Tieto AUTOMATICKÉ PREVODOVKY vydržia VEČNOSŤ: Overené modely, ktoré zvládnu STOVKY TISÍC kilometrov

auto prevodovka
Zdroj: Canva
Reklama

Zaujímate sa o automatické prevodovky a hľadáte tie, na ktoré sa dá spoľahnúť? V tomto prehľade nájdete najodolnejšie automaty, ktoré zvládnu stovky tisíc kilometrov bez nutnosti opravy, ale aj tie, ktorým by ste sa mali radšej oblúkom vyhnúť.

Pri výbere automatickej prevodovky je dobré vedieť, že nie všetky modely sú rovnako spoľahlivé. Niektoré modernejšie 7- alebo 8-stupňové prevodovky síce ponúkajú úsporu paliva, ale môžu byť náročnejšie na údržbu a drahšie pri opravách. Rovnako platí, že dôležitý je nielen samotný typ prevodovky, ale aj spôsob jej údržby, pravidelné výmeny oleja a štýl jazdy. Téme sa venoval portál go4trans.

Ak hľadáte automatickú prevodovku s dlhodobou výdržou, stávkou na istotu sú najmä staršie modely od Toyoty, Mercedesu či ZF. Vynikajú jednoduchosťou, spoľahlivosťou a dostupnosťou náhradných dielov. Vyhnúť sa oplatí moderným, komplikovaným a málo overeným prevodovkám. S ktorými „automatmi“ teda budete mať najmenej problémov?

Toyota A340 – Japonský nezmar s výdržou až 700 000 km

Toyota supra mk4
Aj legendárna Toyota Supra štvrtej generácie používala prevodovku A340. Zdroj: Wikimedia commons

Táto 4-stupňová prevodovka sa vyrába od roku 1986 pod označením AW30-40LE/-70LE (podľa klasifikácie Aisin). Je určená pre autá s predným motorom a pohonom zadnej alebo všetkých kolies (RWD/AWD). Svoje miesto si našla v modeloch ako:

  • Toyota Supra, 4Runner
  • Lexus GS a LS
  • SUV ako Jeep, Montero, Terracan, Volvo, Pajero
  • dodávky a menšie pickupy

Bežné opotrebovanie po 300- až 400-tisíc km zvyčajne znamená výmenu trecích lamiel alebo tesnení. No po týchto menších opravách dokáže prevodovka zvládnuť ďalších 300 000 km, pričom celková výdrž môže dosiahnuť až 700 000 km. Toyota ju vyrába dodnes v závodoch od Vietnamu až po Argentínu a USA.

Mercedes 722.4 – Nemecká klasika z 80. rokov

Mercedes W124
Kultový mercedes W124 používal aj štvorstupňový automat 722.4. Zdroj: wikimedia commons

4-stupňová automatická prevodovka od Mercedesu, ktorá sa objavila v legendárnych modeloch ako 190 (W201), W124 či skoré C-čká, je povestná svojou spoľahlivosťou. Hoci je už dnes mimo výroby, jej jednoduchá, ale odolná konštrukcia zvláda aj 700 000 km bez väčších problémov, nech už je spárovaná so 4-, 5- či 6-valcovými motormi.

Toyota (Aisin) A750 – Pracant pre SUV s výdržou nad 600 000 km

A 750 bola vďaka svojej robustnosti využívana vo veľkých úžitkových modeloch, na snímke Toyota Tacoma, Zdroj: Wikimedia commons
A 750 bola vďaka svojej robustnosti využívaná vo veľkých úžitkových modeloch, na snímke Toyota Tacoma. Zdroj: Wikimedia commons

Ďalší model od Toyoty používaný hlavne v modeloch Toyota Land Cruiser či veľkých SUV značky Lexus. Táto 5-stupňová prevodovka sa vyrába od roku 2003 a je stavaná na ťažké podmienky, často sa používa v teréne a napriek tomu si drží skvelú povesť. Aj keď sa nevyznačuje bleskurýchlym radením, jej výdrž je pôsobivá – bežne dosahuje 400 000 – 600 000 km.

Ide o robustnú a spoľahlivú prevodovku navrhnutú pre motory s krútiacim momentom do približne 550 Nm a objemom do 4,5 litra s možnosťou zvýšenia kapacity až na 650 Nm pri použití pokročilých riadiacich systémov, ako je COMPUSHIFT. Slabým miestom sú len solenoidy, ktoré sa môžu opotrebovať už v prvých rokoch, no ich výmena je relatívne jednoduchá.

ZF 5HP24/30 – Nemecký luxus, ktorý vydrží

ZF 5HP24 zvládla točivý moment takmer 600Nm, preto sa používala napríklad v osemvalcovom BMW Z8, Zdroj: Wikimedia commons
ZF 5HP24 zvládla točivý moment takmer 600Nm, preto sa používala napríklad v osemvalcovom BMW Z8. Zdroj: Wikimedia commons

Používaná v modeloch BMW, Audi, Jaguar, Land Rover a dokonca aj v Bentley a Rolls-Royce, táto 5-stupňová prevodovka prekvapuje svojou životnosťou. Aj pri vysokom výkone motorov dosahuje až 500 000 km bez nutnosti generálnej opravy.

Táto prevodovka od firmy ZF Friedrichshafen sa radí medzi najuznávanejšie automatické prevodovky konca 90. a začiatku 2000 rokov. Navrhnutá bola s dôrazom na vysoký komfort radenia a odolnosť pri prenose krútiaceho momentu z výkonných motorov – najmä vidlicových osemvalcov či dieselových agregátov. Jej veľkou výhodou je hladké a takmer nepostrehnuteľné radenie, ktoré oceňovali najmä majitelia luxusných áut.

GM 5L40-E / 6L50 – Americko-nemecká spolupráca

GM 5L40 sa montovala aj do ikonického BMW E46, hlavne do modelov po facelifte. Zdroj: Wikimedia commons
GM 5L40 sa montovala aj do ikonického BMW E46, hlavne do modelov po facelifte. Zdroj: Wikimedia commons

Automatická prevodovka GM 5L40E (označovaná aj ako A5S360R alebo A5S390R v BMW terminológii) je 5-stupňová prevodovka vyvinutá spoločnosťou General Motors. Bola navrhnutá pre vozidlá s pozdĺžne uloženým motorom a používala sa v rôznych modeloch BMW, Cadillac, Pontiac a Holden, najmä v rokoch 1999–2007. V BMW bola nasadená ako alternatíva k prevodovkám ZF (napr. 5HP19) v niektorých modeloch, predovšetkým v USA, ale aj na iných trhoch.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda

Zobraziť viac

Zo zahraničia

Zobraziť viac

Z domova

Zobraziť viac

Kultúra a showbiznis

Zobraziť viac

Ekonomika a biznis

Zobraziť viac

Šport

Zobraziť viac

TV Spark (VIDEO)

Zobraziť viac
Najčítanejšie v kategórii Veda a technológie