšinu z nich zvládne bežný vodič sám a náklady sú v porovnaní s opravou motora zanedbateľné. Ako prvý si všimol portál Autoviny.

Nepodceňujte výmenu oleja a filtrov

Podľa Kilmera je pravidelná výmena motorového oleja a filtrov každých približne 8 000 km tým najdôležitejším, čo môžete pre svoje auto urobiť. Upozorňuje, že „olej je lacný, ale nový motor je veľmi drahý“.

Najmä pri starších vozidlách odporúča nešetriť na kvalite oleja ani na jeho výmene, a to aj v prípade, že používate moderné syntetické oleje s dlhšou životnosťou.

Chladiaca kvapalina – tichý zabijak motora?

Ďalší často prehliadaný krok je výmena chladiacej kvapaliny raz za päť rokov. Zanedbanie tejto údržby môže podľa neho viesť ku korózii v motore, čo môže spôsobiť závažné a drahé poškodenia.

Výmena oleja je vec ktorú nesmie podceniť nik, Zdroj: Canva
Výmena oleja je vec, ktorú nesmie podceniť nik. Zdroj: Canva

Kilmer tvrdí, že tento úkon zvládne aj zručnejší motorista doma v garáži, no ak si na to netrúfate, odporúča zveriť túto prácu odborníkovi.

Jazdite s rozumom, nie ako pretekár

„Nevytáčajte motor do červenej zóny zbytočne,“ radí Kilmer. Aj keď občasné vysoké otáčky motoru neublížia, pravidelná a dlhodobá jazda vo vysokých otáčkach výrazne skracuje jeho životnosť. Kľúčom je vyvážený štýl jazdy – nielen pre motor, ale aj pre vašu peňaženku.
Bonusový tip: Nepodceňujte rozvody

Ak vaše vozidlo využíva rozvodový remeň namiesto reťaze, nezabúdajte na jeho pravidelnú výmenu podľa odporúčaného intervalu (zvyčajne medzi 60 000 a 100 000 km). V prípade jeho prasknutia môže dôjsť k fatálnemu poškodeniu piestov a ventilov – a to môže ohroziť nielen motor, ale aj pasažierov.

Čo ešte môžete spraviť po naštartovaní? Správne návyky šetria motor každý deň

Ak ste už zabezpečili základnú údržbu, existuje niekoľko jednoduchých návykov, ktorými môžete motor šetriť každý deň – od chvíle, keď otočíte kľúčikom v zapaľovaní. O návykoch počas jazdy informuje portál Roadwarrior.

Doprajte autu čas na rozohriatie, najmä v zime

Rovnako ako by ste si pred športom mali poriadne ponaťahovať svaly, aj motor auta potrebuje čas, kým sa dostane na ideálnu prevádzkovú teplotu – hlavne v chladnom počasí. Chladné štarty sú pre motor mimoriadne náročné: olej je hustejší, palivo horšie horí a batéria má nižšiu kapacitu.

Studené štarty su pre motor utrpenie. Nechať však auto stát na voľnobehu je chyba mnohých vodičov. Zdroj: Canva
Studené štarty su pre motor utrpenie. Nechať však auto stát na voľnobehu je chyba mnohých vodičov. Zdroj: Canva

Veľa vodičov necháva auto stáť na voľnobeh, kým sa motor nezohreje. To však nie je ideálne riešenie. Motor sa pri voľnobehu zohrieva veľmi pomaly a zároveň produkuje viac škodlivých emisií, ktoré môžu časom poškodiť katalyzátor. Oveľa lepšie urobíte, ak po 30–60 sekundách od naštartovania pomaly vyrazíte a necháte motor zahriať jazdou pri nízkych otáčkach.

V extrémne chladných dňoch (napr. pod -10 °C) môžete čakať o niečo dlhšie, ale všeobecne platí: radšej sa pomaly rozbehnúť ako dlho stáť.

Zbytočne netlačte na plyn

Rýchla jazda nie je len riziková z hľadiska bezpečnosti, ale aj výrazne zaťažuje motor. Čím vyššia rýchlosť, tým viac výkonu musí motor vydať – a tým rýchlejšie sa opotrebúva. Napríklad medzi rýchlosťou 90 km/h a 120 km/h môže byť rozdiel v požadovanom výkone motora až dvojnásobný.

Aj keď je na niektorých úsekoch povolená vyššia rýchlosť, z pohľadu životnosti motora (a spotreby paliva) je ideálne držať sa skôr medzi 80–100 km/h. Neznamená to, že musíte byť brzdou premávky, ale ak to situácia dovoľuje, udržiavajte pokojné tempo a vyhýbajte sa prudkému zrýchľovaniu.

Správne radenie šetrí motor (aj peňaženku)

Ak jazdíte s manuálnou prevodovkou, dbajte na to, aby ste zaradili vhodný prevodový stupeň v správny čas. Príliš nízke otáčky pri vysokej záťaži (tzv. „dusenie“ motora) môžu poškodiť hlavu valcov. Naopak, jazda vo vysokých otáčkach zbytočne motor preťažuje.

Dávajte si pozor aj na tzv. motorové brzdenie – teda prudké podraďovanie bez použitia bŕzd. Aj keď tento spôsob spomaľovania môže byť užitočný, pri častom používaní zvyšuje opotrebovanie spojky a iných komponentov.

Automatické prevodovky si radia samy, no aj tu platí: zbytočne ich netlačte do extrémov. Niektoré moderné systémy vám dokonca umožnia manuálne voliť prevody – vtedy platí rovnaký princíp ako pri „manuáli“.

Menej váhy, menej záťaže

Čím ťažší náklad auto vezie, tým väčšiu námahu musí motor vynaložiť. Ak pravidelne vozíte v kufri zbytočný náklad – napríklad náradie, stavebný materiál či iné ťažké predmety – oberáte sa nielen o výkon a spotrebu, ale aj o životnosť motora.

Ak potrebujete niečo ťažké previezť, overte si, či je vaše auto na to vôbec určené. Zvlášť menšie vozidlá a motory nie sú stavané na ťahanie prívesov alebo člnov. Preťažovanie môže spôsobiť vážne škody – od prehrievania motora až po poškodenie prevodovky.

To, ako jazdíte, má obrovský vplyv na stav vášho motora – a tým aj na vašu peňaženku. Ak si osvojíte tieto jednoduché návyky, môžete sa vyhnúť drahým opravám a udržať svoje auto v dobrom stave aj po niekoľkých stovkách tisíc kilometrov. A navyše, niektoré z týchto rád vám pomôžu ušetriť aj na palive.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie