Vyšetrovanie leteckej katastrofy letu 171 spoločnosti Air India, pri ktorej zahynulo 260 ľudí, prináša znepokojivé zistenia.
V 15-stranovej predbežnej správe vyšetrovatelia odhalili desivý objav, keď niekoľko sekúnd po vzlete lietadla sa oba spínače ovládania paliva 12-ročného Boeingu 787 Dreamliner náhle presunuli do polohy „vypnuté“, čím sa motory vyčerpali a spustila sa úplná strata výkonu. Prepnutie do polohy „vypnuté“ je pohyb, ktorý sa zvyčajne vykonáva až po pristátí, píše BBC.
Po vypnutí sa opätovne zapálili motory
Nahrávka hlasu z kokpitu zachytáva, ako sa jeden z pilotov v kokpite opýtal druhého, prečo odstavil prívod paliva, a ten mu odpovedal, že to neurobil. Krátko nato lietadlo začalo strmo klesať. Nahrávka neobjasňuje, ktorý z pilotov čo povedal. V čase vzletu lietadlo riadil druhý pilot, zatiaľ čo kapitán ho monitoroval.
Spínače sa vrátili do svojej normálnej polohy počas letu, čo spustilo automatické opätovné zapálenie motora. V čase pádu jeden z motorov znovu naberal ťah, zatiaľ čo druhý sa iba zapaľoval, ale ešte neobnovil výkon. To však už nestačilo na odvrátenie katastrofy.
Let Air India 171 bol vo vzduchu menej ako 40 sekúnd, kým sa zrútil do preľudnenej štvrte v západoindickom meste Ahmedabad. Vyšetrovatelia skúmajú trosky a záznamníky v kokpite, aby zistili, čo sa pokazilo hneď po vzlete. Lietadlo Air India stúplo za jasného počasia do výšky zhruba 190 metrov, kým po 50 sekundách stratilo údaje o polohe, uvádza Flightradar24.
Úmysel alebo zmätok v kokpite?
Vyšetrovanie – vedené indickými úradmi s expertmi zo spoločností Boeing, General Electric, Air India, indických regulačných orgánov a účastníkmi z USA a Veľkej Británie – vyvoláva niekoľko otázok. Vyšetrovatelia tvrdia, že pákové uzamykateľné palivové spínače sú navrhnuté tak, aby sa zabránilo náhodnej aktivácii – pred preklopením sa musia potiahnuť nahor, aby sa odomkli, čo je bezpečnostný prvok z 50. rokov 20. storočia.
Sú vyrobené podľa prísnych štandardov a sú vysoko spoľahlivé. Ochranné konzoly ich ďalej chránia pred náhodnými nárazmi. „Bolo by takmer nemožné stlačiť oba spínače jediným pohybom jednej ruky, a to robí náhodné spustenie nepravdepodobným,“ povedal pre BBC vyšetrovateľ leteckých nehôd so sídlom v Kanade, ktorý si neželal byť menovaný.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)