Konsolidácia aj na železnici? Už na jar sme upozornili na vážnu krízu, ktorej čelia Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), a ktorú ich vedenie označuje za systémový problém. Dlhodobé podfinancovanie, zastarané procesy a starnúci personál vedú k situácii, ktorá môže vyvrcholiť radikálnymi zmenami.
A práve tie sa môžu odohrať už čoskoro. Ako informujú Aktuality, v piatok ráno sa na redakciu obrátili zamestnanci štátnych železníc, ktorí hovoria o masívnom prepúšťaní. To by malo prebehnúť v najbližších týždňoch v rámci „konsolidačného plánu v oblasti ľudských zdrojov“.
Evolučné zmeny
Zrušenie až tisícky pracovných miest avizoval ešte vtedajší riaditeľ Alexander Sako, manžel ministerky hospodárstva Denisy Sakovej, ktorý sa funkcie vzdal z osobných dôvodov, kvôli politickému tlaku za majetok. Ide zrejme o pozemky okolo budúcej nemocnice vo Vajnoroch, pričom je už dlhšie známe, že pozemky tam vlastní aj ministerka hospodárstva Denisa Saková, o čom sme informovali v máji.
Po nástupu nového riaditeľa, Ivana Bednárika, ktorý predtým pôsobil na pozícii poradcu Saka či ministra dopravy Jozefa Ráža, avizuje veľké plány na železnici.
„Zmeny, ktorými aktuálne železnice prechádzajú, rozhodne vnímam ako evolučné a spravím všetko preto, aby sa ŽSR zaradili medzi úspešných a moderných správcov infraštruktúry,“ ozrejmil.
Prvý z veľkých krokov Bednárika má byť práve masívne prepúšťanie zamestnancov. „Železnice Slovenskej republiky potvrdzujú, že sa vážne zaoberajú možnosťou spustenia režimu hromadného prepúšťania,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Formálne pozície či miesta po známostiach
Hoci znižovanie počtu pracovníkov môže pomôcť šetriť, dôležité je aj udržať tých, ktorí sú pre chod železníc nevyhnutní. Bez navýšenia platov a motivácie mladých ľudí vstúpiť do tejto sféry sa problémy len prehĺbia.
Lániková nateraz nevedela spresniť rozsah či počty pracovníkov, ktorí by prišli o zamestnanie, a rovnako ani časový plán prepúšťania. Najskôr je potrebné sa držať legislatívy podľa Zákonníka práce či kolektívnej zmluvy.
„Preto vás prosíme o trpezlivosť. Verejnosť budeme o konsolidačnom pláne v oblasti ľudských zdrojov včas informovať, a to ihneď po internom spracovaní potrebných náležitostí súvisiacich s touto témou,“ upresnila hovorkyňa.
Vedenie ŽSR už v minulosti čelilo výčitkám ohľadom nadmerného počtu zamestnancov. Už pred šiestimi rokmi upozornil Útvar hodnoty za peniaze na to, že vzhľadom na objem prepravy je počet pracovníkov neúmerne vysoký. Podľa Aktualít by už v budúcom mesiaci mohlo dôjsť k prepúšťaniu prvých zamestnancov v počte 380 a v druhom septembrovom kole by sa prepúšťanie malo dotknúť ďalších 120 ľudí.
Už podľa nedávnych slov Alexandra Saka sa v minulosti vytvárali pozície len z formálnych dôvodov či osobných väzieb, nie pre reálnu potrebu. Pochybnosti vyvolávajú napríklad funkcie ako „manažér produktu“, ktorých prínos je často nejasný.
„Je pravda, že máme príliš veľa ľudí, no na druhej strane aj málo ľudí. Je to veľmi špecifická situácia,“ reagoval predseda odborov Marián Pipíš na Sakovo stanovisko, ešte pred jeho odstúpením z postu generálneho riaditeľa.
Železnice hromadné prepúšťanie už zažili
Pipíš tvrdí, že množstvo zamestnancov „iba sedí v kanceláriách“, a na miestach, ktoré je možné jednoducho obsadiť ľuďmi z trhu práce. „U nás chýbajú odborníci. A nič sa nerobí preto, aby sme ich nahradili,“ dodal. K informáciám o hromadnom prepúšťaní sa nechcel vyjadriť, respektíve ich potvrdiť.
Keďže ŽSR je po Volkswagene druhým najväčším zamestnávateľom v našej krajine, a to s takmer 13-tisíc pracovníkmi, hromadné prepúšťanie má podľa legislatívy stanovené pravidlá. V prípade železníc by o masívnom prepúšťaní šlo vtedy, ak zvažujú ukončiť pracovný pomer s najmenej 30 zamestnancami v priebehu 30 dní.
Ústredie práce momentálne neeviduje žiadosť od železníc o hromadnom prepúšťaní. ŽSR pritom pamätá na podobnú situáciu medzi rokmi 2010 až 2012, kedy v dôsledku hospodárskej krízy prišlo o prácu 2 700 ľudí. Väčšina pracujúcich skončila dohodou alebo zvolili možnosť predčasného dôchodku.