Vymenili vám BRZDY v servise? TÝMTO chybám sa bezpodmienečne vyhnite počas prvých kilometrov!

auto oprava brzdy servis šoférovanie brzdenie
Ilustračné fotografie. Zdroj: ISTOCK/sykono, ISTOCK/Tony Studio, ISTOCK/anyaberkut, koláž istream
Reklama

Po výmene brzdových kotúčov a platničiek ešte nemáte vyhraté. Hoci auto spomalí, plná účinnosť nových bŕzd prichádza až po krátkej „zábehovej“ fáze. Nesprávne zaobchádzanie v prvých desiatkach kilometrov môže nielen znížiť bezpečnosť, ale aj poškodiť nové komponenty. V článku sa dozviete, ako brzdiť rozumne, čo si všímať po výmene a prečo sa na servis nemožno vždy úplne spoľahnúť.

Väčšina dnešných áut je vybavená kotúčovými brzdami nielen vpredu, ale aj vzadu. Ich princíp je jednoduchý, brzdový strmeň pritlačí platničky na kotúč, čím vzniká trenie a auto spomaľuje. Účinnosť bŕzd však závisí od dokonalého súladu kotúčov, platničiek a brzdovej kvapaliny. A práve pri nových dieloch musí táto súhra najprv vzniknúť.

Nové brzdy rovná sa nová starostlivosť

Brzdové kotúče sú z výroby často potiahnuté ochrannou vrstvou proti korózii, buď olejovým filmom, alebo nástrekovou farbou, píše portál autobild.pluska.sk. Ak ich servis pred montážou dôkladne nevyčistí, môže to ovplyvniť ich funkciu.

V lepšom prípade budú len škrípať, v horšom sa brzdy budú správať nevyrovnane alebo neúčinne. Niektoré drahšie kotúče majú antikoróznu vrstvu, ktorá z trecích plôch zmizne až pri brzdení, avšak len pri správnom zaobchádzaní.

Brzdy si musia „sadnúť“. Ako dlho to trvá?

Prvých 20 kilometrov po výmene je pre nové brzdy kľúčových.
Počas tohto zábehu treba dodržať:

  • vyhýbanie sa prudkému a dlhému brzdeniu,
  • jazdu s rozumom, bez preťaženia vozidla,
  • plynulé a mierne brzdenie najmä pri vyšších rýchlostiach.

Kotúče ešte nemajú ideálny povrch a kontakt s platničkami nie je stopercentný. Príliš rýchle zahrievanie alebo náhle spomalenia môžu spôsobiť ich poškodenie alebo zníženie účinnosti.

Robí zábeh servis alebo vy?

V kvalitnom servise by mal mechanik vykonať zábeh počas skúšobnej jazdy. Ak ste si však brzdy vymenili svojpomocne, alebo vám pomohol známy, bude táto dôležitá fáza na vás. A nie každý vodič o nej vôbec vie.

Správne brzdenie počas zabehnutia: Na čo si dať pozor?

  1. Jazdite s dostatočným odstupom, aby ste sa vyhli núdzovému brzdeniu.
  2. Brzdite pozvoľna, najmä z vyšších rýchlostí.
  3. Nevystavujte brzdy extrémnemu tlaku, napr. pri jazde s prívesom alebo plne naloženým autom.
  4. Vyhnite sa prudkým brzdám, aspoň prvých 20–50 km.

Kedy je čas na výmenu?

Životnosť brzdových komponentov závisí od štýlu jazdy, zaťaženia auta aj kvality dielov. Približné intervaly výmen sú:

  • Brzdové platničky: 70 000 – 100 000 km (predné častejšie)
  • Brzdové kotúče: 60 000 – 120 000 km
  • Brzdová kvapalina: kontrola bodu varu každé 2 roky alebo podľa odporúčaní výrobcu

Pozor! Nie všetky autá včas upozornia na opotrebovanie. Najistejšie je nechať brzdy skontrolovať pri každej výmene pneumatík.

Správne zabehnutie nových bŕzd nie je len technická rutina. Je to investícia do vlastnej bezpečnosti. Dajte novým brzdám čas a priestor, aby dosiahli svoj maximálny výkon. A ak vám v servise nič nepovedali – vďaka tomuto článku viete viac než mnohí iní vodiči.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto