PRVÁ POMOC, ak vám pristálo lietadlo, ale BATOŽINA nikde. Čo robiť okamžite po PRÍLETE?

Zdroj: Canva
Reklama

Ani nie je horší pocit, ak na vysnívanú dovolenku síce priletíte, ale vaša batožina sa na letisku neobjaví. Táto situácia je stresujúca, ale nie zriedkavá. Môže ísť len o oneskorené naloženie batožiny, najmä ak ste prestupovali a mali krátky čas na prestup. V takom prípade sa kufor často objaví do niekoľkých dní.

Prvým a najdôležitejším krokom je navštíviť takzvaný Baggage Handling Desk (niekedy aj ako Baggage Service). Tam vyplníte formulár s názvom PIR protokol (Property Irregularity Report). Tento dokument je základným kameňom pre akúkoľvek následnú reklamáciu. Nezabudnite si ho nechať potvrdiť a uschovať, rovnako ako palubný lístok a batožinový štítok.

„PIR protokol, rovnako ako palubnú vstupenku a batožinový lístok, starostlivo uschovajte,“ odporúča Eduarda Hekšová zo spotrebiteľskej organizácie dTest  na penize.cz.

Ak máte šťastie, pracovník na mieste vám môže poskytnúť informácie o tom, kde sa vaša batožina nachádza a kedy sa očakáva jej doručenie. Niektoré aerolinky dokonca ponúkajú online sledovanie stavu batožiny. Pri vypĺňaní dokumentácie nezabudnite uviesť adresu, kam vám má byť kufor doručený. Doručenie zabezpečuje letecká spoločnosť na vlastné náklady.

Uchovajte si účtenky

V prípade, že sa batožina oneskorí a vy ste už na mieste bez vecí, ktoré denne potrebujete, máte nárok na preplatenie nevyhnutných nákupov. Patria sem napríklad:

  • základné hygienické potreby (zubná kefka, šampón, holiaci strojček),
  • spodná bielizeň a jednoduché oblečenie,
  • plavky, ak cestujete k moru.

Dôležité je uchovať všetky účtenky a následne do 21 dní od doručenia batožiny podať písomnú žiadosť o preplatenie priamo u dopravcu. Nezabudnite k nej priložiť všetky relevantné dokumenty – PIR protokol, palubný lístok aj batožinový štítok.

V niektorých špecifických prípadoch máte nárok aj na preplatenie menej bežných nákladov. Ak ste napríklad cestovali na športové podujatie a batožina obsahovala dôležité vybavenie, môžete si náklady spojené s jeho náhradou uplatniť u leteckej spoločnosti.

„Ak cestujete na profesionálne preteky, ku ktorým potrebujete napríklad špeciálnu výstroj, môžete uplatniť nárok na preplatenie nákladov spojených s jej zapožičaním alebo zabezpečením náhrady,“ upozorňuje Hekšová.

Kedy máte nárok na kompenzáciu?

Ak batožina nedorazí do 21 dní, považuje sa za stratenú. V takom prípade máte nárok na finančnú náhradu nielen za samotný kufor, ale aj za jeho obsah. Aby ste tento nárok mohli uplatniť, je potrebné doložiť doklady, ktoré preukazujú hodnotu obsahu.

Poškodená batožina? Aj tu platí, že musíte konať okamžite po prevzatí. Batožinu si nafotografujte a zamierte rovno na reklamačné miesto letiska. Tam vyplníte formulár, ktorým reklamujete poškodenie. Dokumentáciu je potrebné doručiť dopravcovi najneskôr do 7 dní. No a nezabudnite, že najcennejšie veci ako dokumenty, lieky, elektroniku či nabíjačky, si vždy ponechajte v príručnej batožine. V prípade komplikácií vám práve tieto drobnosti môžu zachrániť prvé dni na cestách.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Cestovanie