Úspech je pre mnohých ľudí neuchopiteľným pojmom. Jedni ho vnímajú ako bohatstvo, iní ako slobodu, ďalší ako možnosť meniť svet. No ak sa pozrieme na životy miliardárov a úspešných podnikateľov, zistíme, že ich cesty majú spoločné črty. Sú to vytrvalosť, odvaha riskovať, schopnosť adaptovať sa, ale aj viera v seba samého a svoje rozhodnutia.
Relácia FLOW priniesla sériu rozhovorov s desiatimi výnimočnými osobnosťami, ktoré sa podelili o svoje príbehy a zásadné životné princípy. Ich slová nie sú len inšpiráciou, ale aj praktickým návodom, ako sa nenechať zlomiť neúspechom a využiť príležitosti, ktoré život prináša.
Nižšie nájdeš jedenásť výnimočných ľudí a ich kľúčové myšlienky, ktoré formovali ich cestu k úspechu. Píše portál e15.cz.
11. Vojtech Nemrava: Robte, čo vás baví – a choďte vlastnou cestou
Len 29-ročný Vojtech Nemrava sa stal výraznou tvárou českej gastronómie a ukazuje, že úspech nie je viazaný na vek ani pôvodnú profesiu. Svoju kariéru začínal v úplne inom odbore, no vášeň pre jedlo a túžba tvoriť ho priviedli k odvážnemu kroku – opustil kancelárske prostredie a naplno sa vrhol do sveta kulinárstva.
Dnes stojí na čele projektu Zo Mňa, ktorý sa sústreďuje na exkluzívny zážitkový catering postavený na kvalite, lokálnych surovinách a originalite. Za krátky čas sa mu podarilo dosiahnuť výsledky, o akých mnohí podnikatelia len snívajú. Kým v roku 2023 dosiahol jeho projekt obrat deväť miliónov korún, už o rok neskôr sa suma zdvojnásobila. A ani týmto tempom sa neplánuje zastaviť – jeho cieľom je ďalej rásť a posúvať latku kvality vyššie.
Nemrava začínal skromne, len s niekoľkými priateľmi. Dnes vedie tím pätnástich profesionálov a je dôkazom, že za každým úspechom stojí schopnosť obklopiť sa správnymi ľuďmi. Podľa neho je kľúčom k rastu autenticita, odvaha robiť veci po svojom a najmä láska k tomu, čomu sa venujete. Ak to ľudia vycítia, výsledky sa skôr či neskôr dostavia. Ako sám hovorí, v gastronómii neexistuje priestor na kompromisy – zákazníci ocenia len to najlepšie.
10. Tomáš Šebek: Neúspech je len krok k úspechu
Tomáš Šebek je známy lekár, podnikateľ, humanitárny pracovník a autor bestsellerov. Na prvý pohľad sa zdá, že všetko, čoho sa dotkne, premení na úspech.

Jeho cesta však rozhodne nebola jednoduchá. Pri rozbiehaní svojho projektu telemedicíny uLékaře.cz oslovil viac než päťdesiat investorov, a všetci ho odmietli. Namiesto toho, aby to vzdal, zobral odmietnutie ako motiváciu. Tvrdí, že je štatisticky isté, že po devätnástich neúspechoch príde dvadsiaty, ktorý sa podarí.
„Vyhodili ma dverami a vrátil som sa oknom,“ povedal Šebek v rozhovore pre FLOW.
Rovnako pristupoval aj k písaniu kníh – vydavateľ ho spočiatku odradil slovami, že nemá literárny talent. On sa však nenechal odradiť a dnes je oceňovaným autorom.
„Jeden z vydavateľov mi pred rokmi napísal k mojej knižke, aby som sa ďalej venoval svojmu remeslu a robil chirurgii. Ale pre mňa je toto motor: ak sa mi niečo nedarí, tak sa snažím to zlomiť,“ dodáva spisovateľ.
Jeho odkaz je jasný: chybám sa netreba vyhýbať, treba sa z nich poučiť a ísť ďalej.
9. Martin Bernátek: Správna prezentácia predáva aj bežné veci
Martin Bernátek je ukážkovým príkladom self-made mana. Začínal ako automechanik, no vďaka nápadu a schopnosti produkt správne odkomunikovať vybudoval z malého stánku s výrobkami z ovčej vlny obrovský e-commerce biznis Ovečkáreň. Ten sa dostal medzi najrýchlejšie rastúce firmy v strednej Európe.
„Pri podnikaní musíte vedieť definovať zákazníka, produkt správne nafotiť a odkomunikovať. Tak som to urobil aj ja. Ovečkáreň bola bytový textil, toho tu v Česku máte bambilion. My sme to uchopili, urobili pekné fotky a odkomunikovali. A z ničoho nič sa to rozbehlo a fungovalo,“ hovorí.
Podľa Bernátka nie je dôležitý len produkt, ale aj spôsob, ako ho prezentujeme. Aj obyčajný bytový textil sa môže stať hitom, ak mu dáme príbeh, kvalitné fotografie a komunikáciu, ktorá osloví zákazníkov. Upozorňuje však, že začiatky podnikania nie sú jednoduché a najväčšou prekážkou býva nedostatok kapitálu.
8. Martin Wichterle: Robte len to, čo vás baví, a majte odvahu ísť proti prúdu
Martin Wichterle je majiteľom strojárenského holdingu Wikov Industry, výrobcu priemyselných prevodoviek a vodných turbín, a sklární Bomma a Rückl.

Jeho recept na úspech je prekvapivo jednoduchý – človek musí robiť to, čo ho skutočne baví. Bez nadšenia by nebolo možné venovať sa viacerým projektom naraz.
„Robím to všetko kvôli tomu, že ma to baví, inak by som to nerobil,“ uviedol.
Okrem toho zdôrazňuje, že spoločnosť potrebuje lídrov, ktorí sa neboja prijímať aj nepopulárne rozhodnutia.
Podnikanie je podľa neho do veľkej miery o odvahe – odvaha riskovať, odvaha robiť kroky, ktoré sú spočiatku nepochopené, no neskôr posunú celú firmu či dokonca krajinu vpred.
„Aby sa Česká republika posunula, potrebuje odvážneho lídra, ktorý bude robiť aj nepopulárne rozhodnutie a pôjde proti prieskumom verejnej mienky. Odvaha je o tom, že nejaký náčelník kmeňa by mal povedať tlpo, že sa teraz budeme presekávať lesom a možno to bude aj chvíľu bolieť,“ povedal.
7. Igor Rattaj: Krízu vnímajte ako novú príležitosť
Majiteľ Tatry Mountain Resorts Igor Rattaj prešiel náročným obdobím počas pandémie, keď jeho biznis utrpel obrovské straty. Namiesto rezignácie však krízu využil na reorganizáciu a očistenie svojich projektov. Tvrdí, že podnikanie je vždy vystavené neočakávaným zásahom zvonka a treba sa naučiť na ne reagovať.
„Covid nám ukázal, že sa musíme vedieť pripraviť na to, že do biznisu môže vždy niečo zasiahnuť, aj keď myslíme úplne na všetko. Aj tak môže prísť niečo, na čo nikto nemyslel. Celková strata bola okolo 35 miliónov eur. Čo je asi miliarda korún. prekonali predcovidové čísla,“ spomínal.
Rattaj verí, že ak sa podnikateľ dokáže prispôsobiť a udrží si nadhľad, aj ťažké obdobia môžu priniesť nové šance a ukázať, čo v skutočnosti funguje. Kľúčom je vytrvať a nezľaknúť sa, keď sa situácia skomplikuje.
6. Jannis Samaras: Tvrdá práca a schopnosť rozpoznať príležitosti
Jannis Samaras stojí za značkou Kofola, ktorá sa stala lovebrandom. Úspech podľa neho neprichádza náhodou – vždy je za ním tvrdá práca a otvorenosť novým príležitostiam.

Poukazuje na to, že aj šťastie hrá úlohu, no treba byť pripravený, aby sme vedeli využiť „otvorené okná“, ktoré sa objavia na našej ceste.
„Bez tvrdej práce nejde vôbec nič. Koniec koncov aj tí, ktorí vyhrajú v lotérii, tak vsádzajú dlho. Potom je to o mixe talentu na biznis a umenie chopiť sa šance. Ľudia musia vedieť vidieť otvorené okná a príležitosti po ceste,“ povedal Jannis Samaras.
Samaras tiež pripomína, že aj keď je biznis dôležitý, rodina má mať vždy prednosť. Tento prístup uplatňuje aj v práci so svojím synom Alexandrosom, ktorý sa od neho učí, že každá príležitosť je buď veľká šanca, alebo veľká chyba – záleží na tom, ako sa k nej postavíme.
„Otec hovoril vždy o tom, že na ceste životom narazíme na otvorené okná, to sú príležitosti, ktoré buď vezmeme, alebo ich necháme byť. Niekedy je to dobrá šanca, niekedy naopak chyba,“ vysvetlil podnikateľov syn.
5. Vlastislav Breza: Vízia je základ, no treba riskovať
Vlastislav Breza, majiteľ Koh-i-nooru, verí, že k úspechu vedie jasná vízia. No samotná vízia nestačí – treba ju podporiť odvahou riskovať a pripravenosťou obetovať pohodlie.
Jeho prvý biznis bola požičovňa lodičiek, ktorú si zaobstaral v privatizácii. Sám kedysi všetko stavil na jednu kartu a zadĺžil sa, aby mohol kúpiť firmu, čo bolo obrovské riziko.
„S pôžičkou som obrovsky riskoval, dochádza mi to až dnes. Hrozilo nám so ženou, že nám nezostane nič okrem tisícky a snubného prsteňa,“ povedal.
Podľa Brezu ideály potrebujú nielen krídla, ale aj pevný základ a priaznivé okolnosti. Podnikanie sa nedá urýchliť ani preskočiť, každá fáza má svoj čas a význam.
4. Dalibor Dedek: Biznis má byť užitočný
Dalibor Dedek, zakladateľ Jablotronu, patrí k najväčším českým filantropom.

Jeho filozofia je jednoduchá – nerobí biznis len pre peniaze, ale preto, aby bol užitočný a prispel k lepšiemu svetu. Tvrdí, že namiesto sťažovania sa na problémy je lepšie začať konať.
„Babička ma učila, že pokiaľ mi vadí neporiadok na ulici, mám sa sám zohnúť a vyhodiť odpadky do koša, nie sa niekde sťažovať,“ uviedol.
Dedek sa delí so svojimi zamestnancami o zisky a podporuje projekty, ktoré zlepšujú život ľudí.
(Článok pokračuje na ďalšej strane)