Na slovenské železnice prichádza čerstvý závan modernizácie – a to doslova v duchu národnej identity. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) oficiálne predstavila rušne Siemens Vectron v úplne novom vizuálnom šate, ktorý je poctou našim najznámejším vrchom.
Každý z nových polepov je inšpirovaný konkrétnym slovenským pohorím či dominantou: Kriváň, Lomnický štít, Gerlachovský štít, Vršatec a Veľký Rozsutec. Tieto vizuály nie sú len efektnou dizajnovou hrou, ale sú pokračovaním minuloročnej náborovej kampane „Držíme Slovensko v pohybe“, ktorou ZSSK oslovovala nových zamestnancov a zároveň budovala povedomie o význame železničnej dopravy. Informuje portál oPeniazoch.
„Nové polepy nie sú len estetickým oživením, ale sú súčasťou našej snahy budovať silnú značku, ktorá cestujúcim pripomína krásy Slovenska aj našu ambíciu spájať regióny bezpečne, komfortne a spoľahlivo,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa na tlačovej konferencii.

Výkon, bezpečnosť aj dizajn
Nové rušne Siemens Vectron sú nielen vizuálne pútavé, ale aj technicky pokročilé. Disponujú moderným európskym bezpečnostným systémom ETCS Level 2, ktorý umožňuje bezpečnú prevádzku na modernizovaných železničných koridoroch v rámci celej Európy. Ich maximálna rýchlosť je 200 km/h, no na slovenských tratiach budú jazdiť do rýchlosti 160 km/h.

Momentálne tieto rušne jazdia na hlavných spojoch ako Košice – Bratislava, Žilina – Praha či Púchov – Praha. Nový vizuál si však budú môcť vychutnať aj cestujúci do zahraničia – ZSSK totiž plánuje ich nasadenie aj na trase Bratislava – Marchegg – Viedeň.
„Tieto rušne prinášajú spoľahlivosť, príspevok k ekologickej udržateľnosti a lepšie pracovné podmienky pre rušňovodičov,“ doplnil Karol Henzély, člen predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky ZSSK.

Desať rušňov už tento rok, ďalšie pribudnú
Do konca roka plánuje ZSSK prevádzkovať desať rušňov s novým dizajnom. V priebehu nasledujúcich rokov ich počet vzrastie na pätnásť. Ide o súčasť dlhodobej obnovy vozového parku a postupného vyraďovania legendárnych rušňov radu 350, známych pod prezývkou „Gorila“.
Cieľom projektu je nielen zvýšiť spoľahlivosť a komfort cestovania, ale aj prilákať viac cestujúcich a obstáť v silnejúcej konkurencii liberalizovaného európskeho trhu železničnej dopravy.

„Modernizácia flotily je dôležitá pre budúcnosť ZSSK a pre posilnenie v liberalizovanom európskom prostredí,“ zdôraznil Helexa.
Slovenské hory tak symbolicky „vystúpili“ z mapy a stali sa súčasťou každodenného života tisícov cestujúcich. Vďaka novým rušňom sa nielen rýchlejšie a bezpečnejšie spojí východ so západom, ale Slovensko sa zároveň prezentuje ako krajina, ktorá si váži svoju prírodu aj tradíciu – aj keď ide o železné kolosy.
