Zistenia vyšetrovateľov o tragédii Air India prinútili úrady konať. Letecké spoločnosti musia ihneď vykonať ZÁSADNÚ kontrolu

Pád lietadla spoločnosti Air India, pri ktorom zahynulo 260 ľudí. Foto: TASR/AP, Commons Wikimedia/Md Shaifuzzaman Ayon , X/@CaptShaktiLumba
Reklama

Minulý týždeň sa objavili znepokojivé zistenia počas vyšetrovania leteckej katastrofy letu 171 spoločnosti Air India, pri ktorej zahynulo 260 ľudí.

Ako sme informovali, v 15-stranovej predbežnej správe vyšetrovatelia odhalili desivý objav, keď niekoľko sekúnd po vzlete lietadla sa oba spínače ovládania paliva 12-ročného Boeingu 787 Dreamliner náhle presunuli do polohy „vypnuté“, čím sa motory vyčerpali a spustila sa úplná strata výkonu. Prepnutie do polohy „vypnuté“ je pohyb, ktorý sa zvyčajne vykonáva až po pristátí, píše BBC.

Opätovné spustenie motorov už neodvrátilo katastrofu

Nahrávka hlasu z kokpitu zachytáva, ako sa jeden z pilotov v kokpite opýtal druhého, prečo odstavil prívod paliva, a ten mu odpovedal, že to neurobil. Krátko nato lietadlo začalo strmo klesať. Nahrávka neobjasňuje, ktorý z pilotov čo povedal. V čase vzletu lietadlo riadil druhý pilot, zatiaľ čo kapitán ho monitoroval.

Spínače sa vrátili do svojej normálnej polohy počas letu, čo spustilo automatické opätovné zapálenie motora. V čase pádu jeden z motorov znovu naberal ťah, zatiaľ čo druhý sa iba zapaľoval, ale ešte neobnovil výkon. To však už nestačilo na odvrátenie katastrofy.

Vyšetrovatelia zatiaľ nezistili, či išlo o vedomý čin, omyl, alebo snahu o opätovné spustenie motorov. Podľa portálu The Wall Street Journal môže práve táto skutočnosť vysvetľovať aj aktiváciu tzv. núdzového zdroja energie – malej turbíny poháňanej prúdom vzduchu.

Steve Schreiber, bývalý komerčný pilot a známy letecký analytik, vysvetľuje postup, ktorý mnohí prehliadli a mohol by byť kľúčom k vysvetleniu príčin pádu lietadla Air India. Foto: X/@Turbinetraveler

Let Air India 171 bol vo vzduchu menej ako 40 sekúnd, kým sa zrútil do preľudnenej štvrte v západoindickom meste Ahmedabad. Vyšetrovatelia skúmajú trosky a záznamníky v kokpite, aby zistili, čo sa pokazilo hneď po vzlete. Lietadlo Air India stúplo za jasného počasia do výšky zhruba 190 metrov, kým po 50 sekundách stratilo údaje o polohe, uvádza Flightradar24.

Bezpečnosť spínačov je kľúčovým bodom obáv

Po týchto šokujúcich zisteniach, ktoré sú však len na začiatku leteckého vyšetrovania, ktoré môže potrvať rok alebo aj viac, indický regulačný úrad pre letectvo nariadil leteckým spoločnostiam v krajine, aby skontrolovali zmienené spínače ovládania paliva v lietadlách Boeing, informuje BBC.

Zdroj: X/@CaptShaktiLumba

Autor videa o palivových spínačov na sociálnej sieti píše, že spínač ovládania paliva vydáva pri pohybe zreteľný zvuk. Mohli to piloti prepočuť alebo šlo o technickú poruchu? Aj to bude súčasťou vyšetrovania.

Generálne riaditeľstvo pre civilné letectvo (DGCA) uviedlo, že nariadenie kontroly prichádza po tom, čo indické a medzinárodné letecké spoločnosti už začali vykonávať vlastné kontroly. Nariadenie prichádza aj po tom, čo Federálny úrad pre letectvo USA v pondelok oznámil, že spínače ovládania paliva v lietadlách Boeing sú bezpečné.

Bezpečnosť spínačov sa stala kľúčovým bodom obáv. Od zverejnenia predbežnej správy v sobotu podniklo kroky a vydalo vyhlásenia v reakcii na ňu množstvo rôznych zainteresovaných strán, a to v Indii, ako aj na medzinárodnej úrovni.

Zdroj: X/@Turbinetraveler

Indický regulačný úrad pre letectvo vo svojom nariadení požiadal o vykonanie kontrol do 21. júla a poznamenal, že „prísne dodržiavanie časového harmonogramu je nevyhnutné na zabezpečenie zachovania letovej spôsobilosti a bezpečnosti prevádzky“.

Personál konal v súlade s výcvikom

Požadované kontroly sú v súlade s odporúčaním Federálneho úradu pre letectvo (FAA), amerického úradu pre letectvo, z roku 2018, na ktoré sa odvolávala predbežná správa. V odporúčaní z roku 2018 boli prevádzkovatelia modelov Boeing vyzvaní – ale nie nútení– aby skontrolovali blokovaciu funkciu spínačov na uzatváranie prívodu paliva, aby sa zabezpečilo, že sa nedajú náhodne pohnúť.

Spoločnosť Air India tieto kontroly nevykonala, pretože neboli povinné, uviedla AAIB vo svojom predbežnom vyšetrovaní. DGCA teraz nariadila leteckým spoločnostiam, aby vykonali kontroly a podali správu.

V reakcii na správu FAA uviedla, že odporúčanie z roku 2018 bolo „založené na správach, že spínače na ovládanie paliva boli nainštalované s vypnutou blokovacou funkciou“ – dodala však, že si nemyslí, že by to zvyšovalo nebezpečenstvo lietadiel.

Pád lietadla Air India v meste Ahmadábád na severozápade Indie, v sobotu 14. júna 2025. FOTO: TASR/AP

V pondelok sa skupina zastupujúca pilotov indických leteckých spoločností samostatne postavila na obranu posádky lietadla. Indická asociácia komerčných pilotov uviedla, že personál na palube „konal v súlade so svojím výcvikom a zodpovednosťami v náročných podmienkach a piloti by nemali byť hanobení na základe dohadov“.

V predbežnej správe sa uvádza, že jej úlohou „nie je určovať vinu ani zodpovednosť“. Katastrofa lietadla Boeing 787 Dreamliner smerujúceho do Londýna s letom 171 bola jedným z najhorších leteckých incidentov na svete za takmer desaťročie.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zo zahraničia