Pomalší, zraniteľnejší, ale stále aktívni. Seniori za volantom PREDSTAVUJÚ rastúce RIZIKO aj VÝZVU pre dopravný systém!

Zdroj: Canva
Reklama

S pribúdajúcim vekom strácajú vodiči schopnosti potrebné pre bezpečné šoférovanie. V Česku stúpa počet seniorov za volantom a spolu s tým aj riziko nehôd s tragickými následkami. Prípadov, keď dôchodcovia nezvládnu riadenie, pribúda aj v Olomouckom kraji. 

V polovici júna sa v Jeseníku odohrala dramatická dopravná nehoda, pri ktorej sa starší muž so svojím autom zrazil s vlakom. Vodič napriek výstražným svetlám vošiel na železničné priecestie, no ako zázrakom prežil.

Ďalší incident sa odohral pri obchodnom centre, kde seniorka pri cúvaní omylom šliapla na plyn namiesto na brzdu a vrazila do plnej predajne. Ani v tomto prípade sa nikomu nič nestalo, no odborníci upozorňujú, že takéto situácie nie sú výnimočné. Informuje o tom portál iDnes.

Sarnúca populácia a rastúce riziko

Podľa Českého štatistického úradu prekročil počet vodičov nad 65 rokov hranicu 1,5 milióna. A keďže populácia starne, rastie aj počet nehôd, ktoré spôsobia práve oni.

V samotnom Olomouckom kraji zaznamenali od januára do júna takmer desať nehôd, pri ktorých zahynuli dvaja seniori. Letné prázdniny ešte len začali a odborníci sa už obávajú, čo prinesie ich záver.

„Čím viac sa zvyšuje mobilita seniorov, tým väčší pozorujeme nárast dopravných nehôd,“ uviedol krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz.

Horšie reakcie, slabší zrak aj sluch

S pribúdajúcim vekom sa zhoršujú schopnosti potrebné na bezpečné šoférovanie – motorika, zrak, sluch a schopnosť rýchlo vyhodnotiť situáciu na ceste.

„Starší človek horšie vyhodnocuje dopravné situácie a nechá sa rýchlo rozhodiť,“ vysvetľuje Charouz.

Dáta projektu Senior bez nehôd ukazujú, že pravdepodobnosť dopravnej nehody je u vodičov nad 65 rokov dvojnásobná oproti zvyšku populácie. U ľudí nad 74 rokov sa riziko dokonca zvyšuje až 6-násobne.

Staré návyky, nové riziká

Podľa odborníkov sa mnohým seniorom nehody stávajú kvôli základným chybám, ktoré sa učia v autoškolách.

„Nehôd by nebolo toľko, keby seniori nepodceňovali základné zásady, ktoré sa učia už deti na dopravnom ihrisku,“ varuje Charouz.

Zdôrazňuje, že vodiči by mali včas signalizovať zmenu smeru jazdy, jasne naznačovať svoje úmysly a byť viditeľní. „Veľa starších osôb neuznáva používanie bezpečnostných pásov, čo je zlé, Je treba prestať žiť v tom, čo sa naučili pred 30 rokmi,“ dodáva.

Zdravotné prehliadky a zmätok v ordináciách

Povinné lekárske prehliadky musia vodiči absolvovať po dovŕšení 65 rokov, následne každé dva roky od 68 rokov. Praktický lekár rozhoduje, či je senior schopný ďalej šoférovať.

„Je na zodpovednosti lekára, či dotyčnej osobe vydá potvrdenie, že je spôsobilá šoférovať,“ vysvetľuje Nastoupilová.

Začiatkom roka však došlo k zmätkom v súvislosti s novelou vyhlášky o kontrolách vodičov s kardiovaskulárnymi ochoreniami. Mnohí si novinku zle interpretovali a zahltili kardiologické ambulancie.

Ministerstvo zdravotníctva preto od 1. júla zjednodušilo pravidlá – najskôr musí vodiča vyšetriť praktický lekár a až ten určuje, či je potrebné ďalšie odborné vyšetrenie.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Zaujímavosti